Gå til innhold

fasettleddlåsing

borken

Anbefalte innlegg

Har operert kneet mitt for menisk først og siden for avrevet korsbånd. Har fortsatt problemer med kneet og ble sendt til spesialist. Han påstod at jeg hadde Fasett-ledd-låsing, og sa jeg burde oppsøke kiropraktor.

Hva er fasett-ledd-låsing ?

Hvordan får man det ?

Hva kan det føre til ?

Kan dette problemet være årsaken til mitt ustabile kne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

borken.

Fasett-leddene er sideleddene mellom rygghvirveler. Så hva dette har med kneet ditt å gjøre, bør du spørre legen din om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borken.

Fasett-leddene er sideleddene mellom rygghvirveler. Så hva dette har med kneet ditt å gjøre, bør du spørre legen din om.

At fasettleddene sitter i ryggen betviler jeg ikke.

Fasettleddlåsing skal, ettersigende, ramme de fleste leddene i kroppen.

Jeg lurer på hva fasettleddLÅSING er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

At fasettleddene sitter i ryggen betviler jeg ikke.

Fasettleddlåsing skal, ettersigende, ramme de fleste leddene i kroppen.

Jeg lurer på hva fasettleddLÅSING er.

1) Det er ikke vanskelig å tenke seg hvordan en vondt kne skulle ha utspring fra en låsning i lendryggen. Hele kroppen henger sammen. Dersom man har en virvel i lendryggen med en låsning i et fasettledd, kan dette føre til påvirkning av omkringliggende muskler, og videre vil bekken og korsben få begrenset bevegelse. Feilstilinger av bekken og korsben påvirker igjen benas gangmønster, og et kne kan absorbere mye av det feilaktige gangmønsteret. På denne måten vil kneet få en unaturlig bevegelse, og kroppens svar på dette er smerte.

Hva som er høna eller egget, spiller liten rolle. Som i borkens fall er det kneet som var skadet, og for å belaste det traumatiserte kneleddet mindre tilpasset han seg en annerledes gå-tekninkk over en viss tid, og dette gir en låsning i ryggen på samme måte som en låsning i ryggen kan gi et vondt kne.

2) En fasettleddslåsning skjer bare i ryggraden. Som den manuellmedisinske tviler T Ø Endsjø er, sa han helt rett at det er navnet på sideleddene mellom virvlene (uten H) i ryggraden.

3) Alle ledd kan få innskrenkt bevegelse, men ettersom ryggraden er kroppens bevegelsesakse i seg selv, og at den er husvert for ryggmargen, vil denne påvirke helheten i enda større grad enn hva en låst armbue, eller handrotsben vil gjøre.

4) En låsning kan kalles: blokkering, hypomobilt ledd, segmentell bevegelsesdysfunksjon, subluxasjon og en mange andre festlige termer. Det som menes er bare at et ledd i kroppen har en bevegelse om ikke er fri, at noe blokkerer en ellers normal bevegelse.

Spør gjerne igjen, hvis det er mer noen lurer på. Jeg kan svare på det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...