Madelenemie Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 Hei! Her en historie som illustrerer bra hvordan misforståelser oppstår. ''Mange har hørt historien om gjesten som ble vist rundt på et universitet: Vertskapet viste fram bygningene og avdelingene i tur og orden. Til vertskapets forbauselse utbrøt gjesten: ”Men hvor er universitetet?”. Det var jo det de nettopp hadde vist fram! Gjesten må ha trodd at universitetet var en egen kategori ved siden av de ulike bygningene og avdelingene som han eller hun nettopp hadde sett. Men universitetet besto jo nettopp av de ulike avdelingene. Gjesten hadde med andre ord begått det som kalles for en kategorifeil. Feilen er som å se ti fotballspillere i lik drakt, pluss en 11. som står i mål, og lure på hvor laget er. Slike misforståelser er uvanlige og skaper neppe problemer, bortsett fra når vi snakker om atferd. '' Fra Psykolog Børge Holden Det er nettopp denne kategorifeilen som gjennom livet har vært vanskeligst for meg, når den er gjennomført blir man jo til slutt en tilskuer, nå som jeg spør og får svar, og samler opp all informasjonen, både skriftlig, i min hukommelse, samt ikke minst stadig får en viss hjelp av andre ved at jeg er ganske åpen om at jeg lettere kan misforstå, så er dette et avtagende problem. Det betyr likevel at jeg fordi jeg er født slik stadig vil se enkeltbrikkene, og være dårligere enn andre på å forstå/oppfatte helheten, hvis det da ikke er innenfor små områder som cellebiologi, mikrobiologi osv...(der ser jeg merkelig nok sammenhenger og helheter, men det er altså meget små snevre områder dette skjer på) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.