Gå til innhold

Biopolar2 og sykdomsangt

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person i nær familie har biopolar 2. Jeg kan ikke så mye om denne lidelsen, men merker meg at denne personen stadig vekk hevder å ha nye sykdommer. Vedkommende snakker hele tiden om sykdommene og er alltid mest syk av alle. Ofte er det sjeldne sykdommer som ingen leger finner belegg for.

Har dette noe med Biopolaren å gjøre, eller har vedkommende en tilleggs diagnose?

Jeg vil legge til at for vedkommende virker disse sykdommene veldig reelle. I en lang periode hevdet denne å ha en sjelden lidelse som gikk på balanse og ga lammelser. Og det så virkelig ut til at vedkommende slet med balansen.

Like plutselig som det kom, ble det borte igjen, og en ny sykdom dukket opp.

Gjest Labolina
Skrevet

Angstlidelser er vanlig å slite med i tillegg til den bipolare lidelsen.

For hans vedkommende ser det ut til å dreie seg om sterk helseangst/hypokondri. Man kan oppleve utrolig mange sprø symptomer som følge av det, helt utrolig hva psyken kan gjøre med kroppen. Man kan i det hele tatt tenke seg så (innbildt) syk at man reelt føler seg slik. Jeg har selv kjent litt på det opp igjennom.

Er han i noen form for behandling? Hvis ikke synes jeg det er på sin plass å få dette. Kognitiv terapi f.eks.

Skrevet

Angstlidelser er vanlig å slite med i tillegg til den bipolare lidelsen.

For hans vedkommende ser det ut til å dreie seg om sterk helseangst/hypokondri. Man kan oppleve utrolig mange sprø symptomer som følge av det, helt utrolig hva psyken kan gjøre med kroppen. Man kan i det hele tatt tenke seg så (innbildt) syk at man reelt føler seg slik. Jeg har selv kjent litt på det opp igjennom.

Er han i noen form for behandling? Hvis ikke synes jeg det er på sin plass å få dette. Kognitiv terapi f.eks.

Han er under behandling. Håper de kan hjelpe ham da. Det ser veldig slitsomt ut å ha det slik.

Jeg har slitt mye med angst selv,Ikke spesielt sykdomsangst, mer generell uro. Dessuten er det forskjell på å være redd for å bli syk og å tro man har sykdommen.

Skrevet

Jeg har bp2 og har det ikke sånn. De sykdommene som jeg har er reelle og har vært det lenge.

Skrevet

tror ikke dette har noe med personens bipolare lidelse å gjøre.

en ting å ha sykdomsangst, men dette her virker jo ganske avvikende selv blant personer med sykdomsangst

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Personer med BP2 har en overhyppighet av angstlidelser. Dette er nok langt over det vanlige og må klassifiseres som en hypokonder lidelse eller sykelig sykdomsangst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...