Gå til innhold

Plutselig blødning


Gjest Mvhilsen

Anbefalte innlegg

Gjest Mvhilsen

Hei! Jeg ble i går fryktelig sliten på et kjøpesenter, alt gynget og jeg fikk holdt meg fast i et gelender. Jeg tenkte det bare ble for mye, men så skjedde det noe, jeg trodde jeg tisset på meg, noe jeg ikke gjør, jeg har heller aldri urinlekkasje og jeg ble enda mer svimmel. Jeg ble livredd for at andre skulle se hvor syk jeg følte meg. Jeg klarte til slutt å komme meg til min bil og hjem. Hjemme oppdaget jeg at det var blødning og jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har svært regelmessig menstruasjon og jeg er ikke gravid. Det kom også mer i natt, men ikke nå i dag, jeg føler meg bra ellers. Jeg tør ikke å gå til GU, dette er jeg ikke bare redd for, men livredd for. Hvis jeg må kan jeg da søke om narkose evt er det noen gynekologer som tilbyr dette i Oslo? Hva kan en slik styrtblødning, plutselig komme av? Jeg er svært sliten for tiden, kan det være psykisk? Jeg snakker ikke med noen mennesker om slike ting og forhold, heller ikke min fastlege da han er så hyggelig. Jeg skal til han i morgen, men han tar ikke på meg, vi har ikke et slikt forhold, da jeg sjelden blir syk og uansett ikke trenger noe annet enn en resept på AB. Jeg skal bare få han til å søke på et hjelpemiddel for mitt barn, det er alt jeg skal. Jeg kan ikke snakke med noen om dette, så jeg håper du kan gi meg noen tips om hva dette kan være? Jeg er som sagt kun sliten, men ellers frisk. Jeg har av og til litt smerter, men jeg klarer ikke angi hvor på en skala de er. Jeg vet ikke hva som er vondt, litt vondt og veldig vondt, jeg bare holder på til jeg stopper. Derfor lurer jeg vel bare på: Er dette psykisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    16

  • Colette

    8

  • Mette Moen, Gynekolog

    3

  • Lillemus

    2

man blør ikke av noe psykisk. Du bør nok undersøkes, og du bør absolutt fortelle om episoden til fastlegen din.

Om ikke annet, snakk med mannnen din så kan han hjelpe deg å ta en avgjørelse hvis du ikke klarer å tenke helt klart selv.

Hvis det er spesielle omstendigheter tar de forhåpentligvis hensyn ved en evt undersøkelse, narkose, utvendig ultralyd f.eks?

Du er helt sikker på at det ikke kan være en tidlig spontanabort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal til fastlegen i morgen, syns jeg absolutt du må snakke med ham om det. Han vet vel sikkert at det er uaktuelt for deg med GU på hans kontor? Han kan si om det er trygt å se det an, gi deg råd eller evt. henvise deg til en gynekolog som har et spesielt tilbud til kvinner med skrekk for GU. (Hvis det fins i området ditt.) Har du bedt om fagsvar fra gynekologen her på DOL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For å kunne svare må jeg vite din alder, bruker du prevensjon? Kan du være gravid? Når hadde du din siste menstruasjon? Gi meg disse opplysninger, så skal jeg svare så raskt det er mulig for meg. Legg opplysninger i det vanlige forum, så svarer jeg der.

vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhilsen

For å kunne svare må jeg vite din alder, bruker du prevensjon? Kan du være gravid? Når hadde du din siste menstruasjon? Gi meg disse opplysninger, så skal jeg svare så raskt det er mulig for meg. Legg opplysninger i det vanlige forum, så svarer jeg der.

vennlig hilsen Mette H Moen

Hei!

Takk for svar.

Jeg er 38 år, bruker ikke prevensjon, men er ikke gravid, selv om jeg er gift.

Jeg har helt regelmessig menstruasjon, sånn har det alltid vært. jeg har hatt en seksualpartner i mitt liv, og jeg føler meg frisk, bortsett fra økt slitenhet.

Veldig rart syns jeg at jeg fikk dette, og igjen i natt og på nattemorgenen. dvs ca kl 04.00 (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhilsen

Hvis du skal til fastlegen i morgen, syns jeg absolutt du må snakke med ham om det. Han vet vel sikkert at det er uaktuelt for deg med GU på hans kontor? Han kan si om det er trygt å se det an, gi deg råd eller evt. henvise deg til en gynekolog som har et spesielt tilbud til kvinner med skrekk for GU. (Hvis det fins i området ditt.) Har du bedt om fagsvar fra gynekologen her på DOL?

Hei!

Hei!

Ja jeg betalte for fagsvar, da jeg sa til min mann at det er uaktuelt å snakke med min fastlege om dette i morgen-

Min mann ville jeg skulle ringe noen i går, men skal jeg formidle min personlige helsetilstand til venner og familie sa jeg da og svarte før han svarte "nei slikt er privat". Det syns han er merkelig, men for meg er det naturlig, selv han ble bare involvert i dette fordi jeg jo ble redd, slikt har aldri skjedd før.

Jeg snakker ikke med han heller om alt intimt.

Jeg tror det går bra, jeg føler meg bra nå :-)

Det er jeg glad for !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mvhilsen

man blør ikke av noe psykisk. Du bør nok undersøkes, og du bør absolutt fortelle om episoden til fastlegen din.

Om ikke annet, snakk med mannnen din så kan han hjelpe deg å ta en avgjørelse hvis du ikke klarer å tenke helt klart selv.

Hvis det er spesielle omstendigheter tar de forhåpentligvis hensyn ved en evt undersøkelse, narkose, utvendig ultralyd f.eks?

Du er helt sikker på at det ikke kan være en tidlig spontanabort?

Hei!

Ja jeg er helt sikker på at det ikke er en spontanabbort, jeg er jo ikke gravid.

Jeg har et hyggelig forhold til min fastlege han skriver under på papirer og vi snakker sjelen/aldri om sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhilsen

For å kunne svare må jeg vite din alder, bruker du prevensjon? Kan du være gravid? Når hadde du din siste menstruasjon? Gi meg disse opplysninger, så skal jeg svare så raskt det er mulig for meg. Legg opplysninger i det vanlige forum, så svarer jeg der.

vennlig hilsen Mette H Moen

Hei!

Beklager glemte i mitt forrige svar til deg:

Jeg hadde menstruasjon for 12 dager siden. Du spurte jo om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For å ta det sikreste svaret jeg kan gi: det er ikke psykisk. Svær psykisk påkjenning kan stoppe blødningene, men ikke fremkalle dem.

En slik uventet blødning kan ha mange årsaker, fra det helt godartede til alvorligere forhold: blødning ved eggløsning, blødning fra en livmorhals med rikelige blodkar, polypper i livmor/livmorhals, hormonforstyrrelser, kreft i livmorhals og kreft i livmorhulen (alt vedrørende graviditet er ikke medtatt, da det jo er uelukket).

Med de opplysninger du har gitt meg, tolker jeg det derhen at du ikke har tatt de regelmessige underlivsundersøkelser for livmorhalskreft? Ikke fordi jeg tror at det er stor risiko for det, men du har øket risiko i forhold til andre kvinner hvis det ikke er tatt prøver.

Du MÅ fortelle din fastlege om dine symptomer og be om henvisning til gynekolog hvor det vil bli aktuelt med gynekologisk undersøkelse hvor det settes et instrument (et spekulum) inn i skjeden så livmorhalsen blir synlig. Det vil da bli tatt prøve fra livmorhalsen, det er ikke smertefullt. Gynekologen vil også utføre ultralyd ved å sette et rundt instrument ind i skjeden (som skaftet på en grytesleiv), det er heller ikke vondt. Det er nok mulig å få til en slik undersøkelse på kort tid? Det er helt umulig å stille en sikker diagnose uten undersøkelse.

Du nevner narkose for undersøkelse. Det gjøres i helt spesielle tilfeller, for eksempel hos tilbakestående jenter. Vi er nå tett opp under jul, så jeg frykter at en slik undersøkelse ikke vil kunne utføres før etter nyttår. Det betyr at du skal gå i usikkerhet i flere uker og få ødelagt julen (?). Jeg tror at det er verre enn en undersøkelse hos en erfaren gynekolog (evt kvinnelig) som kan gjøre det så skånsomt som mulig.

Her kan du lese om undersøkelsen, så du er forberedt.

http://www.ferdighetssenteret.uib.no/?mode=show_page&link_id=138175&sublink_id=138202&toplink_id=137100

Jeg håper du lar deg overtale til undersøkelse hos gynekolog snarest mulig så du kan bli beroliget.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhilsen

For å ta det sikreste svaret jeg kan gi: det er ikke psykisk. Svær psykisk påkjenning kan stoppe blødningene, men ikke fremkalle dem.

En slik uventet blødning kan ha mange årsaker, fra det helt godartede til alvorligere forhold: blødning ved eggløsning, blødning fra en livmorhals med rikelige blodkar, polypper i livmor/livmorhals, hormonforstyrrelser, kreft i livmorhals og kreft i livmorhulen (alt vedrørende graviditet er ikke medtatt, da det jo er uelukket).

Med de opplysninger du har gitt meg, tolker jeg det derhen at du ikke har tatt de regelmessige underlivsundersøkelser for livmorhalskreft? Ikke fordi jeg tror at det er stor risiko for det, men du har øket risiko i forhold til andre kvinner hvis det ikke er tatt prøver.

Du MÅ fortelle din fastlege om dine symptomer og be om henvisning til gynekolog hvor det vil bli aktuelt med gynekologisk undersøkelse hvor det settes et instrument (et spekulum) inn i skjeden så livmorhalsen blir synlig. Det vil da bli tatt prøve fra livmorhalsen, det er ikke smertefullt. Gynekologen vil også utføre ultralyd ved å sette et rundt instrument ind i skjeden (som skaftet på en grytesleiv), det er heller ikke vondt. Det er nok mulig å få til en slik undersøkelse på kort tid? Det er helt umulig å stille en sikker diagnose uten undersøkelse.

Du nevner narkose for undersøkelse. Det gjøres i helt spesielle tilfeller, for eksempel hos tilbakestående jenter. Vi er nå tett opp under jul, så jeg frykter at en slik undersøkelse ikke vil kunne utføres før etter nyttår. Det betyr at du skal gå i usikkerhet i flere uker og få ødelagt julen (?). Jeg tror at det er verre enn en undersøkelse hos en erfaren gynekolog (evt kvinnelig) som kan gjøre det så skånsomt som mulig.

Her kan du lese om undersøkelsen, så du er forberedt.

http://www.ferdighetssenteret.uib.no/?mode=show_page&link_id=138175&sublink_id=138202&toplink_id=137100

Jeg håper du lar deg overtale til undersøkelse hos gynekolog snarest mulig så du kan bli beroliget.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei!

Takk for ditt svar!

Det var ikke så uventet, like fult ikke noe jeg helt ville lese!

Jeg er takknemlig for at du skjønte at jeg motsetter meg så mye slike undersøkelser at det er umulig å gjennomføre, dessverre, jeg skal likevel lese linken, men jeg bruker ikke heller tampong.

Da jeg får panikk.

Jeg er delvis tilbakestående,(syns jeg selv) Jeg vil derfor be om en slik undersøkelse i narkose på nyåret, jeg engster meg ikke nå, min mann engster seg mye mer, man dør ikke om natten av kreft. Jeg skal derfor berolige han senere, han ble veldig glad da jeg skrev jeg hadde sendt spørsmål til en gynekolog :-)

Så for min del er det utmerket jo lenger tid det går, egentlig.

Min mann er veldig fortvilt, ikke jeg, jeg føler meg bra i dag , når jeg vet at jeg bør og skal ta en slik undersøkelse så skal jeg gjøre det, jeg må bare tenke ut en måte og til hvem å få gjort det?

Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?

Takk for svaret i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for ditt svar!

Det var ikke så uventet, like fult ikke noe jeg helt ville lese!

Jeg er takknemlig for at du skjønte at jeg motsetter meg så mye slike undersøkelser at det er umulig å gjennomføre, dessverre, jeg skal likevel lese linken, men jeg bruker ikke heller tampong.

Da jeg får panikk.

Jeg er delvis tilbakestående,(syns jeg selv) Jeg vil derfor be om en slik undersøkelse i narkose på nyåret, jeg engster meg ikke nå, min mann engster seg mye mer, man dør ikke om natten av kreft. Jeg skal derfor berolige han senere, han ble veldig glad da jeg skrev jeg hadde sendt spørsmål til en gynekolog :-)

Så for min del er det utmerket jo lenger tid det går, egentlig.

Min mann er veldig fortvilt, ikke jeg, jeg føler meg bra i dag , når jeg vet at jeg bør og skal ta en slik undersøkelse så skal jeg gjøre det, jeg må bare tenke ut en måte og til hvem å få gjort det?

Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?

Takk for svaret i vertfall.

''Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?''

Det enkleste er å få fastlegen til å henvise deg til sykehuset, men det kan jo ta kjempelang tid da. Hvis du selv ikke klarer å snakke med fastlegen om dette, er det en mulighet å få mannen til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for ditt svar!

Det var ikke så uventet, like fult ikke noe jeg helt ville lese!

Jeg er takknemlig for at du skjønte at jeg motsetter meg så mye slike undersøkelser at det er umulig å gjennomføre, dessverre, jeg skal likevel lese linken, men jeg bruker ikke heller tampong.

Da jeg får panikk.

Jeg er delvis tilbakestående,(syns jeg selv) Jeg vil derfor be om en slik undersøkelse i narkose på nyåret, jeg engster meg ikke nå, min mann engster seg mye mer, man dør ikke om natten av kreft. Jeg skal derfor berolige han senere, han ble veldig glad da jeg skrev jeg hadde sendt spørsmål til en gynekolog :-)

Så for min del er det utmerket jo lenger tid det går, egentlig.

Min mann er veldig fortvilt, ikke jeg, jeg føler meg bra i dag , når jeg vet at jeg bør og skal ta en slik undersøkelse så skal jeg gjøre det, jeg må bare tenke ut en måte og til hvem å få gjort det?

Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?

Takk for svaret i vertfall.

''Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?

''

Du kan jo ringe Volvat og høre. Du kan helt sikkert få rask time hos gynekolog der uten henvisning, det med narkose og anstesi vet jeg ikke noe om, men spør. Husk at det koster en del mer på Volvat enn hos vanlig lege (typisk en tusenlapp for en enkel undersøkelse - mer for de litt mer kompliserte, med prøver etc. Antakelig betydelig mer ved narkose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhhilsen

''Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?''

Det enkleste er å få fastlegen til å henvise deg til sykehuset, men det kan jo ta kjempelang tid da. Hvis du selv ikke klarer å snakke med fastlegen om dette, er det en mulighet å få mannen til å gjøre det?

Hei

Min mann gjør det gladelig men det må da virke pussig på min fastlege at min mann kommer i morgen. ?

Men kanskje er det egentlig det beste!

For min del er det mest flaut, hvis min fastlege enda kunne latt som han var opptatt med noe annet, det er han jo ofte,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Min mann gjør det gladelig men det må da virke pussig på min fastlege at min mann kommer i morgen. ?

Men kanskje er det egentlig det beste!

For min del er det mest flaut, hvis min fastlege enda kunne latt som han var opptatt med noe annet, det er han jo ofte,

Jeg mente at mannen din blir med deg og forklarer hva at du vil ha en henvisning - jeg antar at fastlegen din vet at det ikke er aktuelt at han undersøker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhhilsen

''Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?

''

Du kan jo ringe Volvat og høre. Du kan helt sikkert få rask time hos gynekolog der uten henvisning, det med narkose og anstesi vet jeg ikke noe om, men spør. Husk at det koster en del mer på Volvat enn hos vanlig lege (typisk en tusenlapp for en enkel undersøkelse - mer for de litt mer kompliserte, med prøver etc. Antakelig betydelig mer ved narkose).

Hei

Takk!

Da tror jeg at jeg finner en variant med narkose mer i samsvar med min økonomi! Jeg skal finne ug av det etter hvert! Jeg er jo ikke i noen risikogruppe! Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhilsen

Jeg mente at mannen din blir med deg og forklarer hva at du vil ha en henvisning - jeg antar at fastlegen din vet at det ikke er aktuelt at han undersøker deg.

Hei!

Min fastlege og jeg har aldri snakket om sykdom annet enn at jeg har sagt,

1) jeg trenger en resept på cosylan (han spør aldri hvorfor)

2) Jeg trenger en underskrift/henvisning

Det er alt, vi kommer ikke mer inn på sykdom, da vi nesten aldri er syke, det er jo en fordel, :-)

Jeg liker min fastlege og det er på det planet jeg vil det skal være, jeg skal spørre min mann om han ikke kan gå i morgen siden det er kl 08.30 og det gjelder den henvisningen for mitt barn for hjelpemiddel, da kan han jo si rett før han går "du forresten min kone trenger henvisning til en gynekolog med narkosemuligheter" min fastlege vil egentlig bare vite nøyaktig hva han skal gjøre, derfor liker jeg han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhilsen

Jeg mente at mannen din blir med deg og forklarer hva at du vil ha en henvisning - jeg antar at fastlegen din vet at det ikke er aktuelt at han undersøker deg.

Hei!

Jeg tror ikke min fastlege gjør annet enn å skrive under på papirer, jeg tror han ville blitt forundret om han skulle reist seg, han er akkurat som en julenisse (jeg håper du skjønner hva jeg antyder)

Jeg liker han godt, han sitter godt i stolen sin. Det er noe annet med de andre legene der, de ønsker jeg ikke å komme i kontakt med. De spretter mer, min fastlege sitter, det gjør han forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hei!

Takk for ditt svar!

Det var ikke så uventet, like fult ikke noe jeg helt ville lese!

Jeg er takknemlig for at du skjønte at jeg motsetter meg så mye slike undersøkelser at det er umulig å gjennomføre, dessverre, jeg skal likevel lese linken, men jeg bruker ikke heller tampong.

Da jeg får panikk.

Jeg er delvis tilbakestående,(syns jeg selv) Jeg vil derfor be om en slik undersøkelse i narkose på nyåret, jeg engster meg ikke nå, min mann engster seg mye mer, man dør ikke om natten av kreft. Jeg skal derfor berolige han senere, han ble veldig glad da jeg skrev jeg hadde sendt spørsmål til en gynekolog :-)

Så for min del er det utmerket jo lenger tid det går, egentlig.

Min mann er veldig fortvilt, ikke jeg, jeg føler meg bra i dag , når jeg vet at jeg bør og skal ta en slik undersøkelse så skal jeg gjøre det, jeg må bare tenke ut en måte og til hvem å få gjort det?

Er det en gynekolog jeg han henvende meg direkte til slik at jeg slipper å snakke med min fastlege om dette? Da en gynekolog med narkosemuligheter, den må vel da ha anestesisykepleiere etter mine kunnskaper?

Takk for svaret i vertfall.

Du kan selv kontakte et privat senter som Volvat eller Aleris og høre om de har mulighet for gynekologisk undersøkelse i narkose. Du må da selv betale for utgiftene, hør om prisen, men jeg vil tippe på minst ca 2.000 kroner.

Jeg synes det er rart at du ikke kan snakke med din fastlege om en slik blødning, det er jo veldig vanlig. Du må ha henvisning fra fastlegen for å bli behandlet i det 'offentlige' system.

Jeg håper at du finner en løsning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvhilsen

Du kan selv kontakte et privat senter som Volvat eller Aleris og høre om de har mulighet for gynekologisk undersøkelse i narkose. Du må da selv betale for utgiftene, hør om prisen, men jeg vil tippe på minst ca 2.000 kroner.

Jeg synes det er rart at du ikke kan snakke med din fastlege om en slik blødning, det er jo veldig vanlig. Du må ha henvisning fra fastlegen for å bli behandlet i det 'offentlige' system.

Jeg håper at du finner en løsning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei!

takk skal du ha!

Da Ordner det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk!

Da tror jeg at jeg finner en variant med narkose mer i samsvar med min økonomi! Jeg skal finne ug av det etter hvert! Jeg er jo ikke i noen risikogruppe! Heldigvis!

''Da tror jeg at jeg finner en variant med narkose mer i samsvar med min økonomi! Jeg skal finne ug av det etter hvert! Jeg er jo ikke i noen risikogruppe! Heldigvis!''

Uansett er det lurt å finne ut av dette så snart som mulig. Først og fremst for å kunne legge dette bak seg før jul, men også selvfølgelig i tilfelle det skulle være noe galt. Jeg er rimelig sikker på at din mann vil synes dette er verd å betale for. Om du altså ikke kan satse på undersøkelse uten narkose, men med en vival eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...