Gå til innhold

NHD: Bipolar lidelse og selvmord

Anbefalte innlegg

Gjest Syskrinet
Skrevet

Hva er det som gjør at de med bipolar lidelse oftere får rusproblemer og tar sitt eget liv?

Skrevet

Dype depresjoner, ødeleggende manier - i kombinasjon med selvinnsikt.

Gjest syskrinet
Skrevet

Dype depresjoner, ødeleggende manier - i kombinasjon med selvinnsikt.

Takk Frosken. Det var veldig forsåelig.

Plutselig ser jeg sammenhengen; jeg blir manisk/svært irritabel/deprimert (sansynligvis en eller annen mix), responderer helt feil/anderledes på omverdenen enn jeg pleier, og jeg vet det er galt, men klarer ikke la være. Jeg er så lei fordi det skjer igjen og igjen.

Skrevet

Takk Frosken. Det var veldig forsåelig.

Plutselig ser jeg sammenhengen; jeg blir manisk/svært irritabel/deprimert (sansynligvis en eller annen mix), responderer helt feil/anderledes på omverdenen enn jeg pleier, og jeg vet det er galt, men klarer ikke la være. Jeg er så lei fordi det skjer igjen og igjen.

En venninne av meg hadde det slik i mange år. Heldigvis fikk hun etterhvert tilpasset en medisinering som fungerer rimelig bra - det tok dessverre lang tid før det skjedde. Hun er ikke symptomfri, men har ikke hatt en eneste episode som har vært "ute av kontroll" på mange år nå.

Ikke gi opp håpet om at sykdommen vil bli snillere etterhvert.

Gjest syskrinet
Skrevet

En venninne av meg hadde det slik i mange år. Heldigvis fikk hun etterhvert tilpasset en medisinering som fungerer rimelig bra - det tok dessverre lang tid før det skjedde. Hun er ikke symptomfri, men har ikke hatt en eneste episode som har vært "ute av kontroll" på mange år nå.

Ikke gi opp håpet om at sykdommen vil bli snillere etterhvert.

Takk igjen Frosken.

Du skriver mye klokt. Stort sett synes jeg at jeg fungerer godt, men noen perioder i året topper det seg, som nå. Jeg er så voksen at jeg burde kunne handtere meg selv bedre, men jeg klarer altså ikke. Det vanskeligste er familielivet der man "skal" oppføre seg pent.

Har også hatt endel fravær på jobb, men har kunnet jobbe inn igjen fordi jeg bare jobber 50%.

Skrevet

Fordi en depresjon gjør forbannet vondt og er ikke til å leve med? Den gjør også noe med tankene slik at alt blir sort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...