Gå til innhold

NHD/andre Litium

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Fikk ikke svar på hva som kan være aktuelt, så jeg har googlet og søkt på forumet for å finne ut mest mulig om stemningsstabiliserende. Lamictal og seroquel var klart de beste ved depresjoner. Andre AP var helst for mani, så da står jeg igjen med litium, som jeg egentlig er redd for å bruke. Så nå sitter jeg inne med mange spørsmål. Jeg bruker wellbutrin,fluoxetin og lipitor.

Kan litium kombineres med disse medisinene?

Er det mange som bruker litium for BP2?

Er det mange som får alvorlige bivirkninger?

Jeg sliter også mye med indre uro, og lurte på om den kan hjelpe på det, eller om den kan forverre det?

Er det noen andre medisiner som jeg har oversett som kan være bedre alternativ for meg?

Ønsker også å høre om andres erfaringer.

Skrevet

1. http://interaksjoner.no/Analyser.asp?PreparatNavn=wellbutrin%0D%0Afluoxetin%0D%0Alipitor%0D%0Alitium&submit1=Analyser

Jeg bruker Lithionit og har lite bivirkninger. (Om jeg er BP1 eller 2 vet jeg ikke, men det spiller jo ikke noen stor rolle da - er stort sett deprimert, har bare hatt ett par "oppeperioder". Går på noen andre medisiner og da...)

Jeg er nok BP1, ble innlagt på akutten pga at jeg var for "høy" - kom på det nå

Gjest bølger
Skrevet

1. http://interaksjoner.no/Analyser.asp?PreparatNavn=wellbutrin%0D%0Afluoxetin%0D%0Alipitor%0D%0Alitium&submit1=Analyser

Jeg bruker Lithionit og har lite bivirkninger. (Om jeg er BP1 eller 2 vet jeg ikke, men det spiller jo ikke noen stor rolle da - er stort sett deprimert, har bare hatt ett par "oppeperioder". Går på noen andre medisiner og da...)

Jeg søkte på interaksjoner og fikk til svar

''Økt risiko for serotonergt syndrom''

Det blir vel for mye medisiner. Da vet jeg ikke lenger hva som kan være aktuelt.

Skrevet

Jeg søkte på interaksjoner og fikk til svar

''Økt risiko for serotonergt syndrom''

Det blir vel for mye medisiner. Da vet jeg ikke lenger hva som kan være aktuelt.

rart å få forskjellige resultater, men...

Trur ikke det er så sannsynlig å få dette syndromet, men aner ikke...

Anbefaler deg virkelig å prøve altså !

(siden du sliter og har prøvd endel anna)

Gjest bølger
Skrevet

rart å få forskjellige resultater, men...

Trur ikke det er så sannsynlig å få dette syndromet, men aner ikke...

Anbefaler deg virkelig å prøve altså !

(siden du sliter og har prøvd endel anna)

Jeg ser det er en del som er veldig fornøyd med litium.

Men jeg får se hva psykiateren kommer frem til. Lurer på om jeg skal ringe til han når har får forespørselen fra legen der legen spør om jeg skal settes på stemningsstabiliserende. Synes igrunnen at jeg bør få snakke noen ord med han når han skal avgjøre medisiner.

Skrevet

Jeg ser det er en del som er veldig fornøyd med litium.

Men jeg får se hva psykiateren kommer frem til. Lurer på om jeg skal ringe til han når har får forespørselen fra legen der legen spør om jeg skal settes på stemningsstabiliserende. Synes igrunnen at jeg bør få snakke noen ord med han når han skal avgjøre medisiner.

Ja, samtale bør du få...synes ikke noe om at en bare kan settes på medisin avgjort av noen en nesten ikke har truffet engang...

Masse Lykke Til :o)

Gjest bølger
Skrevet

Ja, samtale bør du få...synes ikke noe om at en bare kan settes på medisin avgjort av noen en nesten ikke har truffet engang...

Masse Lykke Til :o)

Takk :-)

Skrevet

Jeg er bp 2 og den første jeg ble satt på var lithium. Den fungerte bra mot symptomene, men jeg ble emosjonelt helt flat og var konstant tørst, drakk og drakk slik at jeg måtte tisse hele tiden. Jeg kuttet ut. I dag står jeg på lamictal, to ad og ett ap og er fornøyd.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg er bp 2 og den første jeg ble satt på var lithium. Den fungerte bra mot symptomene, men jeg ble emosjonelt helt flat og var konstant tørst, drakk og drakk slik at jeg måtte tisse hele tiden. Jeg kuttet ut. I dag står jeg på lamictal, to ad og ett ap og er fornøyd.

Når jeg gikk på lamictal fikk jeg ikke med det folk sa til meg. Jeg falt stadig ut av samtalene. Jeg hadde også et annet problem som jeg ikke ønsker å skrive om her. Vet ikke om det skyldes lamictalen, men forsvant når jeg sluttet med den. Jeg begynte samtidig med fluoxetin, så det kan jo være på grunn av den også at problemet forsvant. Ellers var jeg veldig fornøyd med lamictal.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Onsdag 12. des offentliggjøres den første norske retningslinje for utredning og behandling av bipolare lidelser. IS-1925.

Om vedlikeholdsbehandling for BPII sier denne:

1. Lamictal er førstevalg. Deretter litium, Seroquel, Orfiril og antidepressiva.

2. Ved manglende effekt bør en kombinere to av disse.

Som du ser er litium vurdert som et meget godt alternativ.

Gjest bølger
Skrevet

Onsdag 12. des offentliggjøres den første norske retningslinje for utredning og behandling av bipolare lidelser. IS-1925.

Om vedlikeholdsbehandling for BPII sier denne:

1. Lamictal er førstevalg. Deretter litium, Seroquel, Orfiril og antidepressiva.

2. Ved manglende effekt bør en kombinere to av disse.

Som du ser er litium vurdert som et meget godt alternativ.

Jeg går nå på 300mg wellbutrin, 20mg floxetin og 10mg lipitor

Når jeg søkte på interaksjoner på disse så fikk jeg til svar

Økt risiko for serotonergt syndrom. Må jeg da slutte med noen av disse?

Vet ikke hva psykiateren kommer frem til, men har lest endel om litium og andrer SS nå og forbereder meg mentalt på at det kan bli litium.

Gjest bølger
Skrevet

Vet ikke hva psykiateren kommer frem til, men har lest endel om litium og andrer SS nå og forbereder meg mentalt på at det kan bli litium.

Jeg søkte jo på litium også i tillegg til de andre

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det med serotonergt syndrom kan du bare glemme. Få har behandlet så mange pasienter med medisiner som virker på serotonin som meg Jeg har sett serotonergt syndrom en gang. Det var hos en dame som hadde tatt 200 tabletter Seroxat.

Gjest bølger
Skrevet

Det med serotonergt syndrom kan du bare glemme. Få har behandlet så mange pasienter med medisiner som virker på serotonin som meg Jeg har sett serotonergt syndrom en gang. Det var hos en dame som hadde tatt 200 tabletter Seroxat.

Ok. Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...