Gjest Vanskelige tider akkurat nå Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Har fått skikkelig tilbakefall av angst, tankekjør og panikkanfall. Har gått på SSRI i perioder over flere år. Til sammen 15 år. Er 40 år nå. Har fått søvnvansker pga økonomiske bekymringer. Aldri hatt vansker med søvn før. Har fått 15 mg Sobril og 7,5 mg Imovane som jeg tar før jeg legger meg. Samt litt SObril i løpet av dagen. Det har ikke hjulpet spesielt, og jeg har vært i stort underskudd på søvn den siste måneden. Nå i natt klarte jeg faktisk å roe med meg, og sov sikkert i fem timer til sammen. Ellers så har det vært null eller to-tre timer. Skal til fastlege i dag. Har du noen råd til hva som kan være lurt? Nå er det slik at den minste stressfaktor gjør at jeg spenner meg og får angstfølelse, nervesystemet virker å være i høygir. 1. Fortsette med denne miksen på kvelden, og eventuelt begynne på Cipralex igjen? Er så redd for langstidseffekt av Cipralex (har fått påvist en ufarlig supraventrikkel takykardi som kommer om natten, og er ubehagelig). 2. Og hvordan går Cipralex sammen med andre medisiner, feks kolesterolsenkende? 3, Er det andre muligheter, jeg har fobi mot medisiner også etter dette styret? Går til psykolog, har vært der to ganger. 0 Siter
bibben Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Hei, jeg ser du henvender deg først og fremst til NHD, men jeg sender med en bitteliten erfaring som kanskje kan være til nytte. Jeg bruker AP mot tankekjør. Det hjelper meg en hel del. Jeg bruker Zyprexa som også roer ned og gjør det lettere å sovne. Jeg sover igjennom hele natten på denne. Kanskje verd et forsøk. Jeg ønsker det uansett alt godt, og håper at du får den hjelpen du trenger ) 0 Siter
Gjest Vanskelige tider akkurat nå Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Hei, jeg ser du henvender deg først og fremst til NHD, men jeg sender med en bitteliten erfaring som kanskje kan være til nytte. Jeg bruker AP mot tankekjør. Det hjelper meg en hel del. Jeg bruker Zyprexa som også roer ned og gjør det lettere å sovne. Jeg sover igjennom hele natten på denne. Kanskje verd et forsøk. Jeg ønsker det uansett alt godt, og håper at du får den hjelpen du trenger ) Hva er AP? 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Hva er AP? Antipsykotiske medisiner. 0 Siter
Gjest Vanskelige tider akkurat nå Skrevet 12. november 2012 Skrevet 12. november 2012 Hei, jeg ser du henvender deg først og fremst til NHD, men jeg sender med en bitteliten erfaring som kanskje kan være til nytte. Jeg bruker AP mot tankekjør. Det hjelper meg en hel del. Jeg bruker Zyprexa som også roer ned og gjør det lettere å sovne. Jeg sover igjennom hele natten på denne. Kanskje verd et forsøk. Jeg ønsker det uansett alt godt, og håper at du får den hjelpen du trenger ) Høres så skummelt ut med antipsykotiske midler. Er jo ikke psykotisk. Kan man fungere i jobb og til vanlig når man går på disse medisinene? Jeg er helt ute nå, men til vanlig jobber jeg med faglig krevende jobb og er oppegående......... 0 Siter
Gjest nolihi Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Hva med å rydde opp i de økonomiske problemene som ser ut til å ha utløst dette?. 0 Siter
bibben Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Høres så skummelt ut med antipsykotiske midler. Er jo ikke psykotisk. Kan man fungere i jobb og til vanlig når man går på disse medisinene? Jeg er helt ute nå, men til vanlig jobber jeg med faglig krevende jobb og er oppegående......... Jeg forstår at det kan virke skummelt med AP (antipsykotikum). Jeg tenkte også som deg at jeg jo ikke hadde vært sprengpsykotisk og at det var og skyte spurv med kanoner, men trengte hjelp til å roe ned tankene. Det hjalp. Jeg har studert i mange år på AP og også jobbet uten at det har vært til nevneverdig hinder. Det er imidlertid forskjell på de ulike APene. Noen kan gjøre deg trett. De kan man jo ta om kvelden. Andre APer funker fint på dagtid. Jeg håper at du finner en løsning som er god for deg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 SSRI (Cipralex) er langt bedre enn å ha det slik, og bedre enn sobril. Du kan bruke dem livslangt om det er nødvendig. Kombinasjonene du nevner går helt greit. Er de økonomiske uløselige? Antar at det er din grubling og bekymring som er roten til alle plagene. Metakognitiv terapi ville vært midt i blinken. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 SSRI (Cipralex) er langt bedre enn å ha det slik, og bedre enn sobril. Du kan bruke dem livslangt om det er nødvendig. Kombinasjonene du nevner går helt greit. Er de økonomiske uløselige? Antar at det er din grubling og bekymring som er roten til alle plagene. Metakognitiv terapi ville vært midt i blinken. Det er en ting jeg lurer på... Jeg ser at du av og til anbefaler oss feks metakognitiv behandling, få en kompetent behandler osv. Men er det så enkelt å få komme til ønsket behandling? Jeg har inntrykk av at det ikke er så enkelt og at man omtrent må ta til takke med det tilbudet man får - og at man skal være glad til for at man i hele tatt får et tilbud. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har ofte lurt på dette. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Det er en ting jeg lurer på... Jeg ser at du av og til anbefaler oss feks metakognitiv behandling, få en kompetent behandler osv. Men er det så enkelt å få komme til ønsket behandling? Jeg har inntrykk av at det ikke er så enkelt og at man omtrent må ta til takke med det tilbudet man får - og at man skal være glad til for at man i hele tatt får et tilbud. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har ofte lurt på dette. JEG HAR OGSÅ DET INNTRYKKET! Man skal være frisk for å være syk i dette landet. Beklager ropingen. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 JEG HAR OGSÅ DET INNTRYKKET! Man skal være frisk for å være syk i dette landet. Beklager ropingen. Det er synd at det skal være sånn 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.