Gjest germimate Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Heldigvis har jeg sluppet med to anfall. Var på legevakta og fikk sprøyte med smertestillende, men jeg husker ikke hva det heter. Men det hjalp. Men min mann, som er sykepleier, sier at det bare er å dra på legevakt, fordi de har mye å gjøre er det lett å avfeie noen.Han er dessverre ikke hjemme nå så jeg vet ikke om han husker hva det het. Fikk ultralydundersøkelse ganske kjapt, hvor de fant masse stein, og ble operert i løpet av et halvt års tid. Jeg tør ikke ringe (og mase på dem) en gang til Har vært oppe siden 4 i natt,vært kvalm og uvel i hele dag, og ikke klart å spise noe. jeg er livredd for å få et nytt anfall og for å legge meg å sove. Takk for at dere har prøvd å hjelpe. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Var du på legevakta flere ganger med dette? Da jeg ringte, sa sykepleieren at det ikke var noe å gjøre med det (og han beklaget det). Jeg gruer meg til natten nå. Inntil i går var det en trygghet for meg at jeg kunne kontakte legevakta, men nå er den (og all) trygghet borte. Så hva jeg gjør neste gang vet jeg ikke Når de har sagt det ikke er noe å gjøre, tør ikke jeg å ringe.. Klart de kan gjøre noe! For et par år siden hadde jeg besøk av en venninne som fikk et gallesteinsanfall. Vi dro på legevakta og hun fikk smertestillende (sprøyte i låret) og anfallet ga seg..... Hun ble senere operert. Jeg hadde ikke gitt meg, og nekta å gå derfra før jeg fikk hjelp! 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Klart de kan gjøre noe! For et par år siden hadde jeg besøk av en venninne som fikk et gallesteinsanfall. Vi dro på legevakta og hun fikk smertestillende (sprøyte i låret) og anfallet ga seg..... Hun ble senere operert. Jeg hadde ikke gitt meg, og nekta å gå derfra før jeg fikk hjelp! Hvorfor avviste de meg slik da? Jeg var ved full bevisshet da jeg ringte. Mannen min var på jobb (og skal det nå og), så jeg ringte før det ble så ille at jeg besvimte (jeg besvimte like etter). Hvis jeg får et nytt anfall, er det bedre å ringe npr jeg ikke er helt bevisst? Blir jeg tatt alvorlig da? Det var det som skjedde da jeg ble hentet i ambulanse. Og skjer det igjen i natt kan jeg ikke kjøre selv når det har kommet så langt. Jeg tenkte at beroligende kanskje kunne gjøre smertene mibdre og fjerne noe av angsten. Men det er vel bare å se bort fra det, skjlnner jeg. Jeg har så godt som ingen erfseing med beroligende og vet ikke om det ville ha hjelpa. Jeg hadde bare et håp om det 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Hvorfor avviste de meg slik da? Jeg var ved full bevisshet da jeg ringte. Mannen min var på jobb (og skal det nå og), så jeg ringte før det ble så ille at jeg besvimte (jeg besvimte like etter). Hvis jeg får et nytt anfall, er det bedre å ringe npr jeg ikke er helt bevisst? Blir jeg tatt alvorlig da? Det var det som skjedde da jeg ble hentet i ambulanse. Og skjer det igjen i natt kan jeg ikke kjøre selv når det har kommet så langt. Jeg tenkte at beroligende kanskje kunne gjøre smertene mibdre og fjerne noe av angsten. Men det er vel bare å se bort fra det, skjlnner jeg. Jeg har så godt som ingen erfseing med beroligende og vet ikke om det ville ha hjelpa. Jeg hadde bare et håp om det Jeg tror jeg hadde ringt 113 neste gang jeg fikk anfall.... Hører ofte om håpløse legevakter, så da får man bare ta saken i egne hender :/ 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Jeg tror jeg hadde ringt 113 neste gang jeg fikk anfall.... Hører ofte om håpløse legevakter, så da får man bare ta saken i egne hender :/ Ser ikke ut som jeg har noe annet valg 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Jeg får vel bare ringe 113 neste gang. Jeg ser ingen annen løsning. ''Jeg får vel bare ringe 113 neste gang. Jeg ser ingen annen løsning.'' Jeg vil anse det som misbruk av 113. Du vet hva smertene skyldes og du vet de går over igjen. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''Jeg får vel bare ringe 113 neste gang. Jeg ser ingen annen løsning.'' Jeg vil anse det som misbruk av 113. Du vet hva smertene skyldes og du vet de går over igjen. Hva skal jeg ellers gjøre da, når legevakta avviser meg? Selvfølgelig vet jeg det går over, men vet du hvordan det er når det står på og det gjør så vomdt at du ikke får puste? 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Ser ikke ut som jeg har noe annet valg ''Ser ikke ut som jeg har noe annet valg :(' Nå krisemaksimerer du. Du har overlevd slike smerteanfall flere ganger og du kommer fortsatt til å overleve dem frem til du fått behandling som varig fjerner problemet. Smertene er intense - men de går over - og det vet du. Kontakt fastlegen på mandag og diskuter om det kan være forsøket verdt å prøve voltaren ved anfall. 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Hva skal jeg ellers gjøre da, når legevakta avviser meg? Selvfølgelig vet jeg det går over, men vet du hvordan det er når det står på og det gjør så vomdt at du ikke får puste? Ja, jeg vet det. Slik du har beskrevet dine anfall, så varer de ikke så mange timer av gangen. Den gangen du ble hentet med ambulanse på jobben, så gikk jo anfallet over innen legen rakk å gjøre noe, såvidt jeg forsto? Du må la psyken din jobbe _med_ deg og ikke _mot_ deg. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Ser ikke ut som jeg har noe annet valg Nei... lykke til! 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Ja, jeg vet det. Slik du har beskrevet dine anfall, så varer de ikke så mange timer av gangen. Den gangen du ble hentet med ambulanse på jobben, så gikk jo anfallet over innen legen rakk å gjøre noe, såvidt jeg forsto? Du må la psyken din jobbe _med_ deg og ikke _mot_ deg. Er ikke helt sikker på hva du mener med siste setning? Jeg har iallefsll lurt på om dette er en ond sirkel (les det jeg nettopp skrev til Galleguri). Forsterker angsten smertenr? Det er i bunn og grunn det hovedspørsmålet mitt handle om, men har kanskje uttrykt meg klønete.. 0 Siter
Gjest galleguri Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Er ikke helt sikker på hva du mener med siste setning? Jeg har iallefsll lurt på om dette er en ond sirkel (les det jeg nettopp skrev til Galleguri). Forsterker angsten smertenr? Det er i bunn og grunn det hovedspørsmålet mitt handle om, men har kanskje uttrykt meg klønete.. ''Forsterker angsten smertenr?'' Ja, det vil jeg si det gjør. De smertene en er redd for er værre en smerten en vet ikke er farlig. Slik er det med meg. Første gangen jeg fikk anfall ringte jeg til legevakten fordi jeg var redd, jeg var redd for å død så de små barna mine skulle finne meg død om morgenen, mannen min var på jobbreise og kom ikke hjem på flere dager. Etter at jeg fikk konstatert at jeg hadde gallesten så var det enklere å forholde seg til smertene, fordi jeg visste at dette ikke far farlig, men bare veldig vondt og ville gå over igjen. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''Forsterker angsten smertenr?'' Ja, det vil jeg si det gjør. De smertene en er redd for er værre en smerten en vet ikke er farlig. Slik er det med meg. Første gangen jeg fikk anfall ringte jeg til legevakten fordi jeg var redd, jeg var redd for å død så de små barna mine skulle finne meg død om morgenen, mannen min var på jobbreise og kom ikke hjem på flere dager. Etter at jeg fikk konstatert at jeg hadde gallesten så var det enklere å forholde seg til smertene, fordi jeg visste at dette ikke far farlig, men bare veldig vondt og ville gå over igjen. Tusen takk for Interessante svar jeg vil tenke litt mer på. Først vil jeg spørre deg om det var slik at du fikk panikk om/når du ikke fikk puste, og hva du gjorde da? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''Jeg får vel bare ringe 113 neste gang. Jeg ser ingen annen løsning.'' Jeg vil anse det som misbruk av 113. Du vet hva smertene skyldes og du vet de går over igjen. Har du sett en med skikkelig gallesteinsanfall? Venninna mi svimte av hele tiden da hun hadde det.... Det var skikkelig ubehagelig å se henne så hjelpeløs.... Jeg synes ikke det virker forsvarlig å la en med slike anfall være alene hjemme... 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 ''Jeg får vel bare ringe 113 neste gang. Jeg ser ingen annen løsning.'' Jeg vil anse det som misbruk av 113. Du vet hva smertene skyldes og du vet de går over igjen. Min far fikk beskjed av fastlegen om å ringe 113 ved gallesteinsanfall, så tror ikke dette er så uvanlig. Jeg har sett han under anfall og han blir fryktelig syk. 0 Siter
Gjest galleguri Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Tusen takk for Interessante svar jeg vil tenke litt mer på. Først vil jeg spørre deg om det var slik at du fikk panikk om/når du ikke fikk puste, og hva du gjorde da? Jeg fikk ikke panikk, jeg takler smerter meget godt. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Jeg fikk ikke panikk, jeg takler smerter meget godt. Ok. Da må det være meg som ikke takler disse smertene og som gjør at jeg får det vondere enn det er.. 0 Siter
Gjest germimate Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Konklusjonen er vel at det ikke hjelper med beroligende, og at det er bare å se bort fra tanken om at det skulle hjelpe. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Ok. Da må det være meg som ikke takler disse smertene og som gjør at jeg får det vondere enn det er.. Tror ikke alltid smertene trenger å være like hos alle. Tenker du på en fødsel så kan det være enorme forskjeller på hvilken smerte en opplever. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Konklusjonen er vel at det ikke hjelper med beroligende, og at det er bare å se bort fra tanken om at det skulle hjelpe. Ring fastlegen i morgen og spør om Voltaren stikkpille. Jeg har ikke hatt slike anfall, men har hatt sterke takvise smerter og stikkpiller er det beste, for min del. Jeg forsterker smerten ved at jeg er redd den, det er naturlig, det gjelder å vite om det. Personlig hjelper det å tenke at jeg vet hva smertene kommer av, jeg vet at det ikke er "farlig" her og nå, men vondt er det. Så konsentrerer jeg meg om pust. Og da tar smertestillende. Smerte er jo varsel om at det er noe. Når jeg vet hva de varsler om, årsaken vet jeg, så er ikke smerten så farlig lengre, dvs si at jeg sier til meg selv, nå kommer smertene, det er fordi sånn og sånn, det vet jeg. Ufarliggjør smerten fordi den er kjent. Om du skjønner, klarer ikke helt forklare det. Vi er alle ulike, men kanskje du kan få noe ut av andre sine metoder og erfaringer. ) Om det tar langt tid på utredning ved sykehuset, så sjekk fritt sykehusvalg, kan jo hende noen steder at det er kortere ventetid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.