Gå til innhold

Er dette vanlig?

Gjest En skitten gris

Anbefalte innlegg

Gjest En skitten gris
Skrevet

At svømmelæreren står i døra inn til dusjen til jentene og glaner når de står der nakne og dusjer?

Når de sitter på bassengkanten tar han tåa under rumpa på dem og pirker dem. Det lyser merkelig ut av øynene hans. Han kommer også bakfra nede i bassenget og gnir seg inntil jentene. Normalt?

Det var noen år siden at dette skjedde. Jeg lurer på om dette var vanlig for ca 30-40 år siden?

Skrevet

Selvfølelig er ikke dette normalt oppførsel, hverken før eller nå.

Gjest En skitten gris
Skrevet

Selvfølelig er ikke dette normalt oppførsel, hverken før eller nå.

Jeg har faktisk ikke tenkt på dette som uvanlig før nå. Det var så mange "sånne" mennesker irundt meg på den tiden. Mye verre ting enn dette som andre gjorde. Jeg tror jeg fikk et litt forvrengt syn på verden selv. Det skulle liksom være sånn, det var normalt i min lille verden på denne tiden.

Sånne ting ble det jo også lite skrevet om på denne tiden, så det var jo vanskelig for barn å vite hva som var rett og galt. Jeg holder bare på å teste ut hvor grensene mine skal gå, derfor jeg spurte. Takk!

Gjest saga blott
Skrevet

Kanskje vanlig før i tiden, hadde tre slike lærere selv. Ekle folk!

Skrevet

Normalt for en pedofil gris sikkert. Normalt for en oppgående lærer? Nei.

Skrevet

For 30-40 år siden ble lærerer sett på som nærmest 'kjønnsløse' i garderobesammenheng. Dermed gikk de inn i både gutte- og jentegarderoben uavhengig av kjønn. Praktisk ja, men ikke helt greit.

Den oppførselen du beskriver av din gymlærer har ikke på noe tidspunkt vært normal eller akseptabel.

Uten å kunne si det med sikkerhet, tror jeg en flørtende, 'lett seksuelt trakkaserende' oppførsel overfor unge jenter var mer akseptabelt før enn nå. Ble ofte tatt som humor.

Husker noe episoder med en ganske griste fyr, som jeg er sikker på ville vakt bestyrtelse og reaksjoner nå. Da ble det ledd av eller ignorert. Sikkert også litt fordi terskelen for å irettesette voksne som gjorde noe mot barn/ungdom var høyere. (Det var ikke noe alvorlig eller supertraumatisk, men kvalmt nok.)

mvh

Skrevet

Når for tida tror jeg de gutta der er sjeldne i skolene, men da jeg vokste opp var de dessverre ikke det. Det var ingen bønn,vi måtte bare kle av oss og gå i dusjen selv om ekkelgubbene gikk rundt og målte oss jentene fra øverst til nederst. Da vi skulle kle på oss igjen etterpå satt de på benkene og glodde. Jammen godt at tidene har forandret seg!

Gjest Tror ikke det her nei
Skrevet

Jeg vet ikke hvor vanlig det var, men jeg gikk på en ungdomsskole hvor en lærer mistet jobben pga. lignende oppførsel. Dette skjedde på slutten av 80-tallet.

Gjest En skitten gris
Skrevet

For 30-40 år siden ble lærerer sett på som nærmest 'kjønnsløse' i garderobesammenheng. Dermed gikk de inn i både gutte- og jentegarderoben uavhengig av kjønn. Praktisk ja, men ikke helt greit.

Den oppførselen du beskriver av din gymlærer har ikke på noe tidspunkt vært normal eller akseptabel.

Uten å kunne si det med sikkerhet, tror jeg en flørtende, 'lett seksuelt trakkaserende' oppførsel overfor unge jenter var mer akseptabelt før enn nå. Ble ofte tatt som humor.

Husker noe episoder med en ganske griste fyr, som jeg er sikker på ville vakt bestyrtelse og reaksjoner nå. Da ble det ledd av eller ignorert. Sikkert også litt fordi terskelen for å irettesette voksne som gjorde noe mot barn/ungdom var høyere. (Det var ikke noe alvorlig eller supertraumatisk, men kvalmt nok.)

mvh

Jeg heller har ikke fått noen traumer av dette, jeg så/ser på det som normalt, det er vel problemet mitt, tror jeg. Det siste jeg kunne gjøre den gangen var å snakke om slike ting til mine foreldre. De signalene jeg fikk fra dem var at dette pratet vi ikke om, og vi skulle late som ingenting om alt som skjedde.

Det som gjorde dette "lettere" på en måte var vel at vi var flere om å oppleve det samme. Dermed ble det også lettere å godta og takle dette.

Gjest En skitten gris
Skrevet

Når for tida tror jeg de gutta der er sjeldne i skolene, men da jeg vokste opp var de dessverre ikke det. Det var ingen bønn,vi måtte bare kle av oss og gå i dusjen selv om ekkelgubbene gikk rundt og målte oss jentene fra øverst til nederst. Da vi skulle kle på oss igjen etterpå satt de på benkene og glodde. Jammen godt at tidene har forandret seg!

Jeg husker at jeg var så lita enda når dette skjedde at jeg ikke reflekterte så mye rundt det da. Husker flere jenter (vi var flere klassetrinn som dusjet sammen), som var eldre enn meg og var begynt å komme i puberteten. En av disse hadde store problemer og de flyttet til slutt fra stedet hvor vi bodde.

Gjest En skitten gris
Skrevet

Normalt for en pedofil gris sikkert. Normalt for en oppgående lærer? Nei.

Ja, at han var pedofil er jeg ganske sikker på. Var nok mange sånne på skolene før, opplevde flere.

Gjest En skitten gris
Skrevet

Kanskje vanlig før i tiden, hadde tre slike lærere selv. Ekle folk!

Ja, skikkelig ekkelt. Jeg bodde på et lite sted og det var veldig mange som gikk over streken av de som skulle passe på oss elevene.

Gjest En skitten gris
Skrevet

Jeg vet ikke hvor vanlig det var, men jeg gikk på en ungdomsskole hvor en lærer mistet jobben pga. lignende oppførsel. Dette skjedde på slutten av 80-tallet.

Dette var i midten i begynnelsen av 70-årene og utover. Idag hadde nok dette ikke skjedd nei.

Jeg er dårlig på å holde grenser for meg selv idag også, men bare prøv å røre barna mine, der har jeg faktisk grenser.

Gjest saga blott
Skrevet

Ja, skikkelig ekkelt. Jeg bodde på et lite sted og det var veldig mange som gikk over streken av de som skulle passe på oss elevene.

Var slik på det lille stedet jeg vokte opp på og, ikke bare slike men volderlige og. En elev ble dradd inn i gangen, han fikk bank av læreren. Det ble politi anmeldt det da, men han mistet ikke jobben.

Skrevet

Jeg heller har ikke fått noen traumer av dette, jeg så/ser på det som normalt, det er vel problemet mitt, tror jeg. Det siste jeg kunne gjøre den gangen var å snakke om slike ting til mine foreldre. De signalene jeg fikk fra dem var at dette pratet vi ikke om, og vi skulle late som ingenting om alt som skjedde.

Det som gjorde dette "lettere" på en måte var vel at vi var flere om å oppleve det samme. Dermed ble det også lettere å godta og takle dette.

''Jeg heller har ikke fått noen traumer av dette, jeg så/ser på det som normalt, det er vel problemet mitt, tror jeg.''

Ser du det som normalt på en slik måte at du har problemer med å sette grenser og/eller lett går inn i en rolle for å tekkes en slik 'normalitet'.

mvh

Skrevet

Dette var i midten i begynnelsen av 70-årene og utover. Idag hadde nok dette ikke skjedd nei.

Jeg er dårlig på å holde grenser for meg selv idag også, men bare prøv å røre barna mine, der har jeg faktisk grenser.

''Jeg er dårlig på å holde grenser for meg selv idag også, men bare prøv å røre barna mine, der har jeg faktisk grenser.''

Og her er vel også et av dine sterkeste kort for å styrke egne grenser. 'Tilbakefør' de grenser du har for barna dine til deg selv. Gi deg selv samme rett til å sette og forsvare egne grenser som du har for dine barn.

Ingen kan plukke på deg mhp ungene. Ingen kan si at dette skal du bare finne deg i på deres vegne. Eller dette burde de finne seg i. Bruk samme logikk, standard og styrke for deg selv.

Når du gir barna dine rett, gir du samtidig deg selv rett i at dette ikke var riktig overfor deg og dine klassevenninner.

mvh

Skrevet

mvh

Humor ja.. Du, vet du dette snakket vi om ved middagsbordet i går.

Vesla (på åtte) forteller at en gutt i klassen hadde drevet og dratt i gymbaggene til jentene, og rotet oppi med hyl og latter. "For å se om de hadde BH oppi der". (Hun synes han var sååå teit)

Men jeg reagerte på det. For å godta sånt nå, hvordan skal han vite at ting endrer seg når de blir 13-14? Jeg har aldri godtatt sånt fra mine sønner, selv da de var små.

Det der blir bagatellisert, folk himler om man tar det opp og så har man det gående igjen. Med hviskingen og kaklingen. Guttene vokser opp med at sånt slipper man unna med "for gutter er jo slik og det er uskyldig morro". Og i fremtiden vil en eller flere av dem bedrive seksuell trakkassering eller det som verre er.

Skrevet

Vesla (på åtte) forteller at en gutt i klassen hadde drevet og dratt i gymbaggene til jentene, og rotet oppi med hyl og latter. "For å se om de hadde BH oppi der". (Hun synes han var sååå teit)

Men jeg reagerte på det. For å godta sånt nå, hvordan skal han vite at ting endrer seg når de blir 13-14? Jeg har aldri godtatt sånt fra mine sønner, selv da de var små.

Det der blir bagatellisert, folk himler om man tar det opp og så har man det gående igjen. Med hviskingen og kaklingen. Guttene vokser opp med at sånt slipper man unna med "for gutter er jo slik og det er uskyldig morro". Og i fremtiden vil en eller flere av dem bedrive seksuell trakkassering eller det som verre er.

''Men jeg reagerte på det. For å godta sånt nå, hvordan skal han vite at ting endrer seg når de blir 13-14? Jeg har aldri godtatt sånt fra mine sønner, selv da de var små.''

Enig.

På den ene siden har dette noe av tiss-bæsj-promp-uskylden over seg. På den andre siden handler det om å krenke andres grenser og integritet. Og viss de ikke erfarer at dette er galt, kommer de ikke til å lære det.

Jeg ville også satt ned foten for slik oppførsel enten det gjaldt egne eller andres barn.

mvh

Skrevet

''Men jeg reagerte på det. For å godta sånt nå, hvordan skal han vite at ting endrer seg når de blir 13-14? Jeg har aldri godtatt sånt fra mine sønner, selv da de var små.''

Helt enig! Her om dagen kom en av guttene "våre" på jobben med ny mobil, antagelig julegave. Han er en luring og tok bilder av en av jentene på samme alder og hun kom til meg og klaget på dette. Jeg tok for meg gutten ganske kraftig og jeg tror ikke han kommer til å ta bilder av andre uten å spørre først igjen... *host* Altså ikke fysisk selvfølgelig, men han fikk en kraftig skjennepreken gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...