Gjest Langrennsløper (19) Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hei! Jeg er langrennsløper og satser for tiden 100% på det. Jeg har i det siste følt meg slapp under trening og blir ofte slappere utover økta. Ved korte drag (tilsvarende 2min) går det ofte fint og føler meg bra. Men både etter og før draget kan jeg føle meg slapp og trøtt. Under et skirenn jeg gikk for kort tid siden gikk det greit i 3-4 minutter før jeg begynte å bli veldig slapp og følte plutselig at jeg ikke hadde noen krefter å ta i med. Var en forferdelig følelse og fikk vondt i bryst og hals sannsynligvis pga. mangel på oksygen. Etter målgang følte jeg meg svimmel og småkvalm. For to år siden hadde jeg muskulære problem, såkallt pakket muskulatur. I fjor ved juletider fikk jeg påvist kyssesyke som varte i en måneds tid. Fikk påvist kyssesyken på blodprøve og gikk derfor skirenn og harde økter. Kyssesyken slapp derimot og gikk flere brukbare skirenn på slutten av sessongen. På de siste hardøktene og skirenna, dvs. siste snaue måneden har jeg merka at pulsen har vert for lav. Har en makspuls på rundt 213 og kommer til en grense på 192 ved harde økter. Det er langt under det jeg vanligvis vil klare i et skirenn eller på harde økter. Under rolig trening er pulsen ganske normal, men den "stopper" altså litt for tidlig. Hvilepulsen er også litt høyere enn normalt, men ikke mye. Om dette har noen sammenheng vet jeg ikke, men kan vere greit å vite. Uansett er det vanskelig å drive toppidrett på høyt nivå med slike plager. Fra mai har jeg fått gjennomført bra trening og har hatt flere gode hardøkter, men også minst tilsvarende mange tunge hardøkter. Testene både på rulleski og løping har ikke vert helt topp, og kun hatt ørsmå forbedringer sammenlignet med i fjor. Har derimot hatt bra framgang på VO2 max test. Har hatt en forbedring på rundt 4ml/min/kg sammenlignet med i fjor. For å konkludere har altså sessongoppkjøringa siden i mai til desember vert bra treningsmessig, både lite sjukdom og skader. Har derimot hatt litt for lite gode hardøkter, men har likevel gjennomført øktene veldig bra. Om dette, få gode hardøkter, har noe med dette å gjøre er ikke sikkert, men verdt å nevne. Utenom trening føler jeg meg bra. Det er kun når jeg får på meg skia at jeg veldig ofte føler meg slapp og lite å gi. Denne slappheten har jeg ikke merka før de siste par ukene. Den siste måneden har det heller ikke vert for mye mengdetrening, mtp. å få opp overskuddet før sessongen. Er for øyeblikket i stor frustrasjon over at enda en sessong kan bli ødelagt, så jeg setter derfor meget stor pris på utfyllende og rask tilbakemelding! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387018-slapphet-under-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.