Gå til innhold

God faenmeg jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde det var medisinene som jeg begynte på for noen uker siden som funka (Bi II, lamictal).... Også viser det seg at hele greiene bare har vært en forbanna opptur.

Plutselig raste alt sammen, fra den ene dagen til den andre... Fra livslyst, optimisme, skravling og pågangsmot, hurra jeg er jo frisk!!! Til her jeg sitter nå, under en uke før julaften...

Det gjør så vondt inni meg, jeg gråter hele tiden, slenger ut spydige og stygge kommentarer og beskyldninger til samboer... paranoid til tusen. Det er som om jeg VIL starte en krangel, for hva er vitsen? Sovet til langt utover ettermiddagen i dag, ikke klart å gjøre noen ting, orker ikke tanken på jobb, treffe noen, snakke med noen. Har bare lyst til å legge meg under dyna og sovne stille inn, for alltid. Jeg føler en intens psykisk og fysisk smerte...

Jeg er SÅ SKUFFA!!! Igjen kom det en nedtur... og hver forbanna gang tror jeg det er siste gangen... hvordan går det an å bli så dum. Er så skuffa at jeg har ikke ord...

Jeg føler jeg burde ringe psykiater, men aner ikke hva han kan gjøre for meg. Har ikke noen tro på at det finnes en "mirakelpille"... og den telefonen føles helt helt helt uendelig vanskelig, uoverkommelig og ta. Og når jeg tenker at jeg orker å ringe, ja da føler jeg meg jo litt bedre, så da trenger jeg ikke ringe...

Så... god jul

Skrevet

Nope. Det har du rett i! Finnes ingen mirakelpille :-) største jobben med å holde deg oppegående og positiv, må du gjøre selv.... Hvordan man har det, er hvordan man tar det.... Her kreves det selvfølgelig langt mer arbeid og lidelse for mange, men det er den rette veien å gå,...

Skrevet

Kanskje du skal godta at det er slik det er? Du både kan og bør selvfølgelig gjøre det du kan for å bli friskest mulig, men det er noe med å gjøre det beste ut av situasjonen. Nyte de gode periodene, bli kjent med de dårlige periodene. Kanskje ved å bli kjent med de dårlige periodene kan du forberede deg på at de kommer, du kan kjenne på hvor lenge de kommer til å vare, du kan prøve å finne ut hva som gjør tilværelsen minst mulig vanskelig i tida den dårlige perioden varer. Og du vet at etter en dårlig periode kommer det en god periode, eller?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En må ofte prøve seg frem med medisiner. Svært mange må kombinere to medisiner.

1. Du må sjekke serumkonsentrasjon på Lamictal om det ikke er gjort nylig.

2. Om serumkons på Lamictal er ok, må du sannsynligvis legge til et medikament. Jeg vil foreslå Seroquel.

Skrevet

En må ofte prøve seg frem med medisiner. Svært mange må kombinere to medisiner.

1. Du må sjekke serumkonsentrasjon på Lamictal om det ikke er gjort nylig.

2. Om serumkons på Lamictal er ok, må du sannsynligvis legge til et medikament. Jeg vil foreslå Seroquel.

Takk for svar.

Har akkurat sjekket serumsspeilet, men får ikke resultatet før i beg av januar. Har en veldig dyktig psykiater som vet hva han driver med. Har bare ikke tid til å vente på at medisiner skal virke akkurat nå... :/

Har begynt å tenke på at jeg kanskje må kombinere flere medisiner, ser at mange som går på lamictal kombinerer dette med noe annet. Kan ingenting om Seroquel, men jeg skal lese meg opp på det nå. Takk for tipset.

Kommet meg opp i dag og prøver å holde meg aktiv. Har vel ikke noe valg akkurat. Jula kommer enten jeg vil eller ikke, og får vel prøve å gjøre den best mulig. Og for hver pille jeg svelger så er jeg kanskje litt nærmerer en løsning.... (høres ut som om jeg tror piller løser alt, men jeg tenker i forhold til de dypeste depresjonene og ufrivillige svingninger uten spesiel årsak... det andre er allerede i gode hender) Føles hvertfall litt bedre nå.

Skrevet

Kanskje du skal godta at det er slik det er? Du både kan og bør selvfølgelig gjøre det du kan for å bli friskest mulig, men det er noe med å gjøre det beste ut av situasjonen. Nyte de gode periodene, bli kjent med de dårlige periodene. Kanskje ved å bli kjent med de dårlige periodene kan du forberede deg på at de kommer, du kan kjenne på hvor lenge de kommer til å vare, du kan prøve å finne ut hva som gjør tilværelsen minst mulig vanskelig i tida den dårlige perioden varer. Og du vet at etter en dårlig periode kommer det en god periode, eller?

Jobber med saken.. men lett å glemme, takk for at du minnet meg på det :) Trodde bare at DENNE gangen kom det bra til å vare for alltid (hvertfall til over jul :)... Og da føles fallet så mye større..

Skrevet

Nope. Det har du rett i! Finnes ingen mirakelpille :-) største jobben med å holde deg oppegående og positiv, må du gjøre selv.... Hvordan man har det, er hvordan man tar det.... Her kreves det selvfølgelig langt mer arbeid og lidelse for mange, men det er den rette veien å gå,...

Er tilbake på den rette (og veldig smale) sti i dag... Dvs, holder hvertfall hodet over vannet nå. Takk for svar =)

Skrevet

Jeg blir nesten skremt av å lese innlegget ditt. Du beskriver meg på en prikk når jeg får disse nedturene mine. Akkurat nå føler jeg også meg frisk som en fisk og tror at nå kommer livet til å fortsette sånn. Du minner meg på at sånn kommer det kanskje ikke til å bli, jeg håper bare at det varer ut julen.

Håper du får hjelp slik at du kan få en god jul! Husk at det finnes medisiner som hjelper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...