Gå til innhold

NHD: Personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret123
Skrevet

Hei ! Eg gå i behandling, gjort det i 10 år, blir ikke særlig bedre. Behandleren som jeg går hos nå, tenker i borderline personlighetsforstyrrelse. Det kom fram etter at jeg nevnte at kjente meg litt i gjen i det.Nå sist eg var til samtale, nevnte han delt personlighet. Hva legger en i det? Jeg går på skole og får toppkarakterer og fungerer sånn noelunde, men så er det en del av meg som ikke fungerer. Har problemer med å regulere affekter, mye deprimert, angst,høyt stressnivå i kroppen. Under f.eks en terapi time og om det da blir for mye trykk/press mot meg, så ramler jeg ut av samtalen. Behandleren seier eg disossiaserer. Og jeg husker ikke hva som er blitt sagt etc. Videre så har jeg sterke ønske om å forlate denne verden, går med selvmordstanker stort sett hele tiden og vil berre vekk. Hva kan det være for noe? lurer spesielt på det med delt personliget? alvorlig? Han snakket noe om multipel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Multippel personlighet er noe mange ikke tror egentlig finnes.

Har du slike erfaringer, eller lar du deg lede av terapeuten?

mvh

Skrevet

Multippel personlighet er noe mange ikke tror egentlig finnes.

Har du slike erfaringer, eller lar du deg lede av terapeuten?

mvh

''The Three Faces of Eve''

Hun hadde flere personligheter.

Gjest påvist_DID
Skrevet

Dissosiative lidelser, særlig DID (tidl. multippel pers.f) er omstridt, og dette er et forum der du dessverre ikke kan vente svar på dette.

Prøv andre steder, men jeg vil anbefale deg å ikke lese alt for mye, som i all form for terapi er det lett å la seg lede om en ikke har en forsiktig behandler.

ps! dissosiative symptom og dissosiative lidelser blandes ofte sammen. Symptomene er relativt vanlige, og så vidt jeg forstår ikke omstridt.

Gjest forvirret123
Skrevet

Dissosiative lidelser, særlig DID (tidl. multippel pers.f) er omstridt, og dette er et forum der du dessverre ikke kan vente svar på dette.

Prøv andre steder, men jeg vil anbefale deg å ikke lese alt for mye, som i all form for terapi er det lett å la seg lede om en ikke har en forsiktig behandler.

ps! dissosiative symptom og dissosiative lidelser blandes ofte sammen. Symptomene er relativt vanlige, og så vidt jeg forstår ikke omstridt.

Ja, berre lurte siden behandleren min nevnte det ! Har en veldig forsiktig og flink behandler som jeg setter stor pris på....

Gjest påvist_DID
Skrevet

Ja, berre lurte siden behandleren min nevnte det ! Har en veldig forsiktig og flink behandler som jeg setter stor pris på....

Skjønner det. Sakser noe til deg fra et magasin utgitt av Modum Bad:

''Dissosiasjon som symptom:

Er et sammenbrudd i den vanligvis integrerte funksjonen av bevissthet, hukommelse, identitet og persepsjon av omgivelsene.

Når den traumatiske hendelsen blir for vanskelig å forholde seg til, utvikles det traumereaksjoner som symptomer på ikke-integrerte hendelser. Dette kan være forskjellige symptomer som gjenopplevelser, søvnproblemer, mareritt, angst, lammelser, tidstap, selvskading osv. Disse ikke-integrerte erfaringene kaller vi dissosiasjon.

Alvorlige traumatiserte skifter mellom å huske for mye og å huske for lite. Skifter mellom gjenopplevelse av traumet (f.eks. kjenner sterke smerter, uro, redsel) og å være helt avsondret fra traumet (f.eks kjenner ikke kroppen eller følelsesmessige reaksjoner i det hele tatt).

Dissosiativ lidelse:

Mennesker med alvorlig dissosiasjonsforstyrrelse skifter mellom ulike bevissthetstilstander, følelser, selvforståelse og virkelighetsoppfatning – dvs alt det som utgjør en person. Disse tilstandene kan bli så uttalte at de har hver sine mønstre i hvordan de opplever, relaterer seg til og tenker om verden og seg selv. Det vil da ytre seg som to eller flere distinkte personlighetstilstander i en og samme person, og dette kaller vi dissosiativ identitetsforstyrrelse (DID), eller multippel personlighet. ''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...