Gå til innhold

Problemer med mage og tarm

Anbefalte innlegg

Gjest SlitenIKroppen
Skrevet

Hei! Jeg har hatt problemer med mage og tarm i godt over et halv år nå. Jeg sliter med løs mage, og er på do opptil 6-7 ganger daglig på det verste. Jeg har vært hos min fastlege, og de har tatt div blodprøver, allergiprøver og CT av magen. Blodprøvene viste ikke noe galt, CT viste 2 mulige cyster på lever og jeg venter fortsatt på svar på allergiprøvene. Har gått og vært litt redd for at det er cøliaki, siden mange av symtomene stemmer (Løs mage og do besøk ca 10 minutter etter måltid, helt utslitt selv om jeg ikke gjør noe spesielt, magesmerter, mangel på div vitaminer, mineraler og jern) Men da jeg tok en hjemme cøliakitest, viste den negativt svar. Så på en måte er jeg jo glad for det, men det negative er jo at jeg fortsatt ikke vet hva som feiler meg. Jeg føler at legen ikke tar seg tid til å høre på meg når jeg forklarer hvordan jeg har det. Dette begynner å slite på meg både psykisk og fysisk. Jeg er mye sykemeldt og jeg føler ikke at jeg orker å leke så mye med sønnen min som jeg burde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville prøvd å kutte ut alle kornvarer i noen dager og sett hva som skjer... Om du er like dårlig er det jo bare å begynne å spise brød igjen.

Gjest SlitenIKroppen
Skrevet

Jeg ville prøvd å kutte ut alle kornvarer i noen dager og sett hva som skjer... Om du er like dårlig er det jo bare å begynne å spise brød igjen.

Jeg har prøvd dette, og det hjelper ikke.

Og hvis det er cøliaki, hjelper det ikke å kutte det ut et par dager. Da må man holde seg unna 2 uker minst. Og jeg fikk beskjed av legen og ikke kutte det ut før vi fikk svaret på prøvene.

Skrevet

Jeg har prøvd dette, og det hjelper ikke.

Og hvis det er cøliaki, hjelper det ikke å kutte det ut et par dager. Da må man holde seg unna 2 uker minst. Og jeg fikk beskjed av legen og ikke kutte det ut før vi fikk svaret på prøvene.

Ok, jeg tenkte ikke på cøliaki, men overfølsomhet overfor korn generellt.

Gjest SlitenIKroppen
Skrevet

Ok, jeg tenkte ikke på cøliaki, men overfølsomhet overfor korn generellt.

:) Prøvde det som sagt i noen dager, men reagerer på alt i fra brød til banan :P

Gjest Me toooo
Skrevet

Jeg har slitt med dette i mange, mange år. Jeg har tatt alle tenkelig prøver. På koloskopi fant de ut at jeg hadde en kronisk betennelse i tarmen, men ingen kjente årsaker til dette som Chron, IC, Cøliaki, eller laktose intoleranse.

diagnosen ble iritabel tarm, og ingen hjelp.

Det ødela hverdagene mine helt. Jeg orket ikke å dra noe sted, bare for å sitte på toalettet borte hos folk. ( jeg var værst på ettermiddagen og kveldene)

Jeg kunne ikke ta offentlig transport, gå på kino uten å sitte helt ytterst osv.Det ble virkelig ikke tatt på alvor av legene. Jeg fikk bare beskjed om at dette var noe jeg måtte leve med.

Jeg var slapp og sliten støtt, og jeg veide alt for lite. !78, og 50 kg.

Til slutt orket jeg ikke lenger og kjøpte imodium selv på apoteket reseptfritt. Disse skal ikke brukes i mer enn noen dager av gangen. Men jeg brukte dem hele tiden og fikk et helt nytt liv. Plutselig begynte jeg å legge på meg, få energi og se godt ut.

Jeg kunne gjøre ting jeg bare hadde drømt om i mange år.

Jeg til og med våget å kjøre buss.

Og etter å ha slitt i over 20 år, sier legene plutselig at det er ok for meg å gå på disse fast. Jeg er kjempeglad for at jeg nå nesten er frisk og uten diare, men jeg er bitter fordi dette bare ble skjøvet vekk og ikke tatt på alvor av legene.

Ikke godta at du holder på slik, ikke la det gå 20 år som for meg.

Skrevet

Du må spørre om å få ta vevsprøve. Ville ikke stolt særlig mye på en hjemme-cøliakitest. Med colonoskopi kan de også se etter endringer i tarmslimhinnen.

Dersom det viser seg å bare være irritabel tarm og kostregulering ikke er nok, prøv antidepressiva og glutamintilskudd.

Gjest SlitenIKroppen
Skrevet

Jeg har slitt med dette i mange, mange år. Jeg har tatt alle tenkelig prøver. På koloskopi fant de ut at jeg hadde en kronisk betennelse i tarmen, men ingen kjente årsaker til dette som Chron, IC, Cøliaki, eller laktose intoleranse.

diagnosen ble iritabel tarm, og ingen hjelp.

Det ødela hverdagene mine helt. Jeg orket ikke å dra noe sted, bare for å sitte på toalettet borte hos folk. ( jeg var værst på ettermiddagen og kveldene)

Jeg kunne ikke ta offentlig transport, gå på kino uten å sitte helt ytterst osv.Det ble virkelig ikke tatt på alvor av legene. Jeg fikk bare beskjed om at dette var noe jeg måtte leve med.

Jeg var slapp og sliten støtt, og jeg veide alt for lite. !78, og 50 kg.

Til slutt orket jeg ikke lenger og kjøpte imodium selv på apoteket reseptfritt. Disse skal ikke brukes i mer enn noen dager av gangen. Men jeg brukte dem hele tiden og fikk et helt nytt liv. Plutselig begynte jeg å legge på meg, få energi og se godt ut.

Jeg kunne gjøre ting jeg bare hadde drømt om i mange år.

Jeg til og med våget å kjøre buss.

Og etter å ha slitt i over 20 år, sier legene plutselig at det er ok for meg å gå på disse fast. Jeg er kjempeglad for at jeg nå nesten er frisk og uten diare, men jeg er bitter fordi dette bare ble skjøvet vekk og ikke tatt på alvor av legene.

Ikke godta at du holder på slik, ikke la det gå 20 år som for meg.

"Fint" å høre at det ikke bare er meg.. Jeg har prøvd flere slags "reisetabletter" som immodium comp og andre, uten noen effekt. (Prøvd disse tildligere også, i forbindelse med reise og de virket ikke da heller)

Men! Jeg har ikke prøvd alle. Så jeg får bare fortsette å prøve forskjellige mage tabletter på apoteket, og håpe at jeg finner en som virker.

Takk for svar :) :)

Skrevet

Du må spørre om å få ta vevsprøve. Ville ikke stolt særlig mye på en hjemme-cøliakitest. Med colonoskopi kan de også se etter endringer i tarmslimhinnen.

Dersom det viser seg å bare være irritabel tarm og kostregulering ikke er nok, prøv antidepressiva og glutamintilskudd.

Kommer ikke til å gi meg, før de finner ut hva som er feil. Kan ikke leve med dette, da det ødelegger hverdagen min.

Takk for svar :)

Skrevet

"Fint" å høre at det ikke bare er meg.. Jeg har prøvd flere slags "reisetabletter" som immodium comp og andre, uten noen effekt. (Prøvd disse tildligere også, i forbindelse med reise og de virket ikke da heller)

Men! Jeg har ikke prøvd alle. Så jeg får bare fortsette å prøve forskjellige mage tabletter på apoteket, og håpe at jeg finner en som virker.

Takk for svar :) :)

Hvorfor ikke bare høre på meg heller enn å kaste bort pengene på alle produktene på apoteket?

Coloskopi. Hvis de finner noe, behandles det som legen sier.

Hvis de ikke finner noe og du får diagnosen irritabel tarm, er det antidepressiva og glutamin som hjelper.

Skrevet

Hvorfor ikke bare høre på meg heller enn å kaste bort pengene på alle produktene på apoteket?

Hvis de ikke finner noe og du får diagnosen irritabel tarm, er det antidepressiva og glutamin som hjelper.

...og regulering av kosthold, selvfølgelig, hvis det er irritabel tarm.

Mange blir bedre når de slutter å leve etter myndighetenes anbefalte inntak av uoppløselig fiber. (Må ikke forveksles med oppløselig fiber)

Ris heller enn grovbrød, med andre ord. Finn et godt basiskosthold og eksperimenter ut fra det med hva du tåler og ikke.

En del blir også dårligere av mettet fett og melkeprodukter. Citrus reagerer en del på.

Det er også viktig å stresse ned. Meditasjon og mindfulness er bra.

Skrevet

Jeg kan ikke bare gå inn å kreve å få det. Først må jeg få svar på allergiprøvene, og etter det må jeg evt få en henvisning til coloniskopi. Dette kan ta litt tid, så dagene/ukene før dette trenger jeg noe som kan roe ned magen.

Jeg kan ikke gå ut av huset, fordi jeg må være i nærheten av et toalett.

Andre kan da få komme med forslag de også....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...