Gå til innhold

Sovemedisiner til eldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far våkner klokka 2 hver natt og får ikke sove mere. Legen mener han ikke trenger sovemedisiner, men min far er grå i ansiktet av mangel på søvn.

Han er over 90 år, hvor farlig er det egentlig å bli avhengig av sovetabletter i den aldreren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han forsøkt Tolvon?

Nei, han har ikke fått noen ting. Jeg har vært med han to ganger til legen, men legen bare ser på han og mener han sover nok. Han sover jo fra ca 10 på kvelden til 2 om natta da, men han bærer tydelig preg av for lite søvn.

Gjest germimate
Skrevet

Nei, han har ikke fått noen ting. Jeg har vært med han to ganger til legen, men legen bare ser på han og mener han sover nok. Han sover jo fra ca 10 på kvelden til 2 om natta da, men han bærer tydelig preg av for lite søvn.

Dette synes jeg er ille :(

Skrevet

Bytt lege. Det der er jo bare tøv - som du sier spiller det i grunnen ikke noen rolle om en så gammel mann blir avhengig av sovemedisiner. Det må da være bedre å få ha det så bra som mulig de siste årene han har igjen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Eldre tåler dårligere sovemedisiner av benzotypen enn andre. Jeg synes derfor det er mest fornufig å bruke små doser med f. eks Seroquel (25mg) eller små doser med Remeron eller Tolvon.

Skrevet

Eldre tåler dårligere sovemedisiner av benzotypen enn andre. Jeg synes derfor det er mest fornufig å bruke små doser med f. eks Seroquel (25mg) eller små doser med Remeron eller Tolvon.

Okey, takk for opplysningen. Min far spiser nesten ikke, sover nesten ikke og er helt nede, veldig negativ. Kanskje ville tolvon være bra for en evt depresjon også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...