rose23 Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Jeg tror aaaaalt for mange lever med feil diagnoser. En av grunnene er at jeg var ganske "crayze" noen uker i mitt liv etter å ha sluttet brått medmedisiner og blitt utsatt for ekstrem stress. Jeg havnet på psykkiatrisk og fikk utdelt spørsmålsskjema med følgende 6 spørsmål: 1. Har du noen gang vært veldig glad, for så bli veldig trist samme uke? 2. Har du noen gang følt deg ekstra glad og pratsom? 3. Er du ofte trist og ofte glad? Det vil si: hadde jeg svart ja på disse spørsmålene, hadde jeg fått diagnosen bipolar. Men hvem her i verden kan ikke svare "ja" på dette? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Skal det ikke mer til for å få en BP diagnose? Da er det rart... 0 Siter
Colette Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Det er ikke lenger normalt og være noe annet enn stabil og jevn - 100%. Er du ikke det, så har du en diagnose. Har du ikke skjønt det? Vi skal fungere som roboter - ikke mennesker. 0 Siter
Gjest cooh Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Pkt 1 kunne vel like gjerne være tatt med for å kunne ekskludere schizoiditet og alt sånn som opplever svært monotone stemningstilstander eller ikke føler så mye i det hele tatt? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. november 2012 Skrevet 17. november 2012 Hei! Ja det er nettopp slike enkle systemer som gjør at man får tvil. Skjemaet jeg fikk var mye lengre, det var spørsmål om jeg ville foretrekke grillfest eller å gå på biblioteket, de fleste mennesker vil velge biblioteket. Og spørsmål om jeg var diplomatisk, jeg mente at jeg var det på det tidspunktet, likevel endte summen med at jeg fikk diagnosen asperger syndrom. (selv om jeg egentlig faktisk ikke er diplomatisk og burde skrevet det) Jeg syns likevel at hvis de så enkelt setter diagnoser så blir de høyst usikre, jeg syns flere burde delta i diagnostiseringen. For min del var det flere som fikk ideen før jeg fylte ut skjemaet, jeg fylte derfor ut skjemaet fordi de hadde dette i tankene, og noen sa til meg at "de finner det man leter etter", jeg selv mente det var jeg selv som kom med ideen, men noen sa at sånn var det ikke, så derfor har jeg begynt å lure? Jeg mener fortsatt at jeg fremmet forslaget om dette, men overlegen på avdelingen svarte ikke på det, og når jeg en gang spurte "hvem fikk ideen først" så får jeg ikke et helt klar svar på det, men jeg har fått et svar det er "nei du er ikke selvdiagnostisert". Derfor kan det jo hende at det er både inntrykket man får som de sier lite om, og det man svarer som i sum gjør hvilken diagnose man får? Jeg tror jeg røpet meg gjennom brev, men fastlegen skrev jeg ikke brev til, likevel mente han vi skulle søke om utredning med tanke på asperger syndrom. Jeg så i går en dame på Skavlan, så det i går igjen :-) Og den damen snakket intenst og fort, jeg sa til min mann at jeg tror hun er bipolar, så sa damen, "jeg har bare depresjon" jeg ble forundret så glad som hun så ut. Det kan derfor være at skjemaene kun et er suplement, jeg skal nå spørre min psykiater om dette. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. november 2012 Skrevet 17. november 2012 Det finnes mange slike hjelpeskjema hvor svarene taler for eller mot en diagnose. Et eksempel er et screeningskjema som jeg selv har vært med lage, og som svært mange bruker og er fornøyd med. Disse skal aldri brukes alene for å stille diagnoser, men de kan tas med i den totale vurderingen som fører frem til diagnose. 0 Siter
Sør Skrevet 17. november 2012 Skrevet 17. november 2012 Det er ikke lenger normalt og være noe annet enn stabil og jevn - 100%. Er du ikke det, så har du en diagnose. Har du ikke skjønt det? Vi skal fungere som roboter - ikke mennesker. ''Det er ikke lenger normalt og være noe annet enn stabil og jevn - 100%. Er du ikke det, så har du en diagnose. Har du ikke skjønt det? Vi skal fungere som roboter - ikke mennesker. – Colette'' Hvem er det som påstår dette? Eller er det bare flere konspirasjonsteorier? 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 17. november 2012 Skrevet 17. november 2012 Jeg kan svare ja på de to første, men ikke på det siste spørsmålet. Hva sier det om meg? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.