Gå til innhold

Førerkort og medisiner - endringer

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forslag til reviderte regler har kommet. Jeg nevner tre saker:

1. Det er ingen endringer for benzo. Unntaket er de som er nevnt i pkt 2.

2. Det er blitt langt strengere for Xanor og Rivotril. Døgndoser større enn 1 mg gir ikke dispensasjon.

3. For AP og AD er det ikke lenger dosegrenser. Det skal gjøres en helhetsvurdering for virkningen av medisinene og sykdommen(e) de tas mot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Punkt 3. Hvem skal gjøre denne helhetsvurderingen. Er det legen? Har de retningslinjer de skal følge, eller er det opp til hver enkelt hvordan de skal vurdere det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Punkt 3. Hvem skal gjøre denne helhetsvurderingen. Er det legen? Har de retningslinjer de skal følge, eller er det opp til hver enkelt hvordan de skal vurdere det?

Det er legen som skal vurdere dette. Det finnes generelle retningslinjer for hva som skal legges til grunn slik som bl.a konsentrasjon, oppmerksomhet og impulskontroll.

Skrevet

Det er legen som skal vurdere dette. Det finnes generelle retningslinjer for hva som skal legges til grunn slik som bl.a konsentrasjon, oppmerksomhet og impulskontroll.

Men det er vel kun impulskontroll som er til fare for trafikken?

Skrevet

Men det er vel kun impulskontroll som er til fare for trafikken?

Det kan kanskje være greit å ha såpass med konsentrasjon og oppmerksomhet at man ikke kjører inn i en annen bil som bremser opp foran, ikke kjører over folk i fotgjengerfelt, ikke får med seg at farten ligger langt over fartsgrensa, ikke glemmer å betale for bensinen man har fylt osv.?

Skrevet

Det kan kanskje være greit å ha såpass med konsentrasjon og oppmerksomhet at man ikke kjører inn i en annen bil som bremser opp foran, ikke kjører over folk i fotgjengerfelt, ikke får med seg at farten ligger langt over fartsgrensa, ikke glemmer å betale for bensinen man har fylt osv.?

Er enig i det. Men jeg tenkte på impulskontroll. Det går å ha periodevis dårlig impulskontroll i visse sammenhenger uten at det påvirker kjøreevnen.

Gjest germimate
Skrevet

Hvordan fungerer dette i praksis: får de det gjelder, de som må søke dispensasjon eller som ikke får kjøre bil, automatisk beskjed om dette feks via brev i posten?

Skrevet

Er enig i det. Men jeg tenkte på impulskontroll. Det går å ha periodevis dårlig impulskontroll i visse sammenhenger uten at det påvirker kjøreevnen.

Ahh, jeg leste setningen din helt feil :) Trodde du mente at det kun er impulskontroll av de tre tingene som påvirker kjøreevnen. *slår meg i hodet* :)

Skrevet

Ahh, jeg leste setningen din helt feil :) Trodde du mente at det kun er impulskontroll av de tre tingene som påvirker kjøreevnen. *slår meg i hodet* :)

Jeg var vel litt dårlig til å formulere meg.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Om dette er alle endringer, så ser det bra ut for meg! Begynner å gruble alltid når det skal komme nye helsekrav, og tror ikke jeg er alene om dette. Folk er jo avhengig av liv, for å kunne f.eks leve et sosialt liv eller jobbe.

Skrevet

Blir man ikke veldig sløv og søvnig av AP?

Da er det rart at man får kjøre bil syns jeg.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Jeg tar Zyprexa om kvelden, og jeg blir trøtt men er våken og opplagt om dagen.Jeg har ikke lov til å kjøre etter å ha tatt medisin om kvelden, men jeg kan kjøre igjen om morgenen etter. Jeg går på så små doser av medisinene jeg bruker at jeg slipper å søke om dispensasjon, og det er godt å slippe å tenke på.

Gjest germimate
Skrevet

Det tenkte jeg og.. Og på om, og hvordan, man får beskjed dersom man er i faresonen (det gjelder jo AD og..).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...