Gå til innhold

Adam Lanza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Igjen er autisme og asperger og store massedrap et tema i USA, for flere av de store skytedramaene i USA har nettopp involvert unge menn med asperger syndrom. (for meg er det noe skremmende forståelig ved det, likevel, jeg vil ikke det skal være sånn, men det er som om jeg forstår at det kan skje, i kombinasjon med ensomhet/autisme) (jeg tror ingen enda ser dette, jeg er selv redd for å skrive det, redd for å bidra med mer frykt og mer uforstand, men jeg syns det er på tide at man forstår noen av mekanismene bak at flinke , stille og høflige gutter uten rulleblad og ofte med gode skussmål fra lærere, plutselig dreper alle sine klassevenner el.l)(kanskje også pga av en bagatell)

(jeg skriver gutter for det er enda ikke rapportert om jenter med autisme som har gjort slike ting)

Dessverre, men også mange foreldre til barn (gutter spesielt) med asperger syndrom kan ikke lenger se vekk fra dette faktum, det gjør de heller ikke i USA, mange foreldre til barn med autisme er svært lei seg.

http://www.autismkey.com/adam-lanza-and-autism-an-unfortunate-connection/

.

De er gjerne høflige, stille, skoleflinke, outsidere, data og våpeninteresserte, når de blir sinte er det godt nok planlagt og det begynner nå og bli mange massakrer der man i USA vet at gjerningsmannen hadde mild autisme.

Kanskje bør det reises en debatt om hvordan man både inkluderer de annerledes barna, hvordan man på et tidligere punkt fanger dem opp og gir dem den veiledningen og hjelpen de trenger men ikke får. Dette gjelder også i Norge. For autister å kommunisere sitt indre, jeg kjenner jo selv hvor sint og frustrert, men likevel mer og mer alene man blir når man ikke kan å kommunisere, alt man klarer er å formidle en tekst eller noe man har lært.

Jeg hadde møte forrige uke med PPT og de sa de var sjokkert over hvor lite hjelp barn, ungdommer og voksne med autisme får.

De fleste med autisme er like fredelige som alle andre mennesker, men noen ganger går det fryktelig galt.

Den lille promillen med autisme syns jeg utmerker seg på en faretruende. Og negativ måte ved og for ofte være involvert i massakrer der mange liv går tapt. Kanskje har de tilleggs-lidelser, men likevel burde man våge å se på hva som gjør at autister så lett blir så psykisk syke. Ikke minst er det tungt for alle barn med asperger syndrom.

Jeg ble så lei meg når jeg leste dette om at Adam Lanza hadde autisme, jeg orket ikke ta det helt til meg, men det ligger der, det uroer meg og reiser så mange spørsmål i meg.

Derfor hjelper det å dele fortvilelsen, først og fremst at så mange vakre unge mennesker skulle dø slik, jeg orket knapt å se ordentlig på bildene, men noen har brent seg fast, sånn som alder og navn, så at gjerningsmannen igjen hadde asperger syndrom...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...