Gjest Værsåsnilloghjelpmeg Skrevet 10. november 2012 Skrevet 10. november 2012 Hei! Jeg har fått en leilighet som jeg sannsynlig skal flytte til i neste uke! Rett etter dette kom ut ble jeg satt i pressede situasjoner over alt. Institusjonen truer meg med at jeg kan miste alle tiltak. Jeg vil ikke få mer hjelp. Dem sier at det er ikke sikkert jeg får hjemmetjeneste eller psykolog. Dem sier også at jeg vil miste alle tjenester i kommunen. Den eneste jeg vil beholde i kommunen er NAV. Foreldrene mine truer meg også. Dem sier at jeg ikke har krav på nåværende fastlege, men slik som jeg har sett kan en ha fastlege hvor en vil! Stemmer ikke dette? Dem truer med at jeg blir lurt og at det muligens kan være en voldtektsmann. Dem truer meg med at det er et kriminellt kollektiv. Moren min som er deprimert og har angst sier hun ikke får sove og at hvis jeg flytter kan hun bli alvorlig syk! Altså jeg er lei av dette! Når jeg er 21 år og myndig (altså ikke umyndiggjort) kan jeg ikke da bestemme over meg selv om hvor jeg vil flytte? Er det ikke ulovlig å nekte en myndig, frivillig pasient å flytte? Jeg har fått beskjed om at de ikke nekter meg, men det er slik det føles når jeg får telefoner hver dag om hva som kommer til å skje osv.. jeg føler det som truing. Hva skal jeg gjøre for å unngå disse pressene? Jeg vil bare flytte, starte et nytt liv og følge drømmen min. Drømmen har alltid vært og bodd i en storby i sentrum og i egen leilighet. Jeg har jo akuratt ikke tenkt å trekke ned buksa og be mannfolk voldta meg heller da. Ikke har jeg tenkt å la noen drepe meg heller, jeg skal jo ikke vandre i sentrum midt på natta. Og hva er faren når butikken ligger et halvt minutt fra leiligheten? Jeg tror ikke jeg blir drept av å løpe et minutt til sammen! Noen meninger om hva jeg skal gjøre? Bare flytte å drite i truslene? Det er dette jeg vil, det å flytte. Jeg mener det er ikke vits i og være innesperret på en sikkerhetsavdeling når du er frisk! Det føles ut som jeg er lenket fast til en rullestol, bokstavelig talt! Sant det er ingen som kan hindre meg når jeg er her frivillig og atpåtil ikke er psykotisk eller suicidal for tiden og heller ikke umyndiggjort'? Jeg er jo voksen, så jeg kan vel ta egne valg? Mvh 0 Siter
Bløtkaka Skrevet 11. november 2012 Skrevet 11. november 2012 Hmm... det mangler litt her synes jeg.. Hvorfor vil ikke institusjonen at du skal flytte 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 11. november 2012 Skrevet 11. november 2012 De har ikke forklart deg konsekvensen av ditt valg, som jeg forstår er å flytte til en annen kommune da? Mulig jeg tar feil, men jeg syns kanskje det høres ut som du tolker velmenende advarsler som trusler? 0 Siter
frosken Skrevet 11. november 2012 Skrevet 11. november 2012 '' Jeg er jo voksen, så jeg kan vel ta egne valg?'' Ingenting av det du skriver om her, gjør at jeg oppfatter det som at du blir truet eller presset av omgivelsene. Ikke alt de sier er nødvendigvis helt korrekt (du har f.eks. rett til å velge en fastlege som ikke nødvendigvis holder til der du bor), men høyst sannsynlig forsøker omgivelsene dine å si noe om hva de mener er fornuftig og ufornuftig i din situasjon. Du har juridisk rett til å ta egne valg, men jeg er mer usikker på hvor god evne du fortsatt har til å ta gode valg. Dersom du har vært i ulike behandlingssammenhenger gjennom lang tid, så ville det være nærliggende å tro at du bør lytte nøye til de rådene de gir deg. 0 Siter
Gjest ro ned Skrevet 11. november 2012 Skrevet 11. november 2012 Hvorfor sånn hastverk med å flytte? Jeg tror ikke du er frisk nok enda til å miste den hjelpen du får der du bor. Å flytte kan du gjøre på et senere tidspunkt. Du kan beholde fastlegen når du flytter. Men jeg skjønte ikke det med at du beholder nav-kontoret. Normalt må en ta i bruk nav-kontoret i den kommunen en flytter til. Jeg går ut fra at du hadde tenkt å flytte til en annen kommune? Det spørs jo også om du melder flytting eller ikke. Kan du ikke utsette flytteplanene dine og ta noen ordentlige samtaler om det i ro og mak med din fastlege. Du kan også ta det opp med dine behandlere. Her vil du få fakta på bordet hva som skjer når du flytter. At folk ringer deg er ikke ment som trusler men velmente råd og anbefalinger som du bør tenke godt over før du eventuelt flytter. Vil du miste støtteapparatet ditt? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.