Gjest bølger Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Du må begynne å tenke annerledes på dette. Du går ikke til psykologen for å være "flink pike", men for å fungere bedre. Psykolegen er ingen sensor som gir deg stryk, ei heller en spåmann som "værer dine problem". Psykologens ansvar er å identifisere hvilke plager du har og tilby en egnet behandling som skal gjøre livet ditt bedre, mens ditt ansvar er å gi psykologen all mulig relevant informasjon slik at vedkommende kan stille riktig diagnose. Ta din del av ansvaret neste gang! Jeg skal ta det opp igjen med ham om overreaksjonene mine. For en del år siden når jeg var alvorlig deprimert og fungerte mye dårligere snakket vi litt om det. Jeg hadde nok forskjellige grunner til å reagere i den tiden, men som jeg da sa til psykologen så var det ikke det som skjedde som var det største problemet. Problemet var reaksjonene mine. Nå fungerer jeg bra, og føler meg som oftest frisk når jeg er hos psykologen, og da har jeg vanskeligere for å få det frem. Sier jo at jeg ennå har dårlige perioder, men at jeg fungerer bra. Skal ikke tilbake til ham før til våren. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Jeg skal ta det opp igjen med ham om overreaksjonene mine. For en del år siden når jeg var alvorlig deprimert og fungerte mye dårligere snakket vi litt om det. Jeg hadde nok forskjellige grunner til å reagere i den tiden, men som jeg da sa til psykologen så var det ikke det som skjedde som var det største problemet. Problemet var reaksjonene mine. Nå fungerer jeg bra, og føler meg som oftest frisk når jeg er hos psykologen, og da har jeg vanskeligere for å få det frem. Sier jo at jeg ennå har dårlige perioder, men at jeg fungerer bra. Skal ikke tilbake til ham før til våren. Jeg syns det virker som du har god innsikt i problemet, og det er bra at du selv ser at problemet er reaksjonene dine. Jeg ville tatt en telefon til psykologens arbeidssted, og bedt om en time nå. Det å kunne ta tak i dette i en dårlig periode vil kunne gi psykologen bedre innsikt i egnet behandlingsopplegg. Du må selvfølgelig legge alle kort på bordet, og ikke framstille deg som velfungerende (selv om du er det i lange perioder også). Lag en logg hvor du beskriver hendelsen, slik at du husker den og kan bruke den som beskrivelse overfor psykologen. Legg vekt på hva som skjedde, hva du følte og hva du gjorde. Legg også vekt på hva du følte etter å ha hatt overreaksjonen din. Håper forøvrig at du har det bedre i dag enn i går 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Jeg syns det virker som du har god innsikt i problemet, og det er bra at du selv ser at problemet er reaksjonene dine. Jeg ville tatt en telefon til psykologens arbeidssted, og bedt om en time nå. Det å kunne ta tak i dette i en dårlig periode vil kunne gi psykologen bedre innsikt i egnet behandlingsopplegg. Du må selvfølgelig legge alle kort på bordet, og ikke framstille deg som velfungerende (selv om du er det i lange perioder også). Lag en logg hvor du beskriver hendelsen, slik at du husker den og kan bruke den som beskrivelse overfor psykologen. Legg vekt på hva som skjedde, hva du følte og hva du gjorde. Legg også vekt på hva du følte etter å ha hatt overreaksjonen din. Håper forøvrig at du har det bedre i dag enn i går Det går bra. '' Legg også vekt på hva du følte etter å ha hatt overreaksjonen din.'' Tenkte litt på dette. Jeg følte meg dum, tåpelig, lurte på hva som gikk av meg. Samtidig følte jeg meg frustrert for jeg vet at det er reaksjonsmønsteret mitt, og det har gitt meg endel problemer og stjeler mye av livet mitt. Jeg har anledning til å få time hos psykologen tidligere hvis jeg trenger det, så jeg bør nok gjøre det. Men jeg lurer på hvordan vi kan jobbe med det. Reaksjonene kommer bare, de spør ikke etter fornuften. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Det går bra. '' Legg også vekt på hva du følte etter å ha hatt overreaksjonen din.'' Tenkte litt på dette. Jeg følte meg dum, tåpelig, lurte på hva som gikk av meg. Samtidig følte jeg meg frustrert for jeg vet at det er reaksjonsmønsteret mitt, og det har gitt meg endel problemer og stjeler mye av livet mitt. Jeg har anledning til å få time hos psykologen tidligere hvis jeg trenger det, så jeg bør nok gjøre det. Men jeg lurer på hvordan vi kan jobbe med det. Reaksjonene kommer bare, de spør ikke etter fornuften. Det høres ut som du trenger å bli kjent med hva som trigger deg, slik at du kan lære å beskytte deg fra situasjoner som utløser destruktivt reaksjonsmønster. Dette kan du spørre psykologen om det er mulig å jobbe konkret med 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Det høres ut som du trenger å bli kjent med hva som trigger deg, slik at du kan lære å beskytte deg fra situasjoner som utløser destruktivt reaksjonsmønster. Dette kan du spørre psykologen om det er mulig å jobbe konkret med Mange mener at jeg ikke bør skrive her på dol når jeg får så sterke reaksjoner. Men skal jeg unngå alle situasjoner som trigger, så er det veldig lite jeg kan gjøre. Den sterke indre uroen som jeg i perioder sliter med er også vanskelig å unngå. Jeg har fått mye hjelp og støtte her på dol, men jeg vet at når jeg skriver noe så utsetter jeg meg for reaksjoner. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 På dol får du svar etter det innlegget du skriver. Ingen her inne kunne jo vite hvor syk du var og hvordan du hadde det. Ikke ta det så høytidelig, se etter sannheten i RL istedet. Du må være ærlig overfor deg selv og holde deg til dette. Alt annet må du øve deg på å gi F.... i. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Du lever som en struts med hodet i sanden. Hvordan kan behandleren din hjelpe deg når du holder unna tema som er viktige, og som du vet er viktige? Dette er å sidestille med løgn. "Du kan aldri hjelpe en pasient som lyver for deg", sa min kloke psykoterapilærer/veileder. All min erfaring tilsier at han hadde rett. Bør jeg si til psykologen hvem jeg er her på dol, og la han få lese hva jeg skriver? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.