Gå til innhold

Sånn starer misforståelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Her en historie som illustrerer bra hvordan misforståelser oppstår.

''Mange har hørt historien om gjesten som ble vist rundt på et universitet: Vertskapet viste fram bygningene og avdelingene i tur og orden. Til vertskapets

forbauselse utbrøt gjesten: ”Men hvor er universitetet?”. Det var jo det de nettopp hadde

vist fram! Gjesten må ha trodd at universitetet var en egen kategori ved siden av de ulike

bygningene og avdelingene som han eller hun nettopp hadde sett. Men universitetet besto

jo nettopp av de ulike avdelingene. Gjesten hadde med andre ord begått det som kalles for

en kategorifeil. Feilen er som å se ti fotballspillere i lik drakt, pluss

en 11. som står i mål, og lure på hvor laget er.

Slike misforståelser er uvanlige og skaper neppe problemer, bortsett fra når vi snakker

om atferd. '' Fra Psykolog Børge Holden

Det er nettopp denne kategorifeilen som gjennom livet har vært vanskeligst for meg, når den er gjennomført blir man jo til slutt en tilskuer, nå som jeg spør og får svar, og samler opp all informasjonen, både skriftlig, i min hukommelse, samt ikke minst stadig får en viss hjelp av andre ved at jeg er ganske åpen om at jeg lettere kan misforstå, så er dette et avtagende problem. Det betyr likevel at jeg fordi jeg er født slik stadig vil se enkeltbrikkene, og være dårligere enn andre på å forstå/oppfatte helheten, hvis det da ikke er innenfor små områder som cellebiologi, mikrobiologi osv...(der ser jeg merkelig nok sammenhenger og helheter, men det er altså meget små snevre områder dette skjer på)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...