Gå til innhold

Mindfullness

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere her inne som har erfaring med dette? Jeg har begynt å praktisere, men jeg må hele tiden minne meg selv på om å komme tilbake til øyeblikket.

Hjernen er et fantastisk instrument som vi alltid må bruke men mye av det som foregår oppe i topplokket er repeterende negativt sludder. Jeg "lider" av tankekjør og er medisinert mot det, men allikevel dukker det opp både titt og ofte. Medisiner tar ikke alt, med mindre man vil dope seg helt ned da.

Men altså; noen som har positiv eller negativ erfaring med mindfullness?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg bruker det.

Jeg går i gruppe hvor vi bruker Mindfullness, jeg har gått lenge, og det tar tid. Enda vimser jeg, tankene flyr, men hun som leder oss har en veldig fin måte og hjelpe oss til å tenke disse tankene.

I samme gruppe har vi også bevegelsetrening og til slutt guidet avspenning.

Sakte men sikkert blir jeg litt bedre, enkelte gruppetimer er veldig bra, andre er jeg elendig.

Dette er jo Mindfullness sammen med det andre og for meg er det en svært god kombinasjon for å få kroppen med meg, bevege den, kjenne den, godta den og få tanker og kropp til å gire ørlite ned. Jeg er utålmodig og vil helst at det skal skje raskt, men vet jo at det tar tid.

Vi i gruppa er der av ulike ting, alt fra psykiatri til støle kropper, vi fokuser ikke på hvorfor vi er der. Noen er det faktisk fordi at de trenger å være tilstede i øyeblikket i jobben sin, ikke ta innover seg "grums" fra andre, men samtidig være på jobb og høre/føle/hjelpe den andre. Om du skjønner?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1353437032' post='4837755]

Jeg bruker det.

Jeg går i gruppe hvor vi bruker Mindfullness, jeg har gått lenge, og det tar tid. Enda vimser jeg, tankene flyr, men hun som leder oss har en veldig fin måte og hjelpe oss til å tenke disse tankene.

I samme gruppe har vi også bevegelsetrening og til slutt guidet avspenning.

Sakte men sikkert blir jeg litt bedre, enkelte gruppetimer er veldig bra, andre er jeg elendig.

Dette er jo Mindfullness sammen med det andre og for meg er det en svært god kombinasjon for å få kroppen med meg, bevege den, kjenne den, godta den og få tanker og kropp til å gire ørlite ned. Jeg er utålmodig og vil helst at det skal skje raskt, men vet jo at det tar tid.

Vi i gruppa er der av ulike ting, alt fra psykiatri til støle kropper, vi fokuser ikke på hvorfor vi er der. Noen er det faktisk fordi at de trenger å være tilstede i øyeblikket i jobben sin, ikke ta innover seg "grums" fra andre, men samtidig være på jobb og høre/føle/hjelpe den andre. Om du skjønner?

Takk for svar! Jeg går ikke i noen gruppe, men det akselererer kanskje prosessen? Det høres interessant ut med bevegelsesterapi. Jeg har en dårlig rygg og vonde hofter, så det hadde sikkert vært noe for meg. For meg er det en utrolig lettelse å legge bort negativt skvalder, tørre å gjøre det! Kanskje det kan brukes i psykiatrien? Hva synes du om det NHD? Hvordan vil det fungere på de forskjellige psykiatriske diagnosene? Kunne man med en slik praksis rett og slett kutte ut medisiner? Nå er jeg spent på om du vil svare.

Skrevet

(Jeg synes det er ekkelt, men jeg liker ikke slikt som yoga og meditasjon heller. Urk. Jeg lister meg stille vekk.)

Skrevet

(Jeg synes det er ekkelt, men jeg liker ikke slikt som yoga og meditasjon heller. Urk. Jeg lister meg stille vekk.)

:-) Vi er forskjellige og det må vi respektere hverandre for. Ha en riktig god kveld før du lister deg vekk.

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hva mindfullness er, men jeg syns acem virker fint, sitte stille og ikke tenke på noe, det er noe av det beste jeg gjør.

Legg til en lyd så blir det enda bra, jeg mener man kan lage en egen lyd, jeg har like-lyder. Men man bør ikke si de så andre hører dem.

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hva mindfullness er, men jeg syns acem virker fint, sitte stille og ikke tenke på noe, det er noe av det beste jeg gjør.

Legg til en lyd så blir det enda bra, jeg mener man kan lage en egen lyd, jeg har like-lyder. Men man bør ikke si de så andre hører dem.

Det er vel noe av det samme, ja.

Skrevet

Jeg har hatt - og har - mye glede av mindfulness eller oppmerksomhetstrening.

Det er en treningssak, og jeg merker det er vanskelig når det er lenge siden sist. Når jeg får det bra til er det virkelig "intensiv avslapning", dvs. jeg føler meg deilig avslappet og våken på en og samme tid etterpå.

Skrevet

Takk for svar! Jeg går ikke i noen gruppe, men det akselererer kanskje prosessen? Det høres interessant ut med bevegelsesterapi. Jeg har en dårlig rygg og vonde hofter, så det hadde sikkert vært noe for meg. For meg er det en utrolig lettelse å legge bort negativt skvalder, tørre å gjøre det! Kanskje det kan brukes i psykiatrien? Hva synes du om det NHD? Hvordan vil det fungere på de forskjellige psykiatriske diagnosene? Kunne man med en slik praksis rett og slett kutte ut medisiner? Nå er jeg spent på om du vil svare.

Den bevegelsebiten er verdifull for meg. Det er høy takhøyde der, så vi gjør alt i vårt tempo, så mye vi klarer. Hele gruppetimen er rolig, det er en rolig stemning.

I starten på avspenningen lå jeg bare der og fikk ikke til noe, nå kjenner jeg at jeg får til litt.

Her og nå-øvelsen har jeg også bedre dreis på nå. Jeg personlig klarer ikke dette selv, må ha hun som guider meg/oss.

Du kan jo sjekke om det er noen slike grupper der du bor? Fysioteraputene pleier å vite det, ofte er det psykomotrisk fysioteraput som har gruppene. Om ikke annet kan det hjelpe på det kroppslige plagene.

Skrevet

Det er ikke for alle, vi blir opplyst om det i gruppa, det er mange som ikke liker det og det er helt OK. Vi har noen som har sluttet og andre som synes det er veldig bra. Tror det er det jeg liker så godt, det er ikke noe press på at en må like det.

Skrevet

Jeg bruker dette aktivt hver dag og det er ubetinget positivt. Gjør meg avslappet og jeg nyter mye jeg ikke før en gang lot merke til :)

Gjest germimate
Skrevet

Hva går mindfullness ut på? Hvordan praktiserer du dette?

Skrevet

Hva går mindfullness ut på? Hvordan praktiserer du dette?

Jeg er ikke noen ekspert på dette, kun en novise. Det går kort ut på å fokusere på nuet, og ikke la seg dra inn i unødvendig og destruktivt tankekjør som dreier seg om enten fortiden eller fremtiden. Fokusere på kroppen. Hjerteslag, pust, den intelligensen som fungerer uten vår tankevirksomhet.

Det dreier seg ikke om en flukt for man blir årvåken i øyeblikkets stund og kan fint klare å gjennomføre sine daglige gjøremål og legge fremtidsplaner. Hjernen er et fantastisk instrument som det er meningen at vi skal bruke. Men når hverdagen går med til uutholdelig tankekjør er sinnet en fiende.

Noe sånt.

Jeg praktiserer det ved å være på vakt ovenfor hva som skjer i øyeblikket. Hvor er jeg mentalt? På tur enten i fortiden eller fremtiden og det er ikke særlig morsomt. Når jeg klarer å leve i øyeblikket opplever jeg alt som mye klarere. Farver og lyder blir mer intense (slitsomt faktisk). Men så gjelder det å konsentrere seg om det feltet som ligger rundt alle lydene, rundt alle synsinntrykkene. Føle den stillheten.

Klomsete forklart. Men det er noe sånt noe.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert på dette, kun en novise. Det går kort ut på å fokusere på nuet, og ikke la seg dra inn i unødvendig og destruktivt tankekjør som dreier seg om enten fortiden eller fremtiden. Fokusere på kroppen. Hjerteslag, pust, den intelligensen som fungerer uten vår tankevirksomhet.

Det dreier seg ikke om en flukt for man blir årvåken i øyeblikkets stund og kan fint klare å gjennomføre sine daglige gjøremål og legge fremtidsplaner. Hjernen er et fantastisk instrument som det er meningen at vi skal bruke. Men når hverdagen går med til uutholdelig tankekjør er sinnet en fiende.

Noe sånt.

Jeg praktiserer det ved å være på vakt ovenfor hva som skjer i øyeblikket. Hvor er jeg mentalt? På tur enten i fortiden eller fremtiden og det er ikke særlig morsomt. Når jeg klarer å leve i øyeblikket opplever jeg alt som mye klarere. Farver og lyder blir mer intense (slitsomt faktisk). Men så gjelder det å konsentrere seg om det feltet som ligger rundt alle lydene, rundt alle synsinntrykkene. Føle den stillheten.

Klomsete forklart. Men det er noe sånt noe.

Synes det var bra forklart jeg :) Takk :)

Skrevet

Ubetinget positiv erfaring. Jeg startet med mindfullness som verktøy for å takle langvarig stress som jeg selv ikke kunne fjerne (ufrivillige og vanskelige omorganiseringer i jobb).

Mindfullness ga meg mange pauser i løpet av dagen, da jeg stoppet opp noen sekunder/minutter og fokuserte på nuet.

Ved maks stress på jobb kunne jeg gjøre mindfulnessøvelser på toalettet. Rett og slett for å få pulsen ned, hvilt litt og for klarnet opp hodet før jeg gikk tilbake inn i jobb-kaoset igjen.

Mindfulness er blitt en del av meg på den måten at jeg hver dag påminner meg selv om at fortiden har vært, fremtiden er ikke kommet- men det er NÅ som ER. Så jeg er bevisst på å i størt mulig grad holde meg i nuet i tankene. Meget stress-reduserende :-)

Skrevet

Ubetinget positiv erfaring. Jeg startet med mindfullness som verktøy for å takle langvarig stress som jeg selv ikke kunne fjerne (ufrivillige og vanskelige omorganiseringer i jobb).

Mindfullness ga meg mange pauser i løpet av dagen, da jeg stoppet opp noen sekunder/minutter og fokuserte på nuet.

Ved maks stress på jobb kunne jeg gjøre mindfulnessøvelser på toalettet. Rett og slett for å få pulsen ned, hvilt litt og for klarnet opp hodet før jeg gikk tilbake inn i jobb-kaoset igjen.

Mindfulness er blitt en del av meg på den måten at jeg hver dag påminner meg selv om at fortiden har vært, fremtiden er ikke kommet- men det er NÅ som ER. Så jeg er bevisst på å i størt mulig grad holde meg i nuet i tankene. Meget stress-reduserende :-)

Så fint å høre! Dette er noe for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...