Gå til innhold

Legen sa: Du må være sterk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på sykehuset i fjor sommer, skulle pumpes.... Like før sykepleierne skulle sette i gang med dette, sa legen som var tilstede at " du må være sterk". Sterk? Jeg reiste meg opp og sa strengt til han hva i all verden han mente med det? Hva vet du hva jeg går igjennom, og at jeg har prøvd å vært " sterk" lenge, i mange år faktisk. Han ba meg bare roe meg ned, satt der i stolen sin og skrev ned noe på et papir. Han sa ikke noe mer.

Han virka helt utafor etterpå, gikk inn og ut av rommet, mens pleierne begynte med pumping og diverse.

Jeg følte meg som et null, skamfull, trist og fortvila. Etter behandlingen ble jeg lagt til observasjon, og jeg så ikke mer til han. Hva slags lege oppfører seg slik? Min skam over å ha tatt en overdose tar jeg på min egen kappe, men en lege, som skal være profesjonell, kunne spart seg for denne kommentaren.

Jeg mener ikke at jeg skulle blitt dullet med, eller " stakkars deg". Men jeg kunne blitt møtt med respekt! En unnskyldning hadde også vært på sin plass... Hadde han bedt om unnskyld, hadde jeg godtatt det med en gang.

Har tenkt på denne hendelsen i det siste, selv om det ikke gagner meg.... Men si meg: Er dette et profesjonelt utsagn fra en lege, eller er det bare jeg som reagerer??

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BrightHope

25

• Sør

13

• Madelenemie

6

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Beklager, men klarer ikke se hva som var galt med dette utsagnet.

Skrevet

Beklager, men klarer ikke se hva som var galt med dette utsagnet.

Er dette noe du kunne sagt til en pasient, uten å tilføre noe mer?

Gjest saga blott
Skrevet

Kanskje legen mente du var sterk, fordi du ikke døde av dosen du hadde tatt?

Skrevet

Det er tøft gjennomgå en "pumping". Utsagnet "Du må være sterk" p forhånd, ville jeg oppfattet som en oppmuntring.

Skrevet

Hei!

Dette var en lege som viste deg nettopp omsorg, at du klarer å tolke dette i negativ retning, det sier veldig mye om deg.

Det er du som burde tenke deg om, hvordan du møter omsorg med sinne.

Uttrykket er godt ment, bærer mye omsorg i seg, samt ønsker om at du skal klare livet bedre.

Skrevet

Det er tøft gjennomgå en "pumping". Utsagnet "Du må være sterk" p forhånd, ville jeg oppfattet som en oppmuntring.

Han sa dette da jeg forklarte hvorfor jeg var der, og før de pumpet meg. Han så og hørte at hans utsagn gjorde meg fortvila, pga min reaksjon. Deretter forlot han rommet....

Skrevet

Kanskje legen mente du var sterk, fordi du ikke døde av dosen du hadde tatt?

Nei det var ikke slik. Han sa det mht hva jeg hadde gjort....

Skrevet

Det er vanskelig å få tak på hva det er du reagerer så sterkt på. Hva mener du at han formidlet gjennom sitt utsagn? Hvorfor blir du opprørt som følge av det?

Gjest saga blott
Skrevet

Nei det var ikke slik. Han sa det mht hva jeg hadde gjort....

Mente han at det å ta overdose er et tegn på styrke?

Skrevet

Mente han at det å ta overdose er et tegn på styrke?

Nei, det motsatte. " du er ikke sterk når du prøver på selvmord".

En venn av meg som kjørte meg til sykehuset, reagerte også på hans utsagn.

Kanskje overreager vi begge av legens uttalelse.... Men for å snakke for meg selv; Når du er deprimert og kanskje går så langt å gjøre noe for å avslutte det hele.... Så er ordet " Du må være sterk", en provokasjon heller en hjelp. Han kunne forklart litt hva han mente, om jeg tok feil. Isteden ble han taus.

Gjest saga blott
Skrevet

Nei, det motsatte. " du er ikke sterk når du prøver på selvmord".

En venn av meg som kjørte meg til sykehuset, reagerte også på hans utsagn.

Kanskje overreager vi begge av legens uttalelse.... Men for å snakke for meg selv; Når du er deprimert og kanskje går så langt å gjøre noe for å avslutte det hele.... Så er ordet " Du må være sterk", en provokasjon heller en hjelp. Han kunne forklart litt hva han mente, om jeg tok feil. Isteden ble han taus.

Var jo sløvt av han å ikke si noe mer da, ordene hans er vel for verdifulle. Høy på pæra sikkert....

Skrevet

Var jo sløvt av han å ikke si noe mer da, ordene hans er vel for verdifulle. Høy på pæra sikkert....

Kanskje ble han flau....Stolthet.... Alle kan vi ta feil, og vi kan også bli misforstått.

Ydmykhet er en fin egenskap. Også kommunikasjon.

Gjest saga blott
Skrevet

Kanskje ble han flau....Stolthet.... Alle kan vi ta feil, og vi kan også bli misforstått.

''Ydmykhet er en fin egenskap''

Noe de fleste leger ikke har. Men hadde ikke giddet å bry meg, han er bare en dott uansett :-)

Skrevet

Kanskje han tenkte; "Enda en av disse som ikke lar en anledning til å å bli forurettet gå fra seg".

Skrevet

Kanskje han tenkte; "Enda en av disse som ikke lar en anledning til å å bli forurettet gå fra seg".

Hva mener du?

Skrevet

Han sa dette da jeg forklarte hvorfor jeg var der, og før de pumpet meg. Han så og hørte at hans utsagn gjorde meg fortvila, pga min reaksjon. Deretter forlot han rommet....

Hei!

Jeg hadde gjort nøyaktig det samme, gått ut av rommet.

Han skulle vel ikke si unnskyld for å være omsorgsfull, det er du som misforstår andres omsorg.

Skrevet

Det er en stor fare for at du har feiltolket det legen sa. Jeg greier ikke å tolke dette negativt, men synes kanskje at det kan ha vært klønete av ham å gå ut hvis han så at du ble fortvilet der og da.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde gjort nøyaktig det samme, gått ut av rommet.

Han skulle vel ikke si unnskyld for å være omsorgsfull, det er du som misforstår andres omsorg.

Når man er ned i kjelleren og alt ser svart ut, så er det siste man trenger å høre: Du må være sterk. Da er det bedre å ti stille, faktisk. Men hvis man først har sagt noe som provoserer en annen, så kan man enten si unnskyld, eller forklare hvorfor man sa det man sa.

Velger man å bare forlate personen, uten ett ord..... Da er det feighet.

motorPrøysen
Skrevet

Som de andre her tolker jeg legens utsagn som et forsøk på å forberede deg før pumpingen. Antagelig ble han overraska og kanskje litt lei seg av den negative reaksjonen din.

To ting du kan spørre deg selv om: 1. Hvorfor tolka du legens utsagn så negativt, som et angrep på deg, når så mange av oss andre tolker det som et forsøk på støtte? 2. Hvorfor opptar hendelsen deg i den grad at du skriver et innlegg om det over et halvt år etterpå?

Du her helt sikkert dine grunner, men de er det bare du som kan finne ut av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...