Gå til innhold

Øygård-saken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er mange voksne som har sviktet her. Foreldrene til jenta også.

Hei!

Ja jeg syns de forholdene er vanskelige å få oversikt over..

Fordi hun hadde vel 2 hjem? Var det ikke slik? Og fars familie er vel familie til Øygård. tenkte kanskje vanskelig for mor å tenke og tro når far sier at alt er greit. Jeg vet ikke.

Jeg tenkte på det samme, men så var jeg glad mor og stefar har stått slik på for henne og at hennes stefar har vist seg som en sterk og god støtte, i vertfall nå.

Men jeg har jo lurt litt, men så i avisen at mor har to ganger tilbakebetalt store summer, så en del uenighet har det vært, men tror vanskelig for henne når biologisk far har sagt at alt er i orden.

Men det er nok en del forhold som ikke er så bra, men det vet vi jo lite/mindre om.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

25

• PieLill

18

• Sør

11

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest night bird
Skrevet

Hei!

Enig!

Det triste i denne saken nå er at selv om han fikk 4 år og ikke medhold på noen punkt, så syns jeg voksne gjør det enda vanskeligere for barn å få frem sine historier, for hva kreves nå? Og knapt er det godt nok for å bli trodd:

Skype-logger med griseprat.

Skremmende oppførsel mot andre kvinner.

Innlevering av mobiltelefon rett før arrestasjon med bilder på denne slettet.

En mann med mye makt som politiet ikke turte arrestere!

Heldigvis hadde denne jenta noen der som trodde på seg, støttet henne og har vært der i en ytterst vanskelig tid, der nesten en hel bygd med rektor og klokker i spissen har vendt henne ryggen.

Jeg er veldig glad for at dommen har tatt seg grundig tid til å knuse bygdedyret. Punkt for punkt har de tatt for seg alle rykter og påstander og konkludert med at det ikke er hold i _noe_ av det.

Skrevet

Jeg er veldig glad for at dommen har tatt seg grundig tid til å knuse bygdedyret. Punkt for punkt har de tatt for seg alle rykter og påstander og konkludert med at det ikke er hold i _noe_ av det.

Hei!

Jeg også, jeg trodde aldri på en så knusende dom!

Jeg håpet, men jeg trodde ikke.

Jeg ble overrasket og glad, selv om denne jente hadde skypelogg og støtte fra andre kvinner som følte seg ubehagelig forfulgt av Øygård da de gjorde det slutt med han.

Jeg tenkte så mye bevis må til, okey. Etter det følte jeg en slags oppgitthet, når jeg så hva som kom av utspill fra denne mektige mannens nettverk i hjembygda.

Likevel som du skriver, godt at bygdedyret ble drept.

Vi skulle til en økologisk gårdsferie til sommeren (faktisk i Vågå-distrikte, vi har vært der før), hadde det bare vært for Øygård så hadde vi dratt, men den oppsiktsvekkende sympatien han har i bygda gjør at jeg har sagt til min mann "jeg vil ikke på gårdsferie" så drar vi på annen ferie :-)

Skrevet

Hei!

Ja jeg er enig i dette!

Min psykiater fortalte meg en historie om et barn som så sin mor i døren da faren forgrep seg på henne, barnet strakk armene mot moren for å få hjelp, men mammaen lukket bare døren.

Da sa min psykiater : dette ser man flere ganger, dette er dobbelt svik.

Min psykiater mener også de som toer og "lukker" øynene bør stilles til ansvar.

''Da sa min psykiater : dette ser man flere ganger, dette er dobbelt svik.''

Dette har jeg dessverre hørt fleire ganger. Husker med gru ei jente som var utsatt for grove overgrep fra far og familiemedlemmer og uttalte at "det verste sviket var fra mamma - hun så og visste".

Jenta er ikke lenger blant oss.

Gjest night bird
Skrevet

Hei!

Jeg også, jeg trodde aldri på en så knusende dom!

Jeg håpet, men jeg trodde ikke.

Jeg ble overrasket og glad, selv om denne jente hadde skypelogg og støtte fra andre kvinner som følte seg ubehagelig forfulgt av Øygård da de gjorde det slutt med han.

Jeg tenkte så mye bevis må til, okey. Etter det følte jeg en slags oppgitthet, når jeg så hva som kom av utspill fra denne mektige mannens nettverk i hjembygda.

Likevel som du skriver, godt at bygdedyret ble drept.

Vi skulle til en økologisk gårdsferie til sommeren (faktisk i Vågå-distrikte, vi har vært der før), hadde det bare vært for Øygård så hadde vi dratt, men den oppsiktsvekkende sympatien han har i bygda gjør at jeg har sagt til min mann "jeg vil ikke på gårdsferie" så drar vi på annen ferie :-)

Jeg har hørt flere fra Vågå som uttaler at de synes det er så fælt at media nå har stemplet bygda pga dette og at de heller skulle skrevet om hvor fantastisk ordfører han har vært. Det er vel ikke så mange andre her i landet enn sambygdingene som fortsatt støtter Øygard, og jeg tipper mange får Vågå mer i vrangstrupen pga av de fortsatt støtter han. Så de kan slutte å klage, de bidrar til dårlig rykte selv!

Skrevet

''Da sa min psykiater : dette ser man flere ganger, dette er dobbelt svik.''

Dette har jeg dessverre hørt fleire ganger. Husker med gru ei jente som var utsatt for grove overgrep fra far og familiemedlemmer og uttalte at "det verste sviket var fra mamma - hun så og visste".

Jenta er ikke lenger blant oss.

Hei!

Kjente du henne?

Hvorfor er hun ikke lenger her? Hva gjorde hun?

Gjest Twin Peaks II
Skrevet

Jeg har hørt flere fra Vågå som uttaler at de synes det er så fælt at media nå har stemplet bygda pga dette og at de heller skulle skrevet om hvor fantastisk ordfører han har vært. Det er vel ikke så mange andre her i landet enn sambygdingene som fortsatt støtter Øygard, og jeg tipper mange får Vågå mer i vrangstrupen pga av de fortsatt støtter han. Så de kan slutte å klage, de bidrar til dårlig rykte selv!

Forsvareren til Øygard omtalte bygda som Twin Peaks, og det ble massiv motstand fra bygdas innbyggere. Men jammen har rettssaken, og den lokale støtten til ordføreren som sexchatter med barn, bidratt til å gjenopprette inntrykket av et usunt samfunn. For ikke å si sykt.

Skrevet

Hei!

''Du har rett. Han er dømt på mer enn Skypemeldingene. For mitt vedkommende var måten han (bort)forklarte disse på et troverigihets- og karakterselvmord som dels ryster og dels fasinerer. Hvordan kan en så smart, taktisk og verdensvant mann så til de grader miste syn for hvordan han oppfattes?''

Dette har jeg tenkt på selv, men det skremmende er at de voksne, mange i vertfall ser bort fra dette. Den pinlige bortforklaringen hans. Klokkeren stod dagen etter frem og sa "denne saken kommer til strasburg" og mye mer, jeg tenkte " din religiøse hykler og barnemorder , jeg har sett sånne som deg før og jeg angrer på at jeg ikke tok tak i tissen deres og dro så hardt til at den sluttet å virke". (jeg vet dette er sterke ord, men likegyldige feige voksne har vi nok av, det trengs voksne som står opp for barna)

''Kona hans har vi sett mindre til og vi vet egentlig lite om hva hun tenker, føler og mener. Hun er ganske sikkert i overlevelsesmodus. Hun har, sikkert i samråd med mannens forsvarer, valgt en offentlig strategi. Denne kan være ganske forskjellig fra hvor hun står privat.''

Det har du sikker rett i, samtidig har jeg vansker med å mobilisere forståelse med mennesker som svikter sitt ansvar. For oss voksne er det barna, vi skal våke over dem, slik en tigermamma våker over sine egne unger og dreper de som kommer for nære.

''Noen ganger lurer jeg på om vi har lettere for å oppfatte en kvinne som et vedheng til sin mann enn omvendt. Om rollene hadde vært omvendt, ville vi da vært like opptatt av om mannen tok avstand?''

Jeg tror du har rett, at kvinner oftere blir opplevd som vedheng.

''Ta en paralellen til en krigssituasjon. Kvinner som har et forhold til en fra fienden, blir nesten utelukkende regnet som svikere. Men som gjør det samme regnes for å ha 'erobret' kvinnen og blir ikke sett som svikere. Deres kvinner blir nesten automatisk ansett å ha gått over på den andre siden.''

Ja jeg tror ofte det er sånn!

''Eller for å ta noe mer banalt. Om en ihuga Lillestrøm- og en ihuga Vålerengasuporter ble sammen; Hvordan ville det bli oppfattet om hun gikk over til hans lag, kontra om han gikk over til hennes?''

Slike ting er verdt å tenke over fordi vi bør etterstrebe et menneskevennlig samfunn og forøke å bestrebe oss på å se menneske og ikke kjønn. Derfor er jeg åpen for å diskutere større grad av kjønnsnøytrale barnehager fordi jeg syns barna våre fortjener å få bli det de vil ikke prinsesser når man vil bli flymekaniker og ikke Kaptein Sabeltann når man vil bli ballettdanser, i dag gir vi ikke barna våre frie valg, men valg ut i fra et sett med allerede definert roller basert på kjønn og ikke interesser og evner-.

:-)

Mitt poeng med påpekingen av at vi i større grad anser kvinner som et vedheng til sine menn enn motsatt, er at vi kanskje ikke hadde (for)dømt en mann like hardt for å ikke avsløre sin kone tidligere og/eller vende hende ryggen i en tilsvarende sak der kvinnen var forbryteren.

Ta f.eks. saken med biskop Baasland. Det har ikke blitt gjort store framstøt for å ansvarliggjøre ham for sin ektefelles handlinger. Lurer på hvordan saken hadde vært om det var en kvinnelig biskop som hadde en mann som hadde gjort det samme.

Tror vi kan ha nytte av å tenke på hvilke kjønnssteriotyper vi presenterer for våre barn. Samtidig har jeg lite tro på kjønnsnøytrale barnehager, hva nå det enn må være. Det må være lov å være forskjellig. Og det er en forskjell mellom kjønnene.

mvh

Skrevet

Hei!

Ja det har jeg tenkt også.

Ovegripere finner man alle steder, dette handler ikke om bare Øygård nå i vertfall, det skuffende er også at bygda fortsatt snakker om han som om han var da en kjernekar.

Det er jo det som dreper bygdas rykte, de gjør det således enkelt for seg selv. Men det bidrar de selv til, både skoleledelsen AP i Vågå, klokkeren og Slekta.

Jeg tenkte da jeg hørte klokkeren uttale seg, Øygård er en mann uten samvittighet, men bygda er skuffende tafatte, de har bare gjort en ting så langt, støtte Øygård, og gjøre det vanskelig å være offer. Jeg håper jenta og hennes familie flytter.

Skrevet

Jeg var positivt overrasket over hvordan dommen tok for seg bygdeskvalderet.

mvh

Skrevet

Hei!

Kjente du henne?

Hvorfor er hun ikke lenger her? Hva gjorde hun?

Ja, jeg kjente henne. Jeg var hennes lærer i vgs, og etter hvert "nabokjærring". Jenta skjøt seg med farens jaktrifle, faren blei naturlig nok dømt (etter hvert også for overgrepene som kom for en dag). Jenta er død nå, men jeg glemmer aldri ordene.

:-(

Skrevet

Bildet av Vågå er helt sikkert mer nyansert enn det vi har fått gjennom media. Men det er my særdeles lite sjarmerende som har kommet frem.

mvh

Gjest night bird
Skrevet

Jeg var positivt overrasket over hvordan dommen tok for seg bygdeskvalderet.

mvh

Jeg hadde ikke trodd de skulle gå så grundig til verks. Men veldig bra og nødvendig for å avvise alle antagelser som "hun er vel ikke helt til å stole på hun heller", "det må jo være noe siden det er så mange rykter om henne", "hun skal ha beskyldt andre for noe lignende" osv.

Gjest night bird
Skrevet

Bildet av Vågå er helt sikkert mer nyansert enn det vi har fått gjennom media. Men det er my særdeles lite sjarmerende som har kommet frem.

mvh

Det er helt sikker ikke alle som støtter Øygard. Men det er de vi får se og høre om. Er det slik at de som ikke støtter han heller ikke vil la seg intervjue, eller er det tilfeldig? Jeg har lurt litt.

Skrevet

Hei!

Ja jeg syns de forholdene er vanskelige å få oversikt over..

Fordi hun hadde vel 2 hjem? Var det ikke slik? Og fars familie er vel familie til Øygård. tenkte kanskje vanskelig for mor å tenke og tro når far sier at alt er greit. Jeg vet ikke.

Jeg tenkte på det samme, men så var jeg glad mor og stefar har stått slik på for henne og at hennes stefar har vist seg som en sterk og god støtte, i vertfall nå.

Men jeg har jo lurt litt, men så i avisen at mor har to ganger tilbakebetalt store summer, så en del uenighet har det vært, men tror vanskelig for henne når biologisk far har sagt at alt er i orden.

Men det er nok en del forhold som ikke er så bra, men det vet vi jo lite/mindre om.

Var det ikke slik at stefar er i familie med Øygard?

Veien fra man aner at noe er galt til man skjønner hva det er, kan være lang, frustrerende og forvirrende. Når man sitter på svaret er tingene selvsagt enklere å tolke.

mvh

Skrevet

Jeg hadde ikke trodd de skulle gå så grundig til verks. Men veldig bra og nødvendig for å avvise alle antagelser som "hun er vel ikke helt til å stole på hun heller", "det må jo være noe siden det er så mange rykter om henne", "hun skal ha beskyldt andre for noe lignende" osv.

Enig. Konstruktivt og viktig at dette var med i dommen.

mvh

Skrevet

Mitt poeng med påpekingen av at vi i større grad anser kvinner som et vedheng til sine menn enn motsatt, er at vi kanskje ikke hadde (for)dømt en mann like hardt for å ikke avsløre sin kone tidligere og/eller vende hende ryggen i en tilsvarende sak der kvinnen var forbryteren.

Ta f.eks. saken med biskop Baasland. Det har ikke blitt gjort store framstøt for å ansvarliggjøre ham for sin ektefelles handlinger. Lurer på hvordan saken hadde vært om det var en kvinnelig biskop som hadde en mann som hadde gjort det samme.

Tror vi kan ha nytte av å tenke på hvilke kjønnssteriotyper vi presenterer for våre barn. Samtidig har jeg lite tro på kjønnsnøytrale barnehager, hva nå det enn må være. Det må være lov å være forskjellig. Og det er en forskjell mellom kjønnene.

mvh

Hei!

Ja jeg skjønte hva du mente :-)

Jeg syns kjønnsnøytrale barnehager er interessante, fordi jeg selv har erfaring med å ikke passe inn i kvinnebåsen og heller ikke mine døtre :-)

Heller ikke min psykiater.

Da tenker jeg at kanskje er det en tanke verdt forsøket å bare la mennesker være mennesker, og ikke tenke på hva de har for ekskresjonsutsyr.

Jeg kan vel ta feil for 80 % av jenter og gutter, men jeg uttaler meg i vertfall på mange jenter og gutters vegne.

Skrevet

Ja, jeg kjente henne. Jeg var hennes lærer i vgs, og etter hvert "nabokjærring". Jenta skjøt seg med farens jaktrifle, faren blei naturlig nok dømt (etter hvert også for overgrepene som kom for en dag). Jenta er død nå, men jeg glemmer aldri ordene.

:-(

Hei!

Huff....

Kan du ikke skrive en bok for henne, om henne, om hennes liv og skjebne og alle andre barn som daglig lider?

Det er trist å tenke

Skrevet

Enig.

De fleste krimminelle hverken ser ut eller ter seg som krimminelle.

Men var det en italiener som en gang i forrige årtusen mente seg å kunne definere et 'krimminelt' utseende? Handlet blant annet om hodeform om jeg ikke husker feil.

mvh

http://no.wikipedia.org/wiki/Frenologi tenker jeg. Samer var jo heller suspekte individer grunnet smale øyne og høye kinnben, denslags ulumskheter. ;0)

Skrevet

Det er helt sikker ikke alle som støtter Øygard. Men det er de vi får se og høre om. Er det slik at de som ikke støtter han heller ikke vil la seg intervjue, eller er det tilfeldig? Jeg har lurt litt.

''Er det slik at de som ikke støtter han heller ikke vil la seg intervjue, eller er det tilfeldig?''

En del er tilfeldig. Mye har også å gjøre med medias vinkling. Det er mye mer spennende å skrive om bygdemonster enn mer allminnelige synspunkt.

Hadde jeg bodd i Vågå, hadde jeg skydd alt som heter journalister som pesten. Mange der har nok smertelig erfart hvor stort sprik det kan være mellom det de mente å si og hva pressen vrir det til.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...