Gå til innhold

Kan søvnmangel over tid forandre personligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etter 16 år i Oslo Sporveier fått ødelagt helsen pga søvnmangel og senere en bipolar lidelse.Skillsmissen gjorde det enda verre.

Finnes det forskning på dette emnet?

Mangel på søvn er jo en kjent torturmetode.

Videoannonse
Annonse
Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Det virker som om du er den eneste i hele verden som har opplevd å måtte jobbe skift, og at dette skal ha vært fryktelig skadelig for deg. Jeg tror ikke du har tatt så stor skade av dette som du liker å påstå. Det er nok helt andre ting som spiller inn her enn at du har måttet være alene noen timer etter skolen, måtte koke poteter (som ikke kan sees på som barnemishandling) og så i voksen alder måtte jobbe skift...

Skrevet

Ja, det finnes forskning på det:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=15837&a=2

Det kan påvises enkelte sammenhenger, altså at skiftarbeid gir økt risiko for forskjellige helseplager. Det betyr at skiftarbeidere er (litt) mer utsatt for disse lidelsene enn de som jobber kun på dagtid. Men som i all annen helseforskning skal man være klar over forskjellen på visse sammenhenger og direkte årsak - virkning.

Skrevet

Man får vel ikke bipolar lidelse pga dette?

hvis du er disponert for bipolar lidelse kan selv små forskyvningeri døgnrytmen utløse sykdomsepisoder...

Skrevet

Det virker som om du er den eneste i hele verden som har opplevd å måtte jobbe skift, og at dette skal ha vært fryktelig skadelig for deg. Jeg tror ikke du har tatt så stor skade av dette som du liker å påstå. Det er nok helt andre ting som spiller inn her enn at du har måttet være alene noen timer etter skolen, måtte koke poteter (som ikke kan sees på som barnemishandling) og så i voksen alder måtte jobbe skift...

Fint om vi her inne kan avstår fra direkte personangrep.

Uansett hva som feiler meg, har jeg selvmordtanker, noe jeg ikke hadde tenkt å dele med DEG ,men siden du provoserer meg til det får du svar.

Jeg prøver febrilsk å nøste opp mitt liv så jeg kan komme meg vider, siden jeg blir nektet psykolog og psykiater på Lillestrøm Klinikken.

Jeg får bestille denne teksten på min gravstøtte: Hva var det jeg sa! Sikkert mange både i Norge og andre steder som har det mye verre enn meg, men det betyr ikke at min smerte blir mindre av det.

Når man føler at alle en kjenner forkaster en får man sterk mindreverdighetsfølelse og vil derfor skåne verden for min innflytelse.

Da har jeg fått enda en uvenn.

Skrevet

hvis du er disponert for bipolar lidelse kan selv små forskyvningeri døgnrytmen utløse sykdomsepisoder...

Nei, men man kan få både angst og depresjon. Jeg har begge. Jeg har få maniske eller hypomane episoder, så det er mulig at jeg ikke er bipolar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...