Gå til innhold

NHD-Kan man "bestemme" seg for å slutte?

Anbefalte innlegg

Gjest ismaskin
Skrevet

Er ei gift kvinne som plages av gjerne intens og spontan sinne og irritasjon overfor mannen min. Ofte over småting..

Dette er selvfølgelig ødeleggende. Er sinne noe man kan "bestemme" seg for å slutte med.? Jobbe kognitivt og "ta seg kraftig sammen".? Bestemme seg for at dette ikke er akseptabelt?

Håper du ikke synes dette er et tåpelig spørsmål..

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er et meget godt og interessant spørsmål.

Vi er det vi føler, tenker og gjør.

SInne er en følelse. Vi kan ikke bestemme oss for ikke å få den følelsen.

Derimot kan vi bestemme oss og velge hvordan vi vil leve ut denne følelsen (atferd). Vi kan la oss få lov til å la det komme ut av munnen, vi kan slå dører, kaste kopper, endog være voldelige, eller vi kan velge å la det være.

Om det i starten er vanskelig å la det være, anbefales time-out. Dvs at en forlater stedet og går seg en tur inntil følelsene har kjølnet.

Lykke til :-)

Gjest ismaskin
Skrevet

Det er et meget godt og interessant spørsmål.

Vi er det vi føler, tenker og gjør.

SInne er en følelse. Vi kan ikke bestemme oss for ikke å få den følelsen.

Derimot kan vi bestemme oss og velge hvordan vi vil leve ut denne følelsen (atferd). Vi kan la oss få lov til å la det komme ut av munnen, vi kan slå dører, kaste kopper, endog være voldelige, eller vi kan velge å la det være.

Om det i starten er vanskelig å la det være, anbefales time-out. Dvs at en forlater stedet og går seg en tur inntil følelsene har kjølnet.

Lykke til :-)

Tusen takk til deg for fint og respektfullt svar!

Skal virkelig jobbe med meg selv. Det med time-out var et godt forslag. Jeg vil ikke at mitt sinne skal forpeste mine omgivelser og meg selv..

God helg!

Skrevet

Hei.

Jeg blir ikke sint som deg, men redd og hysterisk, men jeg kan tenke meg at det kan være det samme "teppet" som går ned foran øynene til de som blir sinna. Jeg skrev om dette for noen dager siden i tråden "Håpløs krangel med samboer", og fikk en hel haug med gode råd og tips. Kanskje noen av de rådene kan være noe for deg også (hvis du orker bla gjennom en så lang tråd)? :-)

Skrevet

Punkt en er, som andre allerede har nevnt, å stoppe seg selv og la være æ ta ut sinnet på omgivelsene.

Punkt to, når man har fått litt dreisen på punkt en, er å begynne å gjennkjenne tankene som ledsager følelsene. Det er en vekselvirkning mellom tanker og følelser på godt og vondt. Klarer man å gripe tak i de mest destruktive tankene, kan man hjelpe følelsene i riktig rettning.

Punkt tre er å øve seg på og gjennkjenne forløpere til sinne og frustrasjonen og forebygge så godt som mulig. Man kan f.eks. bli sur og hissig om en hodepine er i anmarsj.

mvh

Skrevet

Sinne er et uttrykk for å ikke ha kontroll over situasjonen, eller at du er redd for å miste kontrollen.

Når du aksepterer at det ikke er meningen at du skal ha kontroll over din samboer, så tror jeg at du får det bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...