Gå til innhold

Daglige svingninger

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

''Daglige svingninger er det mange innen fagfeltet som mener bør beskrives som bipolar lidelse og ikke ustabil personlighetsforstyrrelse slik det ofte gjøres, en god respons på stemningsstabiliserende medikamenter kan være en indikasjon på at det er en bipolar spektrumlidelse.''

http://bipolar2.no/bipolare_lidelser.html

Du har alltid sagt at daglige svingninger skyldes EUPF, men her kan det se ut som de mener at det også kan skyldes BP.

Så forresten et program på nrk på mandags kveld der barn hadde fått diagnosen BP. Der var det også mange som snakket om daglige svingninger.

Jeg sliter jo mye med daglige svingninger. Derfor lurer jeg litt på dette.

Skrevet

Jeg har aldri hatt daglige svigniger, eller har jeg det? Dårlig hukommelse (lamictal?) :-)

Når det gjelder barn i USA er jeg forferdet. Hva er det man setter lokk på? Medisiner er sterke saker, det har vi opplevd. Men som barn?

Skrevet

Jeg har aldri hatt daglige svigniger, eller har jeg det? Dårlig hukommelse (lamictal?) :-)

Når det gjelder barn i USA er jeg forferdet. Hva er det man setter lokk på? Medisiner er sterke saker, det har vi opplevd. Men som barn?

Er bp 1 (i følge en psykiater) og bp 2 i følge min faste psykiater. Tror med på han enn dramatikerne på instutisjonen.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg reagerte også når jeg så dokumentaren. Håper de vet hva de gjør når de gir barn mange og sterke medisiner. Jeg reagerte også på at noen av barna var så utagerende. Det må være mer enn bipolare lidelser enkelte av de sliter med, eller er det vanlig for bipolare å være så utagerende.

Skrevet

Jeg reagerte også når jeg så dokumentaren. Håper de vet hva de gjør når de gir barn mange og sterke medisiner. Jeg reagerte også på at noen av barna var så utagerende. Det må være mer enn bipolare lidelser enkelte av de sliter med, eller er det vanlig for bipolare å være så utagerende.

under manisk episode er jeg er ekstremt utagerende og har raseriutbrudd

så bra barna får hjelp

selv om det virket som det var kraftig skyts de trengte

skremmende at barn behøver så mye mer medisiner enn voksne

Gjest bølger
Skrevet

så bra barna får hjelp

Ok. Jeg har aldri vært manisk selv.

Skrevet

så bra barna får hjelp

Jeg begynte å få mine problemer da jeg var 10 år gammel. Foreldrene mine overså det (de har selv innrømmet det), så jeg var så ensom med min galskap. Jeg har kjempet i tredje år. Skulle ønske jeg hadde fått behandling tidligere.

Syt og klag. Men noen mennesker har faktisk ingen stemmer i hodet.

Gjest både BP og EUPF?
Skrevet

Hvis du søker - ett av de første svarene du finner av ham på "raske svingninger" er at det _kan_ være raske svingninger, men at det er sjelden.

Nå er svaret fra midten av April `08, så kan hende han har endret mening siden da.

Det er sikkert mange flere svar der også, jeg leste kun det første som så ut til å "stemme" med hva du etterspør

Men du kan jo ha begge deler da...

Gjest bølger
Skrevet

Hvis du søker - ett av de første svarene du finner av ham på "raske svingninger" er at det _kan_ være raske svingninger, men at det er sjelden.

Nå er svaret fra midten av April `08, så kan hende han har endret mening siden da.

Det er sikkert mange flere svar der også, jeg leste kun det første som så ut til å "stemme" med hva du etterspør

Men du kan jo ha begge deler da...

Etter som jeg har forstått så mener han at "raske svingninger"er depresjon over flere dager og (hypo)mani over flere dager. Men jeg skifter mye sinnstemning i løpet av dagen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Hvis du ikke oppfyller noen av de andre 8 kriteriene for eupf, har du helt sikkert ikke denne lidelsen.

2. Det er mulig å ha begge lidelser samtidig.

Gjest bølger
Skrevet

1. Hvis du ikke oppfyller noen av de andre 8 kriteriene for eupf, har du helt sikkert ikke denne lidelsen.

2. Det er mulig å ha begge lidelser samtidig.

Men kan disse daglige skiftningene komme pga BP?

Jeg har depressive perioder, stabile perioder, og disse ustabile periodene som svinger i løpet av dagen fra at alt er svart og behov for å skade meg, til å ha det bra, Hypomani har jeg ikke hatt på mange år.

Legen skulle forresten sende brev til psykiateren for å høre om jeg skulle begynne på stemningsstabiliserende igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men kan disse daglige skiftningene komme pga BP?

Jeg har depressive perioder, stabile perioder, og disse ustabile periodene som svinger i løpet av dagen fra at alt er svart og behov for å skade meg, til å ha det bra, Hypomani har jeg ikke hatt på mange år.

Legen skulle forresten sende brev til psykiateren for å høre om jeg skulle begynne på stemningsstabiliserende igjen.

Du har disse svingningene. Hvorfor er det viktig om det kommer av BP eller noe annet?

Ja, så lenge du plages, og det forstår jeg at du gjør ut fra frekvensen av dine innlegg, så bør du bruke stemingsstabiliserende. Det bør det ikke være den minste tvil om. Når du starter med det, skal du bruke det svæørt lenge og i stabilse/faste doser.

Gjest bølger
Skrevet

Du har disse svingningene. Hvorfor er det viktig om det kommer av BP eller noe annet?

Ja, så lenge du plages, og det forstår jeg at du gjør ut fra frekvensen av dine innlegg, så bør du bruke stemingsstabiliserende. Det bør det ikke være den minste tvil om. Når du starter med det, skal du bruke det svæørt lenge og i stabilse/faste doser.

Vet ikke helt hvorfor det er så viktig, men jeg vil vel forstå hvorfor jeg har det slik.

Når jeg har prøvd lamictal og seroquel, hva er neste på listen som virker på depresjonene? Den eneste jeg finner som også hjelper på depresjonene er litium, men den er jeg redd for å bruke. Mesteparten av AP jeg leste om var jo for mani, og det har jeg ikke problemer med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...