Gjest bølger Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Hadde du bare latt meg fortsette på 300 mg wellbutrn og 20 mg fluoxetin, og ventet på at denne ustabile perioden ville gå over av seg selv? Det er du som har styrt mye av medisinerinene mine. Jeg har bare spurt legen om å begynne/endre på den medisinen. Eller å begynne på en ny, der jeg også har det klart hva det skal være. Alt på bakgrunn av dine råd. Det har jo igrunnen vært lettvint for legen, for han slipper å gå inn i hva som er problemet Jeg savner seroquelen til å sove på. Nå er klokken 2 på natten. Ligget flere timer for å sove, men tankene styrer på. Tok en imovane og kjenner nå at jeg kan prøve å legge meg på nytt. Hvordan oppfatter du meg når jeg går inn i disse ustabile episodene med destruktive tanker,handlinger og ord. Og plutselig er alt greit igjen. Føler meg som to personligheter. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Nettopp, du peker selv på problemet her, legen din "slipper" å ta særlig stilling til sykdommen din. Du må hovedsakelig forholde deg til lege i RL selv om NHD er psykiater. Om legen din har liten kompetanse må du skaffe deg en behandler. Hva er egentlig diagnosen din? 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Nettopp, du peker selv på problemet her, legen din "slipper" å ta særlig stilling til sykdommen din. Du må hovedsakelig forholde deg til lege i RL selv om NHD er psykiater. Om legen din har liten kompetanse må du skaffe deg en behandler. Hva er egentlig diagnosen din? Diagnosen er BP2. Synes selv at jeg burde blitt oppfulgt av psykiater når det gjelder medisineringen, men han avsluttet oppfølgingen straks jeg følte meg bedre. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Diagnosen er BP2. Synes selv at jeg burde blitt oppfulgt av psykiater når det gjelder medisineringen, men han avsluttet oppfølgingen straks jeg følte meg bedre. Da må jo oppfølgingen starte opp igjen siden du er ustabil. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Da må jo oppfølgingen starte opp igjen siden du er ustabil. Jeg har stått på venteliste siden i sommer, men det er opp til et års ventetid. Jeg hadde håpet at jeg da kunne fått fast oppfølging der. Trenger ikke å være så ofte, men at jeg kan ta kontakt når det blir forandringer, så jeg kan få skikkelig hjelp med det samme og ikke stå i 1 års ventekø igjen. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Jeg har stått på venteliste siden i sommer, men det er opp til et års ventetid. Jeg hadde håpet at jeg da kunne fått fast oppfølging der. Trenger ikke å være så ofte, men at jeg kan ta kontakt når det blir forandringer, så jeg kan få skikkelig hjelp med det samme og ikke stå i 1 års ventekø igjen. Det vanlige er vel å få fast oppfølging. Og ikke behøve å stå i ventekø før hver konsultasjon. Synes du skal roe deg ned ifh medisinering og grubling og vente til du kommer til psykiater. 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Det vanlige er vel å få fast oppfølging. Og ikke behøve å stå i ventekø før hver konsultasjon. Synes du skal roe deg ned ifh medisinering og grubling og vente til du kommer til psykiater. ''Det vanlige er vel å få fast oppfølging. Og ikke behøve å stå i ventekø før hver konsultasjon.'' Varierer fra sted til sted hvorvidt dps gir fast oppfølgning ved bipolar 2. I Oslo er det ikke engang en selvfølge at folk med bipolar 2 gir oppfølgning over tid, men fastlegene har jo alltid anledning til å søke veiledning fra dps. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''Det vanlige er vel å få fast oppfølging. Og ikke behøve å stå i ventekø før hver konsultasjon.'' Varierer fra sted til sted hvorvidt dps gir fast oppfølgning ved bipolar 2. I Oslo er det ikke engang en selvfølge at folk med bipolar 2 gir oppfølgning over tid, men fastlegene har jo alltid anledning til å søke veiledning fra dps. Ok! Hvis hun da ikke får fast oppfølging er vel løsningen som du skriver at fastlegen får veiledning. 0 Siter
lealaus Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Jeg tenker at her må legen din komme mer på banen. Så lenge han/hun er fastlegen din, er vedk forpliktet til å kunne følge deg opp - enten ved å skaffe seg mer kompetanse eller ved å søke råd hos den psykiater det er meningen han/hun skal kunne innhente råd fra, eller ved å sende deg til en medisinoppfølgingstime hos en psykiater. Jeg blir nesten litt satt ut av at legen din uten videre skriver ut resepter tilsynelatende ukritisk etter dine forslag. Jeg har selv BP, og jeg har ikke gått til terapi på mange år. Det er fastlegen min som følger opp, og gjennom en del år har han opparbeidet seg en viss kompetanse. Det har alltid fungert slik at når fastlegen har følt seg usikker, har han vært i kontakt med en psykiater og drøftet. De gangene han har opplevd at hans kompetanse ikke har strukket til, har jeg blitt henvist til medisinoppfølging hos psykiater. Jeg har ganske kjapt fått time - både fordi BP regnes som en alvorlig sykdom, men også fordi det kun har vært snakk om enkelttimer, og dermed har de ikke trengt å sette av måneder med behandling. Jeg har hatt tre slike de siste sju år - der og da har jeg opplevd det som at jeg har blitt avspist med noe utilstrekkelig, men i ettertid har jeg sett at det var faktisk ikke mer som skulle til. Jeg håper at det ordner seg for deg. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Jeg tenker at her må legen din komme mer på banen. Så lenge han/hun er fastlegen din, er vedk forpliktet til å kunne følge deg opp - enten ved å skaffe seg mer kompetanse eller ved å søke råd hos den psykiater det er meningen han/hun skal kunne innhente råd fra, eller ved å sende deg til en medisinoppfølgingstime hos en psykiater. Jeg blir nesten litt satt ut av at legen din uten videre skriver ut resepter tilsynelatende ukritisk etter dine forslag. Jeg har selv BP, og jeg har ikke gått til terapi på mange år. Det er fastlegen min som følger opp, og gjennom en del år har han opparbeidet seg en viss kompetanse. Det har alltid fungert slik at når fastlegen har følt seg usikker, har han vært i kontakt med en psykiater og drøftet. De gangene han har opplevd at hans kompetanse ikke har strukket til, har jeg blitt henvist til medisinoppfølging hos psykiater. Jeg har ganske kjapt fått time - både fordi BP regnes som en alvorlig sykdom, men også fordi det kun har vært snakk om enkelttimer, og dermed har de ikke trengt å sette av måneder med behandling. Jeg har hatt tre slike de siste sju år - der og da har jeg opplevd det som at jeg har blitt avspist med noe utilstrekkelig, men i ettertid har jeg sett at det var faktisk ikke mer som skulle til. Jeg håper at det ordner seg for deg. Legen sender brev til psykiateren om det er greit med endringene, men det forsinker behandlingen en del. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Hvis du hadde vært min pasient, hadde jeg hatt en god journal på deg. Jeg hadde kjent deg live, og jeg hadde kjent både dine svingninger, dine sosiale påkjenninger og din status i dag. Jeg hadde visst nøyaktig hva som var prøvd tidligere, effekter og bivirkninger, og jeg ville visst hva neste trekk evt skulle være. Så godt klarer jeg ikke å huske og gjenkjenne brukerne på DOL- ikke en gang de faste. Noen generelle synspunkter har jeg: En skal ikke skifte for hyppig. En må tåle å prøve ut ting over tid uten hele tiden å være "på jakt" etter noe annet. BP2 skal ha steminsstabilisator og/eller 2. generasjons AP som basismedikasjon. Serumkonsentrasjonsmålinger kan være nyttige. Komorbide tilstander kan kreve tilleggsintervensjoner. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Hvis du hadde vært min pasient, hadde jeg hatt en god journal på deg. Jeg hadde kjent deg live, og jeg hadde kjent både dine svingninger, dine sosiale påkjenninger og din status i dag. Jeg hadde visst nøyaktig hva som var prøvd tidligere, effekter og bivirkninger, og jeg ville visst hva neste trekk evt skulle være. Så godt klarer jeg ikke å huske og gjenkjenne brukerne på DOL- ikke en gang de faste. Noen generelle synspunkter har jeg: En skal ikke skifte for hyppig. En må tåle å prøve ut ting over tid uten hele tiden å være "på jakt" etter noe annet. BP2 skal ha steminsstabilisator og/eller 2. generasjons AP som basismedikasjon. Serumkonsentrasjonsmålinger kan være nyttige. Komorbide tilstander kan kreve tilleggsintervensjoner. Hva menes med tilleggsintervensjoner? Jeg bruker ikke stemningsstabiliserende lenger. Jeg har nevnt det for legen. Problemet mitt er ustabilitet og depresjonene. Har ikke hatt hypomani på mange år, så da tror jeg ikke han ser nødvendigheten med det. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Hva menes med tilleggsintervensjoner? Jeg bruker ikke stemningsstabiliserende lenger. Jeg har nevnt det for legen. Problemet mitt er ustabilitet og depresjonene. Har ikke hatt hypomani på mange år, så da tror jeg ikke han ser nødvendigheten med det. Ved BP anbefales å bruke SS/Ap som antidepressiv grunnmedikasjon da kun AD både synes å gi dårligere effekt og fremme ustabilitet. BP2 har ofte komorbide lidelser. Da må det settes inn spesifikke behandlingstiltak mot disse. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Ved BP anbefales å bruke SS/Ap som antidepressiv grunnmedikasjon da kun AD både synes å gi dårligere effekt og fremme ustabilitet. BP2 har ofte komorbide lidelser. Da må det settes inn spesifikke behandlingstiltak mot disse. Hvilken andre enn seroquel og lamictal kunne være aktuelt å prøve? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.