Gå til innhold

Kan man få kjøpe tannlegeinstrumet?


tjohei

Anbefalte innlegg

Det er jo lite pent når det samler seg opp tannstein på yttersiden av undertennne. Jeg får lett skrapet det bort med en pinsett og da ser de mye bedre ut. Etter at jeg har vært hos tannlegen neste gang skal jeg passe mye bedre på renhold. Skal kjøpe meg disse små børstene til å dra gjennom mellomrommene. Tror det vil hjelpe håper jeg. Jeg går en gang i året til tannlege. Synes det bør holde, men vurderer å gå oftere. Jeg skal spørre tannlege om råd.

En gang i året bør holde om man ikke har store problemer med tennene.

Får man lett tannsten, kan man gå til tannpleier de andre gangene. En konsultasjon bare for å fjerne tannstein burde være overkommelig.

Gode elektriske tannbørster gir bedre resultat enn vanlige tannbørster ifølge tannlegene jeg har spurt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    39

  • tjohei

    13

  • Liljana

    5

  • PieLill

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah

Jeg tenkte jeg skulle vise deg dette fra VG papirutgave sist søndag:-)

https://www.facebook.com/#!/dintannklinikk?fref=ts

Les under "Her betaler du halv pris"

250 kr for en undersøkelse er ikke mulig å drive forsvarlig på. Så enkelt er det. De har nok også litt andre syn på familie enn vi har, som vil jobbe lange dager, det er ikke nødvendigvis noe galt i å vile ha et normalt familieliv ved siden av jobb.

Jeg har svært mye jeg kan si om denne type praksis, men dere tenker bare på pris, så da nytter det ikke. Jeg har bare lyst til å si ordet hygiene en gang til. Men folk flest skjønner heller ikke hvor mye det faktisk betyr for å drive forsvarlig.

Folkeopplysning er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Kan ikke skjønne at det trengs spesialkompetanse for dette. Når jeg har vært hos tannlege/tannpleier blør tannkjøttet mitt veldig på de stedene de har fjernet tannstein. Når jeg gjør det selv skjer dette sjelden.

Hehe.. nei, ingen spesialkompetanse trengs. Det er vel derfor dere ikke er interessert i å betale for tannbehandling, for det er jo så lett? :-)

Grunnen til at det blør er fordi det er fjernet tannstein nede i tannkjøttlommene. Altså under tannkjøttskanten. Og det er ikke noen god idé å begynne med det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 kr for en undersøkelse er ikke mulig å drive forsvarlig på. Så enkelt er det. De har nok også litt andre syn på familie enn vi har, som vil jobbe lange dager, det er ikke nødvendigvis noe galt i å vile ha et normalt familieliv ved siden av jobb.

Jeg har svært mye jeg kan si om denne type praksis, men dere tenker bare på pris, så da nytter det ikke. Jeg har bare lyst til å si ordet hygiene en gang til. Men folk flest skjønner heller ikke hvor mye det faktisk betyr for å drive forsvarlig.

Folkeopplysning er vanskelig.

Nå må du gi deg. 3500 pasienter, og ingen klager gjennom 3 år. Det som imponerer meg mest er kvaliteten i forhold til pris.

Jeg kan gjerne gjenta min historie hos min lokale periodontist: Etter 4 renserunder ble det fastslått at jeg måtte operere tannkjøttet mitt til kr. 20 000. Da takket jeg for meg hos han. Etter 2 runder med rens hos Din Tannklinikk var jeg helt bra for kr. 1000. Noe som også ble bekreftet av kirurgen som opererte inn implantater. Hvordan kan det stemme med dårlig hygiene i og med at periodontitt er et resultat av bakterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg bruker tanntråd bare om kvelden. Jeg får vel begynne med tannbørster mellom tennene også. Fikk tips om det fra en tannlege.

Du skal kun bruke mellomromsbørster hvis du allerede har store mellomrom, slik at tanntråd blir altfor spinkelt . Men vær ikke ukritisk med disse børstene heller, du kan påføre deg selv større mellomrom (pusseskader på tenner og tannkjøtt) ved å bruke for store børster. Derfor bør tannlege eller tannpleier plukke ut riktig størrelse til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Nå må du gi deg. 3500 pasienter, og ingen klager gjennom 3 år. Det som imponerer meg mest er kvaliteten i forhold til pris.

Jeg kan gjerne gjenta min historie hos min lokale periodontist: Etter 4 renserunder ble det fastslått at jeg måtte operere tannkjøttet mitt til kr. 20 000. Da takket jeg for meg hos han. Etter 2 runder med rens hos Din Tannklinikk var jeg helt bra for kr. 1000. Noe som også ble bekreftet av kirurgen som opererte inn implantater. Hvordan kan det stemme med dårlig hygiene i og med at periodontitt er et resultat av bakterier?

Jeg vet ikke hvorfor du blander spesialister med allmenpraktiserende, spesialister har selvfølgelig et annet prisnivå enn dem.

For det er jo pris det ropes så høyt om her, og at tannleger som våger å ta mer enn 250 kr for en undersøkelse er grådige drittsekker.

Jeg kan ikke uttale meg om din tannbehandlingshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Nå må du gi deg. 3500 pasienter, og ingen klager gjennom 3 år. Det som imponerer meg mest er kvaliteten i forhold til pris.

Jeg kan gjerne gjenta min historie hos min lokale periodontist: Etter 4 renserunder ble det fastslått at jeg måtte operere tannkjøttet mitt til kr. 20 000. Da takket jeg for meg hos han. Etter 2 runder med rens hos Din Tannklinikk var jeg helt bra for kr. 1000. Noe som også ble bekreftet av kirurgen som opererte inn implantater. Hvordan kan det stemme med dårlig hygiene i og med at periodontitt er et resultat av bakterier?

Angående hygiene: Jeg snakker om hygienen på klinikken. Hvordan de håndterer utstyr. Om de bruker engangsutstyr flere ganger for å spare penger. Om de har industrivaskemaskin, om de autoklaverere alt utstyr, eller om de bare spriter av for å spare penger.

Det er hva jeg mener med hygiene. Som sagt: det er et vanskelig fagområde. Det krever utdannelse, tid,personell og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor du blander spesialister med allmenpraktiserende, spesialister har selvfølgelig et annet prisnivå enn dem.

For det er jo pris det ropes så høyt om her, og at tannleger som våger å ta mer enn 250 kr for en undersøkelse er grådige drittsekker.

Jeg kan ikke uttale meg om din tannbehandlingshistorie.

Jeg merket at jeg ikke fikk renset tannkjøttet hos periodontisten her hvor jeg bor. Det var tydelig at målet var og operere - hvor han tjente 20 000 på ca. 2 timer. Flere forskjellige tannpleiere fløy rundt som piskede skinn, og han kjeftet gjerne på dem mens jeg satt i stolen. De var irriterte når han deltok i behandlingen, og redde for og si noe til meg. Han var ikke tilgjengelig verken på mail eller sms. Og jeg kommer aldri til og glemme 6.3. i fjor, hvor jeg hadde time dagen etter kl. 9.00. Jeg måtte avlive den ene katten min kl. 21.30. , 6.3. og orket ikke tanken på og stille hos tannlegen morgenen etter, og sendte derfor sms og mail til han, og fortalte hva som hadde skjedd. Han svarte ikke på dette, men belastet meg for uteblitt time.

Jeg tror aldri at jeg noensinne kommer til å klare forholde meg til denne typen tannlege igjen. Han opplyste ikke en gang om resultatet av undersøkelsen første gang jeg var der. Han er blant landets dyreste, men jeg er ikke den eneste som har slike erfaringer hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg merket at jeg ikke fikk renset tannkjøttet hos periodontisten her hvor jeg bor. Det var tydelig at målet var og operere - hvor han tjente 20 000 på ca. 2 timer. Flere forskjellige tannpleiere fløy rundt som piskede skinn, og han kjeftet gjerne på dem mens jeg satt i stolen. De var irriterte når han deltok i behandlingen, og redde for og si noe til meg. Han var ikke tilgjengelig verken på mail eller sms. Og jeg kommer aldri til og glemme 6.3. i fjor, hvor jeg hadde time dagen etter kl. 9.00. Jeg måtte avlive den ene katten min kl. 21.30. , 6.3. og orket ikke tanken på og stille hos tannlegen morgenen etter, og sendte derfor sms og mail til han, og fortalte hva som hadde skjedd. Han svarte ikke på dette, men belastet meg for uteblitt time.

Jeg tror aldri at jeg noensinne kommer til å klare forholde meg til denne typen tannlege igjen. Han opplyste ikke en gang om resultatet av undersøkelsen første gang jeg var der. Han er blant landets dyreste, men jeg er ikke den eneste som har slike erfaringer hos han.

Slike tilfeller finnes i alle yrkesgrupper. Og bare de svært godt utdannede kan tillate seg slik oppførsel, siden de stadig får henvisninger og lever godt på det. Spesialister er ikke alltid gode menneskekjennere, på samme måte som professorer sjelden er gode til å lære fra seg til elever.

Slik er livet.

Men å dra det derfra til at alle tannleger som forsøker å drive med litt overskudd, for å kunne ha en økonomisk buffer for å reparere utstyr om blir ødelagt (koster gjerne 70000 i slengen), for å kunne lønne alle ansatte i en dårlig måned, for å kunne sikre sin egen bedrift slik at ansatte ser en fremtid i arbeidsplassen, for å kunne investere i kurs og nytt utstyr, for å kunne nedbetale 5-6-7-8-9 år med studielån og samtidig kanskje ha et familie liv på siden.

Samtidig som man driver forsvarlig overfor pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tilfeller finnes i alle yrkesgrupper. Og bare de svært godt utdannede kan tillate seg slik oppførsel, siden de stadig får henvisninger og lever godt på det. Spesialister er ikke alltid gode menneskekjennere, på samme måte som professorer sjelden er gode til å lære fra seg til elever.

Slik er livet.

Men å dra det derfra til at alle tannleger som forsøker å drive med litt overskudd, for å kunne ha en økonomisk buffer for å reparere utstyr om blir ødelagt (koster gjerne 70000 i slengen), for å kunne lønne alle ansatte i en dårlig måned, for å kunne sikre sin egen bedrift slik at ansatte ser en fremtid i arbeidsplassen, for å kunne investere i kurs og nytt utstyr, for å kunne nedbetale 5-6-7-8-9 år med studielån og samtidig kanskje ha et familie liv på siden.

Samtidig som man driver forsvarlig overfor pasientene.

Det er forskjell på og bo i blokk på Oslo Øst, som disse to gjør, og legge inn bud på 17. mill på gården til en "jakten på kjærlighten"-deltaker.

Det er nå åpnet en portal fra forbrukerombudet som heter" hvakostertannlegen.no" - nettopp for å kartalegge de aller grådigste blant dem. Og tror du min lokale tannlege har lagt ut priser? Nei. Og ikke har han hjemmeside med priser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Det er forskjell på og bo i blokk på Oslo Øst, som disse to gjør, og legge inn bud på 17. mill på gården til en "jakten på kjærlighten"-deltaker.

Det er nå åpnet en portal fra forbrukerombudet som heter" hvakostertannlegen.no" - nettopp for å kartalegge de aller grådigste blant dem. Og tror du min lokale tannlege har lagt ut priser? Nei. Og ikke har han hjemmeside med priser heller.

Jeg vet alt om den portalen. Du har vel forstått nå at jeg er i bransjen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet alt om den portalen. Du har vel forstått nå at jeg er i bransjen? :-)

Jeg trodde kanskje at du var gift med en tannlege som tjener store penger :-) Jeg ser ingen grunn til og forsvare de som forsyner seg alt for grovt av pengene våre.

''– Noen tar seg bedre betalt enn de burde. Vi har ikke grunnlag for å si at dyre tannleger er bedre, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.''

http://www.dinepenger.no/bruke/enormt-prisgap-paa-tannlegetjenester/20340832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet alt om den portalen. Du har vel forstått nå at jeg er i bransjen? :-)

''Jeg vet alt om den portalen. Du har vel forstått nå at jeg er i bransjen? :-)''

Hva syntes du er en anstendig tannlegelønn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg trodde kanskje at du var gift med en tannlege som tjener store penger :-) Jeg ser ingen grunn til og forsvare de som forsyner seg alt for grovt av pengene våre.

''– Noen tar seg bedre betalt enn de burde. Vi har ikke grunnlag for å si at dyre tannleger er bedre, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.''

http://www.dinepenger.no/bruke/enormt-prisgap-paa-tannlegetjenester/20340832

Jeg lurer på når Randi Flesland ble ekspert på tannhelse. Hun gjorde ikke suksess i Avinor heller.

Noen er dyrere enn andre, men slik er det i alle bransjer. Å prise seg for høyt vil heller ikke fungere, da vil pasientene finne seg et annet sted å gå, dermed er det en viss selvregulering. Når noen da velger å selge seg på billigsalg og ikke ta ut mer enn industriarbeiderlønn,medvirker de til oppfatningen om at alle andre tannleger bare er grådige. Men hvorfor skal tannleger være samaritanere og utføre veldedighet?

I Norge burde inntekt stå i samsvar med utdanningsnivå, eller hva? Tannleger er nettopp leger, i et spesialfelt. Men de er like forhatt som parkeringsvaktene.

Jeg forsvarer bransjens rett til å ta seg betalt for det det koster å drive forsvarlig. Folk vil ikke betale for behandling som gjør vondt, og det er fullt forståelig, men de kjenner ikke til de enorme kostnadene. Ett tannlegerom koster minst 1 million kroner å innrede med basic utstyr. I tillegg trengs et sterilrom, datautstyr, leie av lokaler, venterom, strømutgifter (maskinene bruker MYE strøm). Det kreves service og reparasjoner på hundretusener i året. Det er enorme utgifter til utstyret som brukes. Blant annet.

Men den jevne pasient kommer dessverre ikke til å forstå hvor omfattende slik drift er. Jeg skulle gjerne sett at tannbehandling blir opffentlig. Men hvordan i all verden skulle det offentlige dekke alle de enorme utgiftene jeg nettopp har nevnt, og flere til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

He....he...:-) Nei, jeg tror ikke det:-) Min tannlege er en meget bestemt kar, som tar yrket sitt veldig alvorlig. Og de samarbeider med anerkjente spesialister i Oslo. Og det hadde vel ikke vært mulig hvis det ikke var en anerkjent tannklinikk.

Det virker mye renere og "velstelt" på denne tannklinikken enn det gjør hos min lokale spesialist, hvor inntrykket var litt sjuskete faktisk... Tror ikke venteværelset kunne ha vært pusset opp de siste 20 årene hos han:-( Og han hadde gammeldags røntgenutstyr med sånne små røntgenbilder som man holder i pinsett:-)

''Og han hadde gammeldags røntgenutstyr med sånne små røntgenbilder som man holder i pinsett:-)''

Jøss, er det fortsatt noen som bruker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på når Randi Flesland ble ekspert på tannhelse. Hun gjorde ikke suksess i Avinor heller.

Noen er dyrere enn andre, men slik er det i alle bransjer. Å prise seg for høyt vil heller ikke fungere, da vil pasientene finne seg et annet sted å gå, dermed er det en viss selvregulering. Når noen da velger å selge seg på billigsalg og ikke ta ut mer enn industriarbeiderlønn,medvirker de til oppfatningen om at alle andre tannleger bare er grådige. Men hvorfor skal tannleger være samaritanere og utføre veldedighet?

I Norge burde inntekt stå i samsvar med utdanningsnivå, eller hva? Tannleger er nettopp leger, i et spesialfelt. Men de er like forhatt som parkeringsvaktene.

Jeg forsvarer bransjens rett til å ta seg betalt for det det koster å drive forsvarlig. Folk vil ikke betale for behandling som gjør vondt, og det er fullt forståelig, men de kjenner ikke til de enorme kostnadene. Ett tannlegerom koster minst 1 million kroner å innrede med basic utstyr. I tillegg trengs et sterilrom, datautstyr, leie av lokaler, venterom, strømutgifter (maskinene bruker MYE strøm). Det kreves service og reparasjoner på hundretusener i året. Det er enorme utgifter til utstyret som brukes. Blant annet.

Men den jevne pasient kommer dessverre ikke til å forstå hvor omfattende slik drift er. Jeg skulle gjerne sett at tannbehandling blir opffentlig. Men hvordan i all verden skulle det offentlige dekke alle de enorme utgiftene jeg nettopp har nevnt, og flere til?

Det er jo nettopp fordi marked og priser er totalt uoversiktelig at man har opprettet denne portalen. Randi Flesland har sikkert oversikt over klagesaker. Tror du ikke?

Hvorfor må noen tannleger ta 3 ganger så mye som andre for og kunne drive forsvarlig, som du kaller det? Min lokale tannlege er som sagt en av dem som gjør det. Han har gammeldags utstyr og ikke en gang digitalt røntgen. Han sender folk andre steder for og ta røngten. Han har praksis i en bolig han selv eier, og har dermed ikke leieutgifter. Han er ikke oppdatert på nye behandlingsmetoder osv. Tannkjøttopeasjoner er jo nesten helt avlegs i dag, og moderne tannleger bruker laser bl.a. Og dette skullle være verdt og betale skyhøye priser for? Han er ikke engang kjent for og være spesielt dyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og han hadde gammeldags røntgenutstyr med sånne små røntgenbilder som man holder i pinsett:-)''

Jøss, er det fortsatt noen som bruker det?

He...he...ja, han har det :-) Jeg måtte nesten flire da han satt ved siden av meg med dette røntgenbildet i pinsetten sin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

''Jeg vet alt om den portalen. Du har vel forstått nå at jeg er i bransjen? :-)''

Hva syntes du er en anstendig tannlegelønn da?

Det kommer helt an på tannlegens kostnadsnivå.

Med det mener jeg og hva slags utstyr, ekstrakompetanse i form av etterutdanning, og mye mer.

Du som pasient vil jo gjerne ha en dyktig tannlege med kompetanse, bra utstyr og god kvalitet på materialene som benyttes? Vel, alt slikt koster penger, og da må pasientene være med og betale. Noe annet er da fullstendig urimelig.

Eksempel: Tannlege 1 tar seg mer betalt for rotfylling enn mange andre. Hvorfor? Fordi tannlegen har mer komplisert utstyr og etterutdanning. Men er rimeligere på trekking enn mange andre siden han/hun har basic utstyr og ingen etterutdanning i kirurgi.

Tannlege 2 tar seg godt betalt for tanntrekking siden han/hun har etterutdanning i kirurgi. Men tannlege 2 er rimeligere på rotfylling enn tannlege 1 fordi han/hun ikke har investert i dyrere utstyr og kursing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Det er jo nettopp fordi marked og priser er totalt uoversiktelig at man har opprettet denne portalen. Randi Flesland har sikkert oversikt over klagesaker. Tror du ikke?

Hvorfor må noen tannleger ta 3 ganger så mye som andre for og kunne drive forsvarlig, som du kaller det? Min lokale tannlege er som sagt en av dem som gjør det. Han har gammeldags utstyr og ikke en gang digitalt røntgen. Han sender folk andre steder for og ta røngten. Han har praksis i en bolig han selv eier, og har dermed ikke leieutgifter. Han er ikke oppdatert på nye behandlingsmetoder osv. Tannkjøttopeasjoner er jo nesten helt avlegs i dag, og moderne tannleger bruker laser bl.a. Og dette skullle være verdt og betale skyhøye priser for? Han er ikke engang kjent for og være spesielt dyktig.

Pris kommer an på utgiftsnivå, enkelt og greit.

Jeg kan ikke uttale meg om din gamle tannlege, siden pasienthistorier kun er én side av saken. Og Randi Flesland er ikke utdannet tannlege eller tannpleier, så hun vil dermed ha en pasients øyne. Man må ha erfaring med drift i bransjen for å kunne se alle sider og uttale seg korrekt.

Men igjen, det finnes alltid unntak, det finnes alltid grådige individer, i absolutt alle bransjer. Men det er svært lett å klage over tannlegepriser når behandlingen gjør vondt. Noen mener jo i fullt alvor at tannleger er sadister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...