Gå til innhold

Blåresept-skal det ikke være en klar diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest Labolina
Skrevet

I seg selv er jeg ikke veldig opptatt av diagnoser - utover at jeg i en del tilfeller føler de kan gi gode føringer for behandling og hvordan man bør jobbe framover. Imidlertid... Min nåværende psykolog liker (kanskje) ikke diagnoser - i alle fall er det inntrykket han gir meg. Tidligere i år fikk jeg tilbakefall av panikkangst, som jeg strevde en del med før jeg fikk meg til å be om medisinering. Men da jeg så gjorde, var de ikke seine om skrive ut medikamentell behandling som har vært svært effektiv tidligere. Det vil jeg også si at den er nå, MEN: Kreves det ikke konkrete icd-10 diagnoser for å få noe på blåresept?? Faktisk ble jeg både paff og litt oppgitt da jeg plutselig fant ut at diagnosene panikklidelse og generalisert angstlidelse ikke eksisterte i journalen min. Derfor spurte jeg for kort tid siden om dette. Da fikk jeg svar om at ting henger jo sammen. Of coursce! Seff henger ting sammen, men jeg ble oppriktig forvirra da jeg spurte hvilken indikasjon de hadde gitt meg Efexor på. Slik jeg opplevd/ment det hele veien var det mot panikkangst. Dette fungerer godt. Imidlertid... Er det ikke et krav om at man må kunne referere til sånn og slik diagnose med f.eks. Lyrica? Da jeg spurte psykologen min, svarte han at joda det var pga panikkanfallene mine. Men... De må da ha en diagnose å sette f.eks. betalingsbegrensninger eller annet "mystisk." Hva med alle andre; de kommer jo til å lure mye.

Dette er stressende føler jeg. Imidlertid... Om T er veldig trøtt etter en dag på barnehagen og ikke eter all verden, så tenker jeg at han nok tåler det. Thorvaldmann får den beste omsorg Øystein og Inger Margrete følger opp.

Nevnte det med besøk for de. Greia var visst at vi hadde en deal, men så hble jeg rett og slett psyk og lot meg legge inn for et par uker. Imidleritd er tilbudet der. Jeg husker at det vi tekte var å ta besøket der, for så å dra ut til meg hvor du kunne ovwernatte. Foreldrene mine var litt sånn grmf for at jeg hadde glemt det der, men ikke noe katastrofalt :). Jeg er sikker på de vil synes det er kjempetrivelig uansett. Men nå sist ble jeg rett og slett innlagl. Eller... En stor del av meg lot meg innlegge. For jeg gikk inn i en sånn vanvittig destruktiv periode. Ikke snakk om bare å ta for mange piller, men å hoppe over for å ta en haug andre piller osv. Derfor prioriterte jeg helsevesnet, og med ganske grei hjelp. Tørst er jeg fortsatt, men jeg holder meg til 2-3 bokser på et døgn framfor 0,5 sprit +. Å være hekta på noe er dritkjipt, så det er virkelig ikke et uføre jeg har lyst til å leike med igjen. Takk og pris for familien min som dukker opp når det er vnskelige fights.

Jeg kunne tatt en fight ift. det med ZoomText, men jeg orker det ikke. Jeg kan skrive i Norges Blinde om hvordan systemet er, men samtidig er jeg da redd for å få mezza opp noe som ikke funker hjemme hos meg. Jeg føler heller at jeg burde kunne forlange av arb. giver at de installerte denne service pack 2 som gjør det mulig for meg å bruke zt office, men okke som: Bedre enn intent.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På blåresept skal en angi "grovdiagnose". F.eks kodes alle affektive lidelser F3.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...