Gå til innhold

Kritikk og påpekning

Anbefalte innlegg

Gjest germimate
Skrevet

Hvordan vet en om en person kritiserer en negativt ellet gjør det for å hjelpe?

Jeg sliter så med forskjellen..

Skrevet

Hvis du ikke vet, er det best å tro at personen gjør det for å hjelpe. Ta ting i beste mening.

Skrevet

Jeg pleier å anta at det er for å hjelpe hvis ikke det er helt åpenbart at det er negativ kritikk.

Skrevet

Det kan man ikke alltid vite.

Som regel er det mest hensiktsmessig å tolke ting så positivit som mulig innenfor det realistiske. Det eneste man da risikerer å gå glipp av er litt sårethet.

mvh

Skrevet

Ta det i beste mening. Det du tror kan være kritikk er kanskje mange ganger det som får deg til å tenke og komme deg videre.

Jeg får mange ganger sånne hos behandler. I utgangspunktet får jeg noen ganger bakoversveis, men det bidrar jo til at jeg tenker annerledes om forskjellige ting. Jeg vet det er godt ment :-)

Skrevet

Det er som de andre sier umulig å vite. Du kan, om du ønsker, velge å ta alt i aller verste mening, eller, du kan velge å forsøke å få noe nyttig ut av "den dårligst formulerte/ kun ute etter å kritisere" -kommentaren.

Du kan godt opplyse vedkommende at personen gjerne må komme med kritikk men kanskje han/hun kan velge en annen måte å formulere seg på fordi du opplevde måten ble sårende.

Skrevet

Det kan man ikke alltid vite.

Som regel er det mest hensiktsmessig å tolke ting så positivit som mulig innenfor det realistiske. Det eneste man da risikerer å gå glipp av er litt sårethet.

mvh

''Som regel er det mest hensiktsmessig å tolke ting så positivit som mulig innenfor det realistiske. Det eneste man da risikerer å gå glipp av er litt sårethet.''

Hehe,- godt sagt! Eller påpekt :-)

Gjest germimate
Skrevet

''Som regel er det mest hensiktsmessig å tolke ting så positivit som mulig innenfor det realistiske. Det eneste man da risikerer å gå glipp av er litt sårethet.''

Hva mener dere... Tror dere jeg liker drama og å få sånne følelser?

Gjest germimate
Skrevet

Skrevet

Jeg tror ikke du liker drama, men jeg tror at du noen ganger mistolker følelsene dine. En vond følelse trenger ikke å bety at hele verden blir veltet. Det er kun en følelse, prøv å la den passere uten å henge deg så mye opp i den. Tankene som er knyttet til følelser er veldig ofte feil.

Skrevet

''Hva mener dere... Tror dere jeg liker drama og å få sånne følelser?''

Dette er vel et eksempel på å tolke ting i verst mulig.

Du kunne også tolket det som et generelt utsagn om å ta ting i beste mening siden man sjelden har noe å tape på det.

Å komme på de alternative, mer positive innfallsvinklene, er en treningssak. Noen ganger tror man at man ikke har noe annet valg enn å bli fornærmet og såret, selv når man har mistolket andre grovt.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Jeg tror ikke du liker drama, men jeg tror at du noen ganger mistolker følelsene dine. En vond følelse trenger ikke å bety at hele verden blir veltet. Det er kun en følelse, prøv å la den passere uten å henge deg så mye opp i den. Tankene som er knyttet til følelser er veldig ofte feil.

Jeg har faktisk ikke (aldri?) tenkt klart og tydelig over at tanker som.er knyttet til følelser ofte er feil. Takk for at du fikk meg til å se sen :)

Skrevet

Jeg har faktisk ikke (aldri?) tenkt klart og tydelig over at tanker som.er knyttet til følelser ofte er feil. Takk for at du fikk meg til å se sen :)

:-). Det er jo ofte slik at når vi får en veldig overveldende følelse så kommer katastrofetankene i samme slengen? Hvis man da kan endre litt på den tanken og ikke tenke så dramatisk,, vil ofte følelsene bli mindre sterke og mere overkommelig :-)

Skrevet

Jeg synes ofte det er verdifullt å se hvordan folk som kritiserer uttrykker seg. Hvis en som kritiserer har stramt ansiktsuttrykk, en nedlatende tone, og sier "DET DER VAR JO HELT UNØDVENDIG!", så er det noe annet enn et avslappet/bekymret ansiktsuttrykk, en nøytral/vennlig tone som sier "Hva om du gjør det sånn og slik neste gang, da tror jeg det i grunnen blir bedre".

Man skal tåle å bli kritisert, men man skal ikke måtte finne seg i å bli behandla som dritt bare fordi man ikke er perfekt.

Men selvsagt, oppfører man seg som en psykopat, så kan man ikke forvente "konstruktiv kritikk" fra folk.

Skrevet

Hei!

Nesten alle gjør dette for å hjelpe, om det er kritikk og påpekning er vel uviktig.

Kritikk er mange ganger velbegrunnet, men man må se an personen det kommer fra, at denne er saklig og ellers er saklig i sine øvrige betraktninger.

Jeg har av og til fått irettesettelse av min psykiater, de er lette å ta da jeg vet at det kun er for å hjelpe meg, vil meg vel osv...

De har vist seg for det meste riktige, en ting er jeg fortsatt usikker på og det er at mitt meldown var et umodenhetsanfall, jeg har likevel valgt å forholde meg slik til det, fordi det ga meg overtaket på handlingsmønsteret. Om min psykiater har rett i dette vet jeg ikke enda, men det kan hende, fremtiden og erfaringen vil kunne si noe mer presist om det.

De fleste mennesker vil en vel, det er utgangspunktet i vertfall som vi alle bør forholde oss til.

Skrevet

Hei!

Nesten alle gjør dette for å hjelpe, om det er kritikk og påpekning er vel uviktig.

Kritikk er mange ganger velbegrunnet, men man må se an personen det kommer fra, at denne er saklig og ellers er saklig i sine øvrige betraktninger.

Jeg har av og til fått irettesettelse av min psykiater, de er lette å ta da jeg vet at det kun er for å hjelpe meg, vil meg vel osv...

De har vist seg for det meste riktige, en ting er jeg fortsatt usikker på og det er at mitt meldown var et umodenhetsanfall, jeg har likevel valgt å forholde meg slik til det, fordi det ga meg overtaket på handlingsmønsteret. Om min psykiater har rett i dette vet jeg ikke enda, men det kan hende, fremtiden og erfaringen vil kunne si noe mer presist om det.

De fleste mennesker vil en vel, det er utgangspunktet i vertfall som vi alle bør forholde oss til.

Akkurat dette synes jeg du er usedvanlig flink til, Madelenemie!

Alt godt,

PS: Du har epost!

Skrevet

Jeg synes ofte det er verdifullt å se hvordan folk som kritiserer uttrykker seg. Hvis en som kritiserer har stramt ansiktsuttrykk, en nedlatende tone, og sier "DET DER VAR JO HELT UNØDVENDIG!", så er det noe annet enn et avslappet/bekymret ansiktsuttrykk, en nøytral/vennlig tone som sier "Hva om du gjør det sånn og slik neste gang, da tror jeg det i grunnen blir bedre".

Man skal tåle å bli kritisert, men man skal ikke måtte finne seg i å bli behandla som dritt bare fordi man ikke er perfekt.

Men selvsagt, oppfører man seg som en psykopat, så kan man ikke forvente "konstruktiv kritikk" fra folk.

Godt innlegg.

Skrevet

Akkurat dette synes jeg du er usedvanlig flink til, Madelenemie!

Alt godt,

PS: Du har epost!

Hei!

Takk sør jeg er nemlig kjempelei meg :-)

Jeg gråt i dag, og fikk tårene inn i ørene. Jeg prøvde stoppe dem inni bilen min, men de hoppet ut av seg selv og skled ned og inn i ørene mine,. (sånn tårer sklir når man holder ansiktet vannrett med taket.)

Tror jeg er svart i ørene av mascara for den forsvant jo også, all mascare forsvant og ligger nok der i ørekanalen :-)

Jeg er lei meg og da er det hyggelig å få mail!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...