Gå til innhold

NHD og andre:Selvhjelp ved schizofrenidiagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk for en del år tilbake diagnosen schizofreni udifferensiert type.Fastlegen min sier at jeg har klart meg bra på tross av denne diagnosen.Har for det meste vært i jobb og har gjennomført skolegang.Jeg er i et forhold også og vi har det bra sammen.Allikevel så tror jeg det er rom for forbedringer.

Jeg vet at det å være sosial er god medisin og jeg trener regelmessig.Men jeg tror kanskje ennå at denne diagnosen ødelegger for meg litt i kontakt med andré mennesker.Med det så mener jeg at jeg en del ganger feiltolker andré og andré feiltolker meg.

Så jeg ser etter en aktiv måte å drive med selvhjelp på for å forbedre min livskvalitet på.

Skrevet

Det er særlig med tanke på å komme meg tilbake til arbeidslivet at jeg tenker på dette.

Skrevet

Hvis du syns det går greit å lese på engelsk kan du kanskje ha utbytte av denne selvhjelpsboka: http://www.amazon.com/Get-Your-Mind-Into-Life/dp/1572244259

Du har kanskje mistenksomhet i forhold til andre, grubler på hva de mente med ting? Den såkalte ACT-metoden som beskrives i boka kan hjelpe mot overdreven grubling.

Ellers er jo samtaleterapi hos psykiater eller psykolog en mulighet, men det har du kanskje forsøkt allerede?

Skrevet

Hvis du syns det går greit å lese på engelsk kan du kanskje ha utbytte av denne selvhjelpsboka: http://www.amazon.com/Get-Your-Mind-Into-Life/dp/1572244259

Du har kanskje mistenksomhet i forhold til andre, grubler på hva de mente med ting? Den såkalte ACT-metoden som beskrives i boka kan hjelpe mot overdreven grubling.

Ellers er jo samtaleterapi hos psykiater eller psykolog en mulighet, men det har du kanskje forsøkt allerede?

Takk for boktipset.

Jeg har gått til psykolog ganske lenge og behandlingen er avsluttet. Nå er jeg på egenhånd og må være litt min egen "lege".

Det er først nå at jeg innser hvor mye jeg har feiltoket i mange sammenhenger og at dette ikke har vært bra.. Men jeg håper det kan være håp for bedring

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...