Gå til innhold

ADHD VS Psykose - Nhd og andre

Anbefalte innlegg

Gjest ADHD VS Psykose jenta
Skrevet

Hei!

Har startet utredning i forhold til mine symptomer!

Har til nå tatt en evnetest som viste at jeg hadde alvorlige problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet i tilegg til at jeg sliter veldig med impulsive tanker og handlinger.

Når jeg ikke mestrer noe, for eksempel matematikk og andre oppgaver blir jeg sint og frustrert og får tanker om å knuse ting osv..

Fra jeg var liten av har ppt hatt mistanke om at jeg har adhd/add og i tenårene ble det vurdert om jeg kunne starte opp med adhd medisin, men pga min daværende psykoseproblematikk og antipskykotisk behandling mente de at dette ikke var forsvarlig, da dette kunne forverre symptomene.

Men nå har jeg vært uten medisiner i over et halvt år og jeg har enda ikke hatt en skikkelig psykotisk episode.

Så jeg lurer på om det er forsvarlig nå å teste ut adhd medisin for å se om mine problemer forbedrer seg.

Jeg må innrømme at jeg sliter veldig på skolen og mister fort konsentrasjonen og får ikke med meg alle beskjeder.

Jeg takler ikke arbeide rundt mye støy og jeg må derfor gå i en tilrettelagt klasse med få elever.

Jeg har ofte i barndommen havnet i slosskamper og vært psykisk utagerende og vært mye truende.

Jeg kan heller ikke kontrollere alltid hva jeg sier og kan si mye stygt før jeg får tenkt meg om.

Jeg har vært mye innblandet i politi osv.. pga min adferd.

Når jeg er sint kan jeg ta dumme valg slik som å røyke, drikke osv..

Jeg har også en gang prøvd å komme i kontakt med folk som kan få tak i hasj.

Jeg lurer på om dette er typisk for adhd/add og om jeg kan ha nytte av medisin?

Hvilken medisin kan jeg ha nytte av?

Og bør jeg holde meg unna for mye sukker?

Psykologen som utreder meg er en dyktig nevropsykolog som mener at det jeg sliter med må være forferdelig for meg.

Hun leser meg tvers igjennom og vet hvor mye jeg sliter med dette.

Er det noe fare med å ta en slik medisin ved tidligere psykose?

Mvh

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er meget vanskelig.

Psykose er intet absolutt hinder for å bruke sentralstimulerende medisiner mot ADHD.

Du beskriver at disse plagene ødelegger svært mye for deg. Derfor synes jeg det er rimelig å prøve ut Ritalin i en periode. Basert på evalueringer etter denne perioden, må en bestemme om behandlingen skal fortsette eller avsluttes.

Jeg ville vanligvis anbefale en person med din sykehistorie at en brukte en liten dose antipsykotisk medisin i tillegg.

Dette er det beste jeg kan få til uten å kjenne deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...