Gå til innhold

Forstoppelse av melk/alternativer?

amber sun

Anbefalte innlegg

Ingrid 2 1/2 år får forstoppelse av vanlig melk som ikke er behandlet, og derfor gir vi henne ikke dette. Ikke bare hard mage, men skikkelig forstoppelse som måtte løses med miniklyx etter bare en halv barnekopp med melk.

Hvis vi koker melken, går det fint. Lage havregrøt, koke melk og lage kakao e.l.

Jeg et godt at det ikke er nødvendig med melk, og hun har flere andre drikker å velge mellom.

Men det kunne vært fint å kunne lage sjokomelk/jordbærmelk av og til, bare fordi det smaker godt. For hun liker smaken. Hittil har jeg kokt melk og laget av, men jeg tenkte om det fantes noe alternativ.

For laktoseintoleranse finnes det denne laktosereduserte melken. Er dette noe som også vil gå bra hvis et barn får forstoppelse av "ubehandlet" melk? Eller er dette bare noe hvis barnet får diare osv som følge av laktoseintoleranse?

Dessuten, hva i melken er det som gjør at hun får forstoppelse? Hun tåler jo yoghurt og melkeprodukter, og også melk hvis den er varmebehandlet (kokt). Det er lettmelk hun har fått, ville skummet hjelpe? Eller har det ingenting med fettinnhold å gjøre?

Har også lagt dette inn på barnemedisin, i tilfelle dette ikke er riktig forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi henne soyamelk, havremelk eller rismelk. Hvilken du skal velge kommer litt an på hva du skal bruke det til. Rismelk med kalsium er veldig OK å drikke, den er litt tynnere enn de to andre. Soyamelk smaker mest som kumelk, havremelk er tykkere og litt søtere (og den beste av dem når det gjelder baking etc mener nå jeg).

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne soyamelk, havremelk eller rismelk. Hvilken du skal velge kommer litt an på hva du skal bruke det til. Rismelk med kalsium er veldig OK å drikke, den er litt tynnere enn de to andre. Soyamelk smaker mest som kumelk, havremelk er tykkere og litt søtere (og den beste av dem når det gjelder baking etc mener nå jeg).

Tusen takk for tipsene! Skal prøve å få tak i det, det er vel helsekosten eller velassorterte dagligvarebutikker som har dette.

takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...