Gjest frustrert gutt 17 år Skrevet 22. november 2012 Skrevet 22. november 2012 hei jeg lurer på om det fines vekst piller? eller da veksthormon piller eller et eller anet. vet at det fines dop som kan framskyve veksten. jeg lurer på om det er mulig og få tek i slike vekst piller eller noe i den duren hos lege eller et atnet låvlig sted? jeg har hørt masse av de svarene der du får at alle er bra som de er og mass sont jeg er bare ute etter en ting og det er informasjon. så får jeg ta vurderingen selv. men nå lurer jeg på 4 ting. 1 finnes det noe som kan fram skyve veksten din, eller fines det flere?. 2 i så fall hvor er det mulig og få tak i slike stofer? er det flere plasser? 3 hva er kriterjene ? 4 hva er bivirkningene på de forskjellige stoffene? 0 Siter
Tonette Skrevet 22. november 2012 Skrevet 22. november 2012 Jeg har en sønn som er liten av vekst. Han har fått oppfølging på sykehuset med hensyn til veksten. Tidligere utregning antok at han ville bli 160 cm som voksen. Vi fikk da tilbud om hormonbehandling for å fremme veksten. Vi fikk vite at behandlingen er mest effektiv hvis den gjennomføres før puberteten. Behandlingen bestod av sprøyter som vi måtte sette selv, daglig, i to år. Vi syntes det var fryktelig mye styr, bare fordi at han skulle bli lik som alle andre. Og i og med at gutten ikke har noe problemer med at han er annerledes, og fordi han har veldig sprøyteskrekk, valgte vi å takke nei til behandling. Hadde vært enklere om det bare var å ta piller, men så enkelt er det ikke dessverre. Vil du bli utredet for vekstbehandling, så begynn hos fastlegen, for å få henvisning til sykehuset. Det første de gjør på sykehuset, er å måle veksthormoner i blodet, og å måle benalderen din. Dette gjøres ved å ta røntgenbilde av håndleddet ditt. Da finner de ut hvor lenge du kommer til å vokse, og regner ut ca hvor høy du kommer til å bli. 0 Siter
laban Skrevet 23. november 2012 Skrevet 23. november 2012 Du må aller først få testet omtrent hvor høy du kommer til å bli, slik Tonette beskriver. Du kan vokse mye ennå hvis du er 17 år. Noen menn stopper ikke før de er godt over 20. Høyden på faren din og hans brødre, hvis han har noen, kan gi deg en idé. Kroppshøyde er i stor grad genetisk. 0 Siter
Gjest vekstene Skrevet 23. november 2012 Skrevet 23. november 2012 Tror det er for sent med behandling når du har blitt 17 år, selv om du kan vokse mer naturlig. Du bør bestille time hos fastlegen for å spørre om dette, eventuelt kan en av foreldrene dine spørre sin fastlege når de har time. Hør med dem om de kan spørre! Det fins ingen kur som går utenom legen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.