Gå til innhold

Råd ved skyting

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med Utøya og skolemassakeren frisk i minne, kan jeg nevne at politiet i USA har gitt tre råd om en skulle komme opp i noe slikt:

1. Røm. Det viktigste en skal gjøre først er å forsøke å flykte/rømme/komme seg i sikkerhet.

2. Gjem deg. Om du ikke kan rømme, prøv å gjemme deg. Husk å slå mobilen på lydløs.

3. Om du/dere likevel blir oppdaget, gå samlet til angrep. Å forholde seg passiv er oftest den sikre død for alle. Et samlet, resolutt og aggressivt angrep kan i beste fall overmanne gjerningsmannen ummiddelbart evt få han til å rømme. I verste fall blir noen skadet/drept, men ikke alle.

Gjest still i live
Skrevet

Skriver under. Reddet trolig livet selv en gang med å flykte. Merket ikke at jeg løp på is og snø i sokkelesten :-)

Skrevet

Skriver under her. Forferdelig det som skjedde i usa.

Jeg har selv avvæpnet en med gevær, ikke noe god situasjon akkurat. Satt på geværet i over en time etterpå og ristet. Så kastet jeg det på et sted han ikke skulle finne det igjen. I tillegg har jeg levd med trusler om at noen skal skyte oss i snart 15 år. Har opplevd at en person kom inn i huset her og skulle skyte seg selv. Ikke normalt dette kanskje...

Skrevet

Hei!

Får håpe det følges opp med en mer fornuftig våpenlov også da :-)

Da jeg søkte på hummer på nettet, jeg skulle finne gode priser for et år siden, så skrev jeg feil, og skrev hummel, jeg fikk da tilbud om å kjøpe en hummel og få et gevær eller en pistol med på kjøpet, skikkelige solide skytevåpen også, jeg ble ordentlig overrasket for jeg skjønte ikke først, men så skjønte jeg at jeg hadde søkt på feil.,

Skrevet

Hei!

Får håpe det følges opp med en mer fornuftig våpenlov også da :-)

Da jeg søkte på hummer på nettet, jeg skulle finne gode priser for et år siden, så skrev jeg feil, og skrev hummel, jeg fikk da tilbud om å kjøpe en hummel og få et gevær eller en pistol med på kjøpet, skikkelige solide skytevåpen også, jeg ble ordentlig overrasket for jeg skjønte ikke først, men så skjønte jeg at jeg hadde søkt på feil.,

Endret våpenlov vil ikke hjelpe. I USA er toget gått. Det er allerede en enorm mengde våpen i omløp.

Selv i et land der det er så lett å kjøpe våpen og ha de lovlig registrert på seg selv, begås bare 20% av drapene med lovlig registrerte våpen.

Skrevet

Endret våpenlov vil ikke hjelpe. I USA er toget gått. Det er allerede en enorm mengde våpen i omløp.

Selv i et land der det er så lett å kjøpe våpen og ha de lovlig registrert på seg selv, begås bare 20% av drapene med lovlig registrerte våpen.

''Endret våpenlov vil ikke hjelpe. I USA er toget gått. Det er allerede en enorm mengde våpen i omløp.''

Det er jo også noe med holdningene til veldig mange der. De mener det er en rett for alle hjem å ha et våpen slik at de kan forsvare seg. Den tankegangen sitter visst ganske godt.

Skrevet

''Endret våpenlov vil ikke hjelpe. I USA er toget gått. Det er allerede en enorm mengde våpen i omløp.''

Det er jo også noe med holdningene til veldig mange der. De mener det er en rett for alle hjem å ha et våpen slik at de kan forsvare seg. Den tankegangen sitter visst ganske godt.

Noen mener også at dersom flere vanlige personer var bevepnet i dagliglivet, ville slike massemordere ikke rekke å drepe så mange før de selv ble drept.

Skrevet

Noen mener også at dersom flere vanlige personer var bevepnet i dagliglivet, ville slike massemordere ikke rekke å drepe så mange før de selv ble drept.

Ja, helt crazy spør du meg. Hvis flere hadde våpen ville nok flere også bli drept, tror nå jeg.

hidi, the scorpion
Skrevet

Veldig gode råd!

I dette tilfelle var det mange heroiske innsaster. Om alle hadde fulgt nr. 3, så kanskje noen liv ville vært spart. To mennesker forsøkte å spare alle, de ble drept.

Man går vel i sjokk, når noe slik hender?

Gjest mannen sin
Skrevet

Tror det kan være lurt å ha tenkt seg i en sånn situasjon selv. Mindre sjanse for at man blir helt handlingslammet/satt ut.

Og når man først flykter så er det lurt og ikke løpe i en rett bane, slik at sjansene for å overleve en større.

Skrevet

Veldig gode råd!

I dette tilfelle var det mange heroiske innsaster. Om alle hadde fulgt nr. 3, så kanskje noen liv ville vært spart. To mennesker forsøkte å spare alle, de ble drept.

Man går vel i sjokk, når noe slik hender?

Gjest mannen sin
Skrevet

''Noen mener også at dersom flere vanlige personer var bevepnet i dagliglivet, ville slike massemordere ikke rekke å drepe så mange før de selv ble drept.''

Dette stemmer nok. Men personlig mener jeg at denne vinklingen blir feil. Jo flere som har våpen jo mere paranoia vil det nok bli, og enden på visa blir at enda flere blir drept med våpen. Ville vesten rett og slett. USA er vel et godt eksempel på dette.

Men jeg ser jo argumentet med at man må kunne forsvare seg også. For man blir jo selvfølgelig hjelpeløs mot folk med våpen, når man ikke har et selv.

Skrevet

Jeg barrikaderte meg og ungene på soverommet en gang, mens en bevæpnet person lusket rundt. Han visste hvor vi var, men greide heldigvis ikke å ta seg inn. Politiet tok oss ikke på alvor første gangen vi ringte fordi de kjente vedkommende og kunne ikke forstå dette.

Skrevet

Akkurat det argumentet gjelder ikke. Ingen med vettet i behold tror at hvis noen av disse barna (under ti år),eller hvis deres lærere hadde hatt automatvåpen (eller andre våpen), hadde liv blitt spart.

Hvis drapsmannen derimot, hadde hatt en kniv, pistol, jaktgevær som ikke var halvautomatisk, ville tiden gått og liv blitt spart. Ikke noe forkleinelse for dine råd, NHD, men for barn verden over under ti år, syns jeg vi kan satse på mange andre tiltak enn endret adferd hos ofrene.

Skrevet

Om noen skulle lure på hvordan en synkroniserer et motangrep i en kaotisk situasjon, ønsker jeg å foreslå følgende policy: I samme øyeblikk som en eller flere ser ut til å gå til motangrep, er motangrepet i gang. Da er det ingen grunn til å nøle med å følge opp selv. Uansett om du er liten av vekst, er redd eller føler du ikke kan bidra med noe. I slike situasjoner kan hvem som helst avgjøre en situasjon ved å plukke opp et våpen som faller i bakken, eller stikke en kulepenn i øyet på en gjerningsmann som er i brytekamp med store sterke menn. Ingen har noe å tjene på å forholde seg passiv ved et motangrep slik jeg ser det.

Skrevet

Om noen skulle lure på hvordan en synkroniserer et motangrep i en kaotisk situasjon, ønsker jeg å foreslå følgende policy: I samme øyeblikk som en eller flere ser ut til å gå til motangrep, er motangrepet i gang. Da er det ingen grunn til å nøle med å følge opp selv. Uansett om du er liten av vekst, er redd eller føler du ikke kan bidra med noe. I slike situasjoner kan hvem som helst avgjøre en situasjon ved å plukke opp et våpen som faller i bakken, eller stikke en kulepenn i øyet på en gjerningsmann som er i brytekamp med store sterke menn. Ingen har noe å tjene på å forholde seg passiv ved et motangrep slik jeg ser det.

Jeg tror ikke at det går an å vite hvordan man kommer til å reagere om man kommer i en slik situasjon. Dette kan også variere fra gang til gang. Men som NHD skriver så er det tre måter man vanligvis reagere på. Det er run, hide or flight. Det hender jo også at noen blir stående som frosset fast og bare hyler.

Skrevet

Hei!

Men Obama ønsker jo å endre den, det må jo være en grunn?

Det er våpenindustrien som motsetter seg endring.

Men jeg skjønner det er mye våpen i omløp og også at siden 20 % bare av drap blir begått med lovlig registrerte våpen så er det ikke en løsning på alle problemer å endre antall lovlige våpen i omløp.

Likevel: Skolemassakrene jeg har lest om i USA ble gjort med nettopp lovlig registrerte våpen, og om man kunne forhindret eller halvert det, så ville det være bra.

Jeg skjønner at mange andre drap vil være vanskelig å forhindre, sikkert ran m.m, de interne oppgjørene mellom kriminelle, bryr jeg meg lite/ingenting med, har de viet livet til å bryte loven, så får de ta ansvaret og risikoen ved det.

Man kunne vel også igangsatt innlevering av lovlig registrerte våpen? Det skjer jo ikke sjelden at barn i USA tar med seg våpen på skolen også, bare for å vise frem.

Ville du at alle skulle vært bevæpnet da? Men den aggresjonen som mange har tror jeg ikke det er så lurt. Vi har feks en nabo som plager de fleste her i veien, han hentet en gang en øks for å ta sin nærmeste nabo, hadde den aggresive mannen hatt skytevåpen hadde han kanskje hentet det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...