mezzy Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Hvor mange kalorier bør jeg få i meg når jeg er . jente på 15 år. ca 1.67cm høy og veier 54kg jeg trener hver dag.. situps, løper på stedet eller ute, trener lår og armer.. hvor mage kalorier trenger jeg da? og hva blir det i måltid? takknemlig for svar.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 17. november 2001 Del Skrevet 17. november 2001 Kan du ikke bare spise til du er mett da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mezzy Skrevet 20. november 2001 Forfatter Del Skrevet 20. november 2001 Kan du ikke bare spise til du er mett da? vel.. vil bare vite hva jeg bør spise... men det er ikke så viktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. november 2001 Del Skrevet 22. november 2001 Hei mezzy, Ut fra opplysningene du gir, kommer jeg frem til rundt 2100-2400 Kcal daglig. Jeg tar meg ikke tid til å sette opp en detaljert spiseplan som gir disse kaloriene. Men jeg kan nevne at jeg vil anbefale 3 måltider daglig med høyest inntak til frokost, mindre til middag og lavest inntak til kvelds. Du bør velge mat fra alle de 5 matgruppene– dette vil si rikelig inntak av grovt brød og andre grove kornprodukter, pasta, ris etc. Dette er drivstoffet for kroppen din. Du bør også spise rikelig med frukt og grønnsaker daglig – minst 5 porsjoner daglig. 1 porsjon er f.eks et medium eple, appelsin, nektarin, 2 plommer, en liten banan, eller ½ kopp oppskåret frukt, 1 kopp bladgrønnsaker eller ½ kopp kokte grønnsaker (1 kopp er ca 2,4 dl). Det er også viktig med mat fra proteingruppen daglig. Dette er mat som bønner, linser, nøtter, div. soyaprodukter, melk og melkeprodukter, og kjøtt/fisk. Pass på at du inkluderer en proteinkilde til hvert måltid. For kalsium er det også anbefalt 2-3 glass melk daglig (eller annen kalsium rik mat som ost og andre melkeprodukter, mørkgrønne bladgrønnsaker, brokkoli, sesamfrø, kalsiumberiket soya/ris/havremelk osv). Vær forsiktig med for høyt inntak av veldig fet mat, mat med mye sukker – som f.eks brus og snop. Dette er kun tomme kalorier som ikke gir deg noe næring annet enn kaloriene. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.