Gå til innhold

NHD/andre- Er det "normalt"?

Anbefalte innlegg

Gjest nesespray
Skrevet

Er det "normalt" å ligge å høre etter lyder (truende) når man ligger i senga om kvelden og skal sove?

Hver kveld synes jeg at jeg hører lyder som folk utenfor vinduet mitt eller rotter i veggen.. Blir veldig redd å får hjertebank og vanskelig for å sovne. ( Bor i et rolig strøk..)

Hva er dette og hva kan jeg gjøre?

motorPrøysen
Skrevet

Nei, det er å være unormalt engstelig. Har du dermed en psykisk lidelse? Ikke nødvendigvis.

Det første du kan forsøke er å akseptere at slik er det: Du er redd disse lydene. Du kan forsøke å kjenne på denne redselen, hvordan den oppleves som spenninger i kroppen, hvordan den ene engstelige tanken tar den andre. Bare det at du aksepterer disse plagsomme følelsene/tankene og observerer dem kan hjelpe.

Gjest germimate
Skrevet

Nei, det er å være unormalt engstelig. Har du dermed en psykisk lidelse? Ikke nødvendigvis.

Det første du kan forsøke er å akseptere at slik er det: Du er redd disse lydene. Du kan forsøke å kjenne på denne redselen, hvordan den oppleves som spenninger i kroppen, hvordan den ene engstelige tanken tar den andre. Bare det at du aksepterer disse plagsomme følelsene/tankene og observerer dem kan hjelpe.

Godt svar!

Liker :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er i hvert fall ikke hensiktsmessig, og det har ingen rot i fornuften.

I og rundt alle hus er det utrolig mange lyder. I mitt hus er det lyder hele tiden. I åtte generasjoner har vi bodd her uten at noe ille har skjedd oss.

Har det skjedd deg noe ille pga disse lydene som sikkert har vært der å alle år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...