Gå til innhold

Kan en ungdom "tvinges" til å søke hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest germimate
Skrevet

Kan en mor "tvinge" en seksuelt misbruk ungdom til å oppsøke profesjonell hjelp, når ungdommen selv ikke ønsker hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ungdom" er jo alt fra 13 til 19 (og mye lengre, i noen tilfeller).

Overgrep er å frata noen kontroll over eget liv. Det er lite smart hvis foreldre nå enda en gang tar vekk kontrollen, og tvinger dem til noe relatert til overgrep. Tvang er neppe riktig måte, men heller snakke med vedkommende og overbevise gradvis.

Med vennlig hilsen

Gjest germimate
Skrevet

"Ungdom" er jo alt fra 13 til 19 (og mye lengre, i noen tilfeller).

Overgrep er å frata noen kontroll over eget liv. Det er lite smart hvis foreldre nå enda en gang tar vekk kontrollen, og tvinger dem til noe relatert til overgrep. Tvang er neppe riktig måte, men heller snakke med vedkommende og overbevise gradvis.

Med vennlig hilsen

Ok. Det er et godt poeng.

Moren er redd for at det skal få senvirkninger dersom hun ikke tar tak i det.

Skrevet

Jeg vet ikke hva du mener med tvang her. En mor kan sende ungdommen sin til lege eller psykolog, men hvis det er tvang så blir ikke profesjonell hjelp til noen nytte. Individet må ønske det selv.

Hvis det er en umyndig person så har nok mor rett til å kreve at vedkommende går til behandling.

Skrevet

Ok. Det er et godt poeng.

Moren er redd for at det skal få senvirkninger dersom hun ikke tar tak i det.

Mor har god grunn for å tenke slik og god grunn til å ta tak i det.

Skrevet

Du skriver ingenting om alder, det er vesentlig. Sør gir deg en flott kommentar om tvang og tvang på nytt. Du kan "kreve" at vedkommende oppsøker noen og hjelpe ham/henne på veien dit (ta telefonene osv slik at det kun er å møte opp). Jeg ville ikke latt dette gå forbi i stillhet, jeg ville jobbet ganske hardt for å forsøke få vedkommende i hjelp men ikke med tvang men ved å forsøke gi trygghet og snakke "fornuft".

Gjest germimate
Skrevet

Du skriver ingenting om alder, det er vesentlig. Sør gir deg en flott kommentar om tvang og tvang på nytt. Du kan "kreve" at vedkommende oppsøker noen og hjelpe ham/henne på veien dit (ta telefonene osv slik at det kun er å møte opp). Jeg ville ikke latt dette gå forbi i stillhet, jeg ville jobbet ganske hardt for å forsøke få vedkommende i hjelp men ikke med tvang men ved å forsøke gi trygghet og snakke "fornuft".

17 år.

Skrevet

17 år.

Da kan du utmerket godt "kreve" men via trygghet og fornuft, ikke via tvang. Som nevnt hadde jeg jobbet ganske hardt for å få vedkommende hjelp men unngått å bruke tvang (selv om det naturlig nok er det man har mest lyst til).

Gjest germimate
Skrevet

Da kan du utmerket godt "kreve" men via trygghet og fornuft, ikke via tvang. Som nevnt hadde jeg jobbet ganske hardt for å få vedkommende hjelp men unngått å bruke tvang (selv om det naturlig nok er det man har mest lyst til).

Jeg skal bringe rådet ditt videre. Takk skal du ha :)

Gjest germimate
Skrevet

Jeg snakket med moren i kveld. Hun ble glad for rådene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...