Gå til innhold

Innlagt på julaften

Anbefalte innlegg

Gjest megmegmeg
Skrevet

Jeg har fått tilbud om innleggese i hele jula. Det er utrolig vanskelig valg for meg. Jeg vet jeg blir ordentlig dårlig hver jul og dette er vel det smarteste. Men jeg føler meg som en som skulker. Og jeg føler meg som en taper, rett og slett. Det som skjer er at jeg blir så kvalm og dårlig hele jula at jeg ikke spiser, har store problemer med å åpne gavene og å spise og alle ser rart på meg. Det er bedre å være innlagt enn at mine tantebarn skal se meg slik. Egentlig vil jeg helst være på institusjonen på julaften. Men er redd jeg skuffer familien.

Hva ville dere ha gjort hvis dere ble så dårlig som meg? Er redd jeg begynner å drikke på julaften, noe som ikke bør gjøres med barn til stede. Julen er vel for barna. Ikke er det enkelt å få taxi på julaften heller, det er liksom ikke bare å dra hjem. Er det like så greit at jeg velger å være innlagt disse dagene? eller bør jeg presse meg selv igjennom det. Hadde egentlig vært utrolig lettelse å bare slippe dette her.

Skrevet

''Er det like så greit at jeg velger å være innlagt disse dagene?''

Ja, så lenge du ikke har barn...gjør det! Må være deilig å slippe stress og mas :-)

Skrevet

Hvis du mener selv at du har det best hvis du blir innlagt, så synes jeg du skal takke ja til tilbudet.

Gjest megmegmeg
Skrevet

Hvis du mener selv at du har det best hvis du blir innlagt, så synes jeg du skal takke ja til tilbudet.

Jeg er ikke så flink til å tenke på hva som er best for meg selv. Jeg tenker på mine nærmeste. At det må være vanskelig for dem at jeg er syk. Men kanskje er det faktisk lettere for dem at jeg blir innlagt. Jeg er så usikker på dette her. Når man en gang ikke greier å pakke opp julegaver så burde en vel ikke være på en slik julefeiring. Men jeg vil jo så gjerne være frisk!!.

Gjest megmegmeg
Skrevet

''Er det like så greit at jeg velger å være innlagt disse dagene?''

Ja, så lenge du ikke har barn...gjør det! Må være deilig å slippe stress og mas :-)

Jeg skulle ønske jeg greide å tenke bare på meg selv. Da hadde det egentlig kanskje ikke vært nederlag. Jeg har det ikke vondt når jeg er innlagt, men er lett å bli utrolig misunnelig på alle de som gleder seg til jul og ikke har noen problemer med det :(.

Skrevet

Jeg er ikke så flink til å tenke på hva som er best for meg selv. Jeg tenker på mine nærmeste. At det må være vanskelig for dem at jeg er syk. Men kanskje er det faktisk lettere for dem at jeg blir innlagt. Jeg er så usikker på dette her. Når man en gang ikke greier å pakke opp julegaver så burde en vel ikke være på en slik julefeiring. Men jeg vil jo så gjerne være frisk!!.

Hvis du ikke har egne barn, så synes jeg du skal få lov til å tenke på deg selv.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg greide å tenke bare på meg selv. Da hadde det egentlig kanskje ikke vært nederlag. Jeg har det ikke vondt når jeg er innlagt, men er lett å bli utrolig misunnelig på alle de som gleder seg til jul og ikke har noen problemer med det :(.

Du må nesten møte deg selv der du er, kanskje du får en bedre jul en annen gang. Det kommer flere juler :-)

Gjest lykke_til_
Skrevet

Gjør det som kjennes best ut for deg selv!

En MÅ ikke være sammen med slekta i jula, ikke det hele tatt!

Skrevet

Jeg har lest innlegget ditt som har satt i sving en hel del tanker hos meg.

Jeg forstår at dette er et vanskelig valg for deg. Det er vondt å føle at man er familien til byrde. Jeg ser for meg situasjonene du beskriver; gaver, tantebarn, ikke klare å komme igjennom den løypa juleaften jo "krever". Behovet for noe å døyve alle de vonde følelsene med. En vil så nødig skuffe barna og sine søsken.

Hvis du har fått et tilbud som gir deg en "god" magefølelse så tenker jeg det ville være lurt å virkelig vurdere det. Jeg vet selv hva jeg hadde gjort i ditt sted.

Jeg håper at du kjenner til stedet der tilbudet kommer fra slik at du i utgangspunktet er trygg på det å være innlagt og det å forholde deg til et personale. Jeg håper og tror at du vil kunne få en god og forutsigbar julefeiring der. Der det er de marginer og de vilkår som du kanskje trenger for å komme igjennom høytiden.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet eller føle at du ødelegger for det familiære felleskapet. Kanskje forstår de ditt valg bedre enn du tror og forventer.

Jeg ønsker deg alt godt og håper at du klarer å ta et valg du er fornøyd med.

God jul fra

Skrevet

Kan du ikke si ja takk til innleggelsen, og så være hos familien noen timer på selve julaften?

Gjest megmegmeg
Skrevet

Kan du ikke si ja takk til innleggelsen, og så være hos familien noen timer på selve julaften?

Det er ikke lett å få taxi på julaften. Da må noen kjøre meg ihvertfall. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse den. Tviler på at sykehuse har mulighet til å kjøre. Huff dette blir et vanskelig valg. Men i dag har jeg kastet opp pga angst for jula, og det kommer sikkert til å skje de neste dagene og...

Skrevet

Om du ønsker å tilbringe jula på institusjon så gjør det! Forklar dine nærmeste at du har det best der og at de ikke skal bekymre seg.

Jeg ønsker deg ei god jul, slik du vil ha den!

Skrevet

Som jeg skrev lenger opp; forklar de at du har det best på institusjon og at de ikke trenger å bekymre seg. Så lenge de vat at du har det slik DU ønsker det så er det i orden for de. Da kan de slappe av og kose seg,

Skrevet

Det er ikke lett å få taxi på julaften. Da må noen kjøre meg ihvertfall. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse den. Tviler på at sykehuse har mulighet til å kjøre. Huff dette blir et vanskelig valg. Men i dag har jeg kastet opp pga angst for jula, og det kommer sikkert til å skje de neste dagene og...

Du kan jo forhåndsbestille taxi, men det er selvfølgelig avhengig av at du også på forhånd vet når du vil dra hjem/tilbake til sykehuset...

Skrevet

I min familie ville helt sikkert noen ha ønsket å kjøre vedkommende frem og tilbake til avdelingen i et slikt tilfelle, men familier er jo forskjellige og kanskje er det ikke sånn i din familie.

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å velge innleggelse i julen, tvert i mot. Men om du ønsker en kombinasjon av familiebesøk og innleggelse, så kan du kanskje diskutere muligheter med familien din om dette.

Skrevet

''Egentlig vil jeg helst være på institusjonen på julaften.''

Da gjør du det. Siden du har fått tilbud om innleggelse, mener sikkert dine behandlere også at dette kan være det beste alternativet.

I en familie ønsker man først og fremst at alle skal ha det så godt de bare kan i julen. Har du det best på institusjon, unner din familie deg helt sikkert det. De kommer nok til å både forstå og støtte deg.

Ønsker du å være der noe timer på juleaften, kan du bestille drosje god tid i forveien om ingen kan kjøre deg. Vær hos dem bare så lenge at du vet du vil kose deg. Ønsker du ikke å besøke dem, er det også helt greit.

Man er ikke programforpliktet til å være sammen med storfamilien i jula. Man behøver ikke en gang synes at det er den beste måten å feire jul på. Mange gjør andre ting i jula. Det har du også lov til.

Ønsker deg en fredlige jul med lite frustrasjon.

mvh

Skrevet

Gjør akkurat som du vil :-) Det gjør jeg i år. Sa til foreldre og søsken: Nope, i år blir jeg hjemme!

Jeg og ei venninne skal feire sammen og jeg gleder meg til ei rolig jul :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...