Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mary Poppins

''Mener du hvis du f.eks ligger helt ned, hvordan du kommer opp i sittende posisjon?''

Ja, jeg får jo ikke løftet hele skulderbladet fra matta engang...!

Hmm men får du det til hvis du tar litt sats?

Ellers finnes det jo mange andre godt mageøvelser enn situps:-)

Har du forresten prøvd situps med en sånn treningsball?

Gjest luftslott

Passer du på å stramme de nedre magemusklene før du løfter?

Jeg trener på treningssenter og bruker sit-ups maskin, for meg er det MYE bedre fordi jeg har så lett for å spenne nakke/skuldre når jeg tar vanlige sit-ups. Magemusklene får like god trening!

En annen fin mageøvelse: ligg på rygg på matte, løft begge bena så fotsålene er vendt mot taket. Kryss bena ved anklene. Legg hendene i kryss over brystet så ikke du kan "ta i" med dem mot underlaget. Stram magemusklene og løft rumpa, så bena løftes mot taket. Senk rumpa og gjenta, 10-15 repetisjoner x 3 er bra. Pass på at du ikke "gynger", rumpa skal løftes oppover. Det tar godt i magemusklene etterhvert:-)

Hmm men får du det til hvis du tar litt sats?

Ellers finnes det jo mange andre godt mageøvelser enn situps:-)

Har du forresten prøvd situps med en sånn treningsball?

''Hmm men får du det til hvis du tar litt sats?''

*ned på golvet og prøve* Ja, faktisk! Men det føles liksom ikke helt riktig da...

''Har du forresten prøvd situps med en sånn treningsball?''

Å ligge på ryggen oppå en pilatesball mener du? Nei, men det skal visst være veldig effektivt har jeg hørt.

Annonse

Passer du på å stramme de nedre magemusklene før du løfter?

Jeg trener på treningssenter og bruker sit-ups maskin, for meg er det MYE bedre fordi jeg har så lett for å spenne nakke/skuldre når jeg tar vanlige sit-ups. Magemusklene får like god trening!

En annen fin mageøvelse: ligg på rygg på matte, løft begge bena så fotsålene er vendt mot taket. Kryss bena ved anklene. Legg hendene i kryss over brystet så ikke du kan "ta i" med dem mot underlaget. Stram magemusklene og løft rumpa, så bena løftes mot taket. Senk rumpa og gjenta, 10-15 repetisjoner x 3 er bra. Pass på at du ikke "gynger", rumpa skal løftes oppover. Det tar godt i magemusklene etterhvert:-)

Hmmm... Kanskje jeg skal prøve den, men jeg har en skoliose (skjevhet) øverst i ryggen som kanskje ikke vil bli helt begeistret for den belastningen der?

Mary Poppins

''Hmm men får du det til hvis du tar litt sats?''

*ned på golvet og prøve* Ja, faktisk! Men det føles liksom ikke helt riktig da...

''Har du forresten prøvd situps med en sånn treningsball?''

Å ligge på ryggen oppå en pilatesball mener du? Nei, men det skal visst være veldig effektivt har jeg hørt.

''Å ligge på ryggen oppå en pilatesball mener du? Nei, men det skal visst være veldig effektivt har jeg hørt.''

Ja det er veldig god trening og jeg tenkte kanskje det ville være bedre for deg?

Bra at du får til sit-ups helt opp ved å ta sats, dét er i hvert fall en start :-)

''Å ligge på ryggen oppå en pilatesball mener du? Nei, men det skal visst være veldig effektivt har jeg hørt.''

Ja det er veldig god trening og jeg tenkte kanskje det ville være bedre for deg?

Bra at du får til sit-ups helt opp ved å ta sats, dét er i hvert fall en start :-)

Får se om jeg kjøper en sånn ball, de koster jo ikke stort. :o)

Det er etter min oppfatning en myte at situps skal utføres helt opp og helt ned. Som regel ender det bare opp med at man gjør øvelsen feil.

Men at du ønsker å bli sterkere skjønner jeg, derfor:

Du kan kjøre de motsatt vei. Dvs starte med å sitte oppreist og så rulle deg bakover. Pass på å stramme magen. Gå så langt ned at korsryggen er nedi gulvet, men ikke skuldrene. Deretter ruller du opp igjen.

I tillegg må du fortsette å kjøre "crunches". Da løftes kun hode og skuldre fra bakken, korsrygg og mage presses ned i gulvet.

En annen variant er å ligge på gulvet med føttene strak. Kom deg opp i sittende. Da tvinges du til å rulle opp og bruker magen istedet for å rykke fra med hoftene.

Det er etter min oppfatning en myte at situps skal utføres helt opp og helt ned. Som regel ender det bare opp med at man gjør øvelsen feil.

Men at du ønsker å bli sterkere skjønner jeg, derfor:

Du kan kjøre de motsatt vei. Dvs starte med å sitte oppreist og så rulle deg bakover. Pass på å stramme magen. Gå så langt ned at korsryggen er nedi gulvet, men ikke skuldrene. Deretter ruller du opp igjen.

I tillegg må du fortsette å kjøre "crunches". Da løftes kun hode og skuldre fra bakken, korsrygg og mage presses ned i gulvet.

En annen variant er å ligge på gulvet med føttene strak. Kom deg opp i sittende. Da tvinges du til å rulle opp og bruker magen istedet for å rykke fra med hoftene.

''Du kan kjøre de motsatt vei. Dvs starte med å sitte oppreist og så rulle deg bakover. Pass på å stramme magen. Gå så langt ned at korsryggen er nedi gulvet, men ikke skuldrene. Deretter ruller du opp igjen.''

Dette skal jeg prøve! Tusen takk! :o)

''Du kan kjøre de motsatt vei. Dvs starte med å sitte oppreist og så rulle deg bakover. Pass på å stramme magen. Gå så langt ned at korsryggen er nedi gulvet, men ikke skuldrene. Deretter ruller du opp igjen.''

Dette skal jeg prøve! Tusen takk! :o)

Armene frem - ikke holdt rundt knærne!. Viktig å "dra inn" navlen.

Annonse

Gjest Elextra

Men hvorfor skal du helt opp?

Min "barnelærdom" var at det var best for ryggen å ikke gå lengre opp en at du beholder korsryggen i gulvet. Hendene i nakken, uten at en derved løfter hodet. Jeg pleier å begynne med 20 "vanlige", før jeg repeterer tre små løft før jeg senker ryggen mot gulvet. Etterpå tar jeg gjerne skrå situps, også i form av tre små løft før jeg senker ryggen. Jeg pleier å avslutte med å ha føttene strakt opp og løfte dem opp fra gulvet - dette gjør underverker for de nedre magemusklene.

Men nå høres det ut som jeg gjør dette rett som det er, men det er ikke tilfellet. Det blir i perioder. Fikk litt inspirasjon nå :-)

Men hvorfor skal du helt opp?

Min "barnelærdom" var at det var best for ryggen å ikke gå lengre opp en at du beholder korsryggen i gulvet. Hendene i nakken, uten at en derved løfter hodet. Jeg pleier å begynne med 20 "vanlige", før jeg repeterer tre små løft før jeg senker ryggen mot gulvet. Etterpå tar jeg gjerne skrå situps, også i form av tre små løft før jeg senker ryggen. Jeg pleier å avslutte med å ha føttene strakt opp og løfte dem opp fra gulvet - dette gjør underverker for de nedre magemusklene.

Men nå høres det ut som jeg gjør dette rett som det er, men det er ikke tilfellet. Det blir i perioder. Fikk litt inspirasjon nå :-)

''Men hvorfor skal du helt opp?''

Neeeei.... Si det... Er det ikke liksom det man skal? *rødmer*

Jeg har som Elextra alltid hørt at man ikke skal ta situps helt opp fordi det ikke er bra for ryggen. I det siste har jeg også lest at mange mener at situps er en dårlig mageøvelse uansett, så hva med å prøve noe annet?

http://fitnessbloggen.no/situps-ryggsmerter/

http://fitnessbloggen.no/kutt-ut-situps/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...