Gjest Bekymret&frustrert Skrevet 17. november 2012 Skrevet 17. november 2012 Hei! Jeg lurer på en ting i forbindelse med barn og sengevæting. Gutten er 9 år gammel og har nylig opplevd at foreldrene har separert seg, hvilket i utgangspunktet er "normalt" etter hva jeg har forstått etter å ha lest meg opp på emnet. Det som derimot er interessant her er at gutten konsekvent tisser på seg kun hos moren. De ukene han er hos faren er han 100% tørr? Foreldrene har 50/50 omsorg per nå, men faren ønsker av flere grunner å kunne ha barna tilnærmet 100%. Så: - hvordan kan det ha seg at han tisser på seg hver natt hos moren men aldri hos faren? - hvis det er sansynlig at det er pga morens emosjonelle tilstand (som ikke er helt god hva barns oppvekstvilkår angår), er dette noe som bør meldes ifra om noe sted? - hvis det er pga moren, og det er noe som bør meldes ifra om, er dette noe som kan ha betydning i en eventuell barnefordelingssak? Ellers kan jeg legge til at moren og gutten krangler hyppig, og ved flere anledninger har hun fysisk løftet/dratt han med seg inn på rommet sitt ved leggetid-krangler. Hos faren er gutten derimot en uvanlig rolig og avbalansert og humørfylt gutt. Skal jeg/vi lukke øynene for dette eller bør dette følges opp? Har pågått i flere måneder nå... Mvh Bekymret 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. november 2012 Skrevet 18. november 2012 Det virker litt rart at han er "uvanlig rolig og avbalansert" hos far dersom han har det ille hos mor? Hvis det er såpass ille hos mor som det antydes, så tenker jeg at dette også ville forplanta seg til samværet hos far..... Det virker også rart at han alltid er tørr hos dere og alltid våt hos henne, og hvordan vet dere at det er slik? Jeg har selv hatt en sengevæter. Vi prøvde "alt", men ingenting fungerte før hun gradvis ble bedre når hun nærma seg puberteten. Plutselig en dag hadde kroppen fått de hormonene den trengte for å være klar til å slutte å tisse om natta, så det er ingenting vi kunne gjort fra eller til for å få slutt på sengevætinga. Kroppen måtte bare bli klar av seg selv. Hvis barnet har det forferdelig hos mor, så bør man selvsagt sende bekymringsmelding til barnevernet, men her leser jeg en stor konfliktsak der barnets behov kanskje ikke er det sentrale? At det handler mer om fars behov for å "ta" mor? Det er mulig jeg tar feil, men.... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. november 2012 Skrevet 18. november 2012 ''Så: - hvordan kan det ha seg at han tisser på seg hver natt hos moren men aldri hos faren? - hvis det er sansynlig at det er pga morens emosjonelle tilstand (som ikke er helt god hva barns oppvekstvilkår angår), er dette noe som bør meldes ifra om noe sted?'' Her kunne forklaringen også være at hun "tar det ut" hos mor, hvor hun slapper mest av. SIer ikke at det nødvendigvis er slik, men det er ikke uvanlig at barn avreagerer (her: nattvæter) annet sted enn det som danner grobunnen for plagene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.