Gå til innhold

Vær glad du ikke har AS

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg mener dette ut fra erfaring. Ellers vil man ikke klare arbeidslivet og da blir man lei seg.''

_Du_ blir lei deg for å ikke klare arbeidslivet. For andre, med eller uten asberger, kan den tradisjonelle om enn utskjelte hjemmearbeidende morsrollen være å foretrekke.

Det er selvsagt klokt å ta hensyn til egne begrensninger. Samtidig skal man ikke være for ivrig med å fortelle folk hva de ikke kan.

mvh

Hei!

Okey.

Men jeg mente nok mer at spesielt vi med funksjonshemninger, ulike sådan, bør få mere konkrete råd hva angår å få barn.

Med asperger kan man godt få barn og være en god foreldre, men har har noen flere begrensinger man bør tenke bevisst igjennom før man får barn.

For mange helt funksjonsfriske er det ikke noe vanskelig å få to barn og ha en jobb, men jeg tror jeg med stor sikkerhet kan meddele at for oss med asperger syndrom er dette ikke like lett gjennomførbart.

Da bør man tenke mer igjennom hva man vil om man vil ha barn og være hjemme med disse, eller om man kanskje heller vil jobbe og gjøre karriere. For de fleste mennesker, inkludert min mann er begge deler fult ut gjennomførbart for meg er det ikke det, det var det jeg mente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Egentlig burde man være mye mer konkret og saklig hva angår fremtidsutsiktene når man setter denne diagnosen. Ellers blir det til at man kanskje pga av relativt gode evner lager seg ideer som er lite realiserbare, etter at de er knust kommer skuffelsen, sorgen og depresjonen'' Dette er jeg enig med deg i. Jeg tror også at man kanskje kunne få et mer realistisk forhold til hva en skal forvente av seg selv og få en håndterbar hverdag om de profesjonelle ga god veiledning og råd ved diagnostisering. Jeg trodde faktisk at dette var bedre etablert pr i dag...

Hei!

nei det er ikke det!

Jeg blir for eksempel vurdert ut i fra karakterer, de sier egentlig lite, tatt i betraktning at jeg er mamma og også bør gjøre den jobben bra.

Skrevet

Hei!

nei det er ikke det!

Jeg blir for eksempel vurdert ut i fra karakterer, de sier egentlig lite, tatt i betraktning at jeg er mamma og også bør gjøre den jobben bra.

''Jeg blir for eksempel vurdert ut i fra karakterer, de sier egentlig lite, tatt i betraktning at jeg er mamma og også bør gjøre den jobben bra'' Karakterer? Hvordan fungerer karaktersetting, og følges de opp/ begrunnes/ evalueresmuntlig etterpå?

Skrevet

''Jeg blir for eksempel vurdert ut i fra karakterer, de sier egentlig lite, tatt i betraktning at jeg er mamma og også bør gjøre den jobben bra'' Karakterer? Hvordan fungerer karaktersetting, og følges de opp/ begrunnes/ evalueresmuntlig etterpå?

Hei!

Karaktersetting er slik at har man flere eksamener med A eller 6, flere enn B og 5 så får man karakteren A og 6, som den endelige.

Når man har slike karakterer foretas ikke en utredning av det kognitive slaget, da forutsetter man pga av karakterene at denne personen har normal IQ, og ikke noen kognitiv svikt som trengs utredning.

I mitt tilfelle blir jeg overvurdert, det var det jeg mente, de "tror" at jeg kan studere, jobbe og bidra på tilnærmet likt vis som andre pga av evnenivå. Nå har min psykiater snakket om tilpasning og tilrettelegging, så det er enda bra at hun ser mine begrensinger, men hun ser ikke hvor sliten jeg er/blir.

Også på barnas skoler ser de ikke problemene alltid, fordi de kamufleres av skoleresultater, i går måtte feks barnehabilietringen være med for å si at så gode resultater kan man ha, men likevel trenge at det legges til rette/tas hensyn osv... Damen fra barnehabiliteringen sa at "dette er ikke fordi foreldrene er ambisiøse, dette er fordi barna trenger økt trivsel på skolen", skolen ser jo ikke problem hvis man har gode karakterer/resultater. Har man dårlige som følge av at man ikke gjør lekser, så settes hjelpetiltak inn, men når man trenger ekstra undervisning feks fordi man sitter på 6 uken og snakker om brøk, da skal man bare sitte der og kjede seg. Det gjør jo hver eneste dag kjedelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...