Gå til innhold

Feilaktig diagnose, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest mentalt_fengslet
Skrevet

Jeg har ved en innleggelse fått en diagnose som avviker sterkt fra det som ellers er gjort av to ulike psykologer som kjenner meg godt, og en psykiater som gjorde en grundig utredning.

Diagnosen beskriver et symptombilde som ikke bare er uriktig, det er også nesten diametralt forskjellig fra hvordan jeg opplever meg selv, og hvordan mannen min opplever meg. Den virker svært belastende for meg.

Jeg har bedt om å få den fjernet, men da fått til svar (fra sykehuset) at jeg må gjennom et visst opplegg for at det skal kunne gjøres.

Dette virker nærmest uforståelig. Diagnosen ble satt i løpet av et nokså kort opphold, uten utredning, hvorfor skal det da være så vanskelig å få den fjernet?

Spørsmål: er dette normal praksis, dvs stemmer det de sier? Hvis nei, hva kan gjøres?

ps! jeg bryr meg normalt ikke om denne diagnosen, problemet oppstår fordi jeg innimellom har behov for innleggelser ved samme sted.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har møtt på psykiatere som ved fem minutters konsultasjon kommer med bombastiske uttalelser. Feks en i 2001, der jeg hadde økende tvangstanker, så kommer det fra en på psykiatrisk legevakt att du er ikke schizofren, du har kun ocd, hvilket førte til att jeg gikk på lykkepillen og ikke noe annet, og så ble helt psykotisk. Ved grundig diagnostisering ble jeg igjenn diagnostisert med schizofreni. .... Men dette kan skje med forskjellige leger på samme sted også.

Dersom du havner på samme avdeling igjenn, så kan du si ifra om hva du mener er feil med den siste legens "diagnose".

Gjest mentalt_fengslet
Skrevet

Har møtt på psykiatere som ved fem minutters konsultasjon kommer med bombastiske uttalelser. Feks en i 2001, der jeg hadde økende tvangstanker, så kommer det fra en på psykiatrisk legevakt att du er ikke schizofren, du har kun ocd, hvilket førte til att jeg gikk på lykkepillen og ikke noe annet, og så ble helt psykotisk. Ved grundig diagnostisering ble jeg igjenn diagnostisert med schizofreni. .... Men dette kan skje med forskjellige leger på samme sted også.

Dersom du havner på samme avdeling igjenn, så kan du si ifra om hva du mener er feil med den siste legens "diagnose".

Jeg har gjort det. Standardsvaret er det jeg skrev først her. Niks mer. Jeg taler for døve ører.

Skrevet

Jeg har gjort det. Standardsvaret er det jeg skrev først her. Niks mer. Jeg taler for døve ører.

Jeg regner med att det er noe ubehagelig du har fått som diagnose, eupf eller noe annet som kan få folk til å tvile på deg. Da er vel ofte protester sett på som bekreftelse. Men nå vet ikke jeg hva legen ga deg.

Gjest mentalt_fengslet
Skrevet

Jeg regner med att det er noe ubehagelig du har fått som diagnose, eupf eller noe annet som kan få folk til å tvile på deg. Da er vel ofte protester sett på som bekreftelse. Men nå vet ikke jeg hva legen ga deg.

Riktig. Impulsiv eupf.

Derfor har jeg også vært veldig forsiktig. Jeg har gjort dem oppmerksomme på min mening på en rolig måte (noe som er typisk meg).

Har jeg en pf er den vel mer i retning unnvikende (den kjenner meg i hvert fall igjen i på en mengde punkt, den impulsive: ingen. Som skrevet er det helt motsatt)

Jeg forsøker ikke å diagnostisere meg selv, men mener det må være lov til å si fra når noe er så åpenbart feil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om en mener at en har fått feilaktig diagnose, kan en gjøre følgende:

1) Be den som har satt diagnosen gå gjennom diagnosekriteriene (ICD-10 eller DSM-IV) med deg. For hvert punkt skal vedkommende begrunne hvorfor en mener punktet er oppfylt eller ikke. Hvis denne forklaringen virker helt ok, gjør du ikke mer.

Om forklaringen ikke er ok:

2) Be vedkommende endre diagnosen.

Om vedkommende ikke etterkommer din anmodning umiddelbart:

3) Skriv klage til institusjonens faglige leder med krav om endring innen 3 uker.

Hvis dette ikke oppfylles:

4) Klag til Fylkeslegen.

Gjest mentalt_fengslet
Skrevet

Om en mener at en har fått feilaktig diagnose, kan en gjøre følgende:

1) Be den som har satt diagnosen gå gjennom diagnosekriteriene (ICD-10 eller DSM-IV) med deg. For hvert punkt skal vedkommende begrunne hvorfor en mener punktet er oppfylt eller ikke. Hvis denne forklaringen virker helt ok, gjør du ikke mer.

Om forklaringen ikke er ok:

2) Be vedkommende endre diagnosen.

Om vedkommende ikke etterkommer din anmodning umiddelbart:

3) Skriv klage til institusjonens faglige leder med krav om endring innen 3 uker.

Hvis dette ikke oppfylles:

4) Klag til Fylkeslegen.

Takk for konstruktivt svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...