Gå til innhold

Hjerne krymping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt man gjør endrer strengt tatt strukturene i hjernen, sida alt vi opplever og lærer representeres fysisk i hjernen. Når man er psykotisk får man en spesiell, innadvendt adferd som gjør at enkelte områder i hjernen brukes mindre, andre mer. Dette kan ses på hjernescanninger. Hvis man endrer adferd, endrer hjernen seg tilbake igjen. Hjernen er formbar.

Før trodde man at schizofreni førte til varige endringer, en form for hjerneskade. Denne hypotesen er antagelig feil.

http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/content/32/4/609.full

http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleID=175968

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, en får svinn av hjernevev. Dette _kan_ gi seg fysiske utslag, men oftest psykiske. Hjernen har mange funksjoner, og ulike deler av hjernen styrer ulike funksjoner.

Skrevet

Ja, en får svinn av hjernevev. Dette _kan_ gi seg fysiske utslag, men oftest psykiske. Hjernen har mange funksjoner, og ulike deler av hjernen styrer ulike funksjoner.

Det er mulig dette spørsmålet faller litt på siden, men kan man da få en periode med økt angst etter en psykotisk episode? Jeg tenker på dette fordi du skriver psykiske følger...

Skrevet

'' Dette _kan_ gi seg fysiske utslag, men oftest psykiske''

Hvordan da?

Skrevet

Alt man gjør endrer strengt tatt strukturene i hjernen, sida alt vi opplever og lærer representeres fysisk i hjernen. Når man er psykotisk får man en spesiell, innadvendt adferd som gjør at enkelte områder i hjernen brukes mindre, andre mer. Dette kan ses på hjernescanninger. Hvis man endrer adferd, endrer hjernen seg tilbake igjen. Hjernen er formbar.

Før trodde man at schizofreni førte til varige endringer, en form for hjerneskade. Denne hypotesen er antagelig feil.

http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/content/32/4/609.full

http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleID=175968

Skumle greier...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

'' Dette _kan_ gi seg fysiske utslag, men oftest psykiske''

Hvordan da?

F.eks svekket kognitiv funksjon.

Skrevet

F.eks svekket kognitiv funksjon.

Ok. Leste at det kommer seg av ap og.

Skrevet

Skumle greier...

Ikke så skummelt som man trodde, egneltg. Forskningen jeg linker til tyder jo på at psykose IKKE skader hjernen permanent.

Skrevet

Ikke så skummelt som man trodde, egneltg. Forskningen jeg linker til tyder jo på at psykose IKKE skader hjernen permanent.

Åja, men ap krymper jo og hjernen, det er skummelt. Jeg sliter med hukommelse og konsentrasjon, så det er vel kognitiv svikt.

Skrevet

Åja, men ap krymper jo og hjernen, det er skummelt. Jeg sliter med hukommelse og konsentrasjon, så det er vel kognitiv svikt.

Når det gjelder krymping så har jeg alltid tenkt på det amerikanske ordet for psykiater: "shrink" eller "head shrinker".

Nettopp følelsen av at hjernen regelrett krymper kan jeg få etter heavy behandlinger. Det kjennes fysisk.

Den samme krympe-følelsen får jeg tidvis får når jeg tar AP. Når jeg tar doser mer enn det som kjennes riktig.

Skrevet

AP krymper hjernen? Jeg ser det var hevda i artikklen du linka til, men ble tilbakevist som en feillesning av forskninga. Jeg tror i hvert fall ikke det er noen enighet blant forskere om at AP krymper hjernen.

Skrevet

Når det gjelder krymping så har jeg alltid tenkt på det amerikanske ordet for psykiater: "shrink" eller "head shrinker".

Nettopp følelsen av at hjernen regelrett krymper kan jeg få etter heavy behandlinger. Det kjennes fysisk.

Den samme krympe-følelsen får jeg tidvis får når jeg tar AP. Når jeg tar doser mer enn det som kjennes riktig.

Når jeg bruker ordet "krymping" tenker jeg på en regelrett fysisk opplevelse av at hjernen blir mindre. Det strammer seg i hele hodet. Jeg tenker altså ikke på at det kognitive svekkes selv om jeg jo i dårlige perioder frykter nettopp det....

Skrevet

AP krymper hjernen? Jeg ser det var hevda i artikklen du linka til, men ble tilbakevist som en feillesning av forskninga. Jeg tror i hvert fall ikke det er noen enighet blant forskere om at AP krymper hjernen.

Nei, ikke vet jeg men liker det ikke.

Skrevet

Tror det skjer noe med hjernen av ap, kjenner det i hodet. Og nå føler jeg meg ikke bra heller, har forskjellige forklaringer på det da. Det stokker seg i hodet.

Skrevet

Tror det skjer noe med hjernen av ap, kjenner det i hodet. Og nå føler jeg meg ikke bra heller, har forskjellige forklaringer på det da. Det stokker seg i hodet.

Fortell meg hva du tenker på...

Skrevet

Fortell meg hva du tenker på...

Omprogrammering skulle det stå.

Er det mulig å skrive så feil...

Skrevet

Nei, ikke vet jeg men liker det ikke.

Har du lufta bekymringene dine angående AP for psykiateren som skriver dem ut til deg og har dere en god dialog ang. medisinering?

Skrevet

Har du lufta bekymringene dine angående AP for psykiateren som skriver dem ut til deg og har dere en god dialog ang. medisinering?

Er lege som skriver dem ut. Har en behandler jeg drøfter medisiner og bekymringer med, hun har forståelse for at jeg sjonglerer med medisiner. Alt etter som, så det er ok :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...