Gå til innhold

Legen sa: Du må være sterk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig du har rett....

Likevel synes jeg det er greit å ta seg litt tid til å forklare pasienten hva man mente hvis man ble misforstått.

Men du vet, hvis han mente det godt. Noe jeg tror han gjorde. Og oppfattet at du reagerte negativt på det. Så er han jo ikke mer enn en vanlig mann han også. Bare iført legefrakk for anledningen. Og det er slett ikke slik at det å til enhver tid kunne håndtere alle slags menneskelige følelser og uttrykk for dem, kommer med den siste eksamen.

Tenk deg om, hva om fyren ble så flau/skamfull at han ønsket å bite av seg tunga? Og lå våken hele natta og bannet seg selv opp og ned, fordi han følte han dreit seg ut?

Det kan du ikke vite. Følgelig er episoden like vond for ham som for deg. Men han har neppe samme mulighet til å gi uttrykk for det som du har. Fordi stillingen hans som lege krever at han til enhver tid FREMSTÅR som om han er allmektig.

Se på det den veien istedet. ;o)

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BrightHope

25

• Sør

13

• Madelenemie

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dersom din tolkning er rett, at han sa dette i forhold til overdosen du hadde tatt og selve handlingen, så ser jeg det fremdeles som en oppmuntring. Han vil ikke at du skal dø av depresjonen din, derfor sier han "Du må være sterk."

Da jeg fikk diagnosen PTSD som 19-åring og hadde flere sting på armen etter selvskading på grunn av flashbackene fikk jeg en lignende kommentar av fastlegen min. Jeg husker ikke de nøyaktige ordene, men det var noe slikt som: "Du må slutte med selvskadingen. Det kommer til å bli tøft, men dette må du klare for deg selv." For meg var det en svært omsorgsfull kommentar. Han annerkjente at det er/var vanskelig, men at han ville at jeg skulle komme ut av det uten fysiske skader.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Dette var en kommentar ment som oppmuntring.

Skrevet

Jeg synes det var en ganske meningsløs ting å si. Jeg vet ikke hva som evt hadde vært passende å si, men når man er langt ute og langt nede, trenger man skikkelig omsorg og ikke pissprat...

Skrevet

Det første som slo meg var at dette må ha vært en lege med god empatisk sans, en som virkelig brydde seg om pasienten sin..... Kan ikke begripe at du reagerer negativt på det han sa?

Vi oppfatter ting forskjellig....

Skrevet

For mange kan det være det beste rådet. Du kan ikke generalisere og vite hva som er riktig for andre i forhold til hva som er riktig for deg.

Det er sant. Men synes han kunne lest meg bedre.... Skal ikke ta alle under en kam, men han er den første jeg har vært borte i som oppførte seg så kald, etter min oppfatning.

Skrevet

Men du vet, hvis han mente det godt. Noe jeg tror han gjorde. Og oppfattet at du reagerte negativt på det. Så er han jo ikke mer enn en vanlig mann han også. Bare iført legefrakk for anledningen. Og det er slett ikke slik at det å til enhver tid kunne håndtere alle slags menneskelige følelser og uttrykk for dem, kommer med den siste eksamen.

Tenk deg om, hva om fyren ble så flau/skamfull at han ønsket å bite av seg tunga? Og lå våken hele natta og bannet seg selv opp og ned, fordi han følte han dreit seg ut?

Det kan du ikke vite. Følgelig er episoden like vond for ham som for deg. Men han har neppe samme mulighet til å gi uttrykk for det som du har. Fordi stillingen hans som lege krever at han til enhver tid FREMSTÅR som om han er allmektig.

Se på det den veien istedet. ;o)

Om det er sånn, så håper jeg han lærte av det.... Ikke alle reagerer slik som meg, men noen kan det. Egentlig ikke noen big deal, men det er godt å møte forståelsesfulle mennesker når man er i en sånn situasjon.

Skrevet

Hei!

Jeg tror mange av de som har lite egenerfaring med slik indre sorg som du og mange har, ikke klarer å forstå det.

Og av den grunn bruker ord som er upassende, overfladiske og som ikke oppleves gode. Da må man rett og slett bare bestemme seg for at det er godt ment,. for det er det.

De mener det godt, men det oppleves kanskje provoserende eller feil fordi man misforstår. Jeg bruker så lang tid på å reagere at min konklusjon ofte blir at personen nok mente det godt, jeg reagerer sjeldent spontant der og da. Men jeg kjenner meg igjen i å misforstå :-)

Jeg håper du får en orden på de vonde følelsene dine og kanskje all denne utvekslingen av ord og følelser er en konstruktiv start på det.

Godt sagt :-)

Skrevet

Jeg synes det var en ganske meningsløs ting å si. Jeg vet ikke hva som evt hadde vært passende å si, men når man er langt ute og langt nede, trenger man skikkelig omsorg og ikke pissprat...

''Jeg synes det var en ganske meningsløs ting å si. Jeg vet ikke hva som evt hadde vært passende å si, men når man er langt ute og langt nede, trenger man skikkelig omsorg og ikke pissprat... – Bella Dotte''

Men Bella Dotte, veldig mye av det folk sier (og som inngår under "skikkelig omsorg") er egentlig ganske meningsløst, hvis man plukker det fra hverandre, ord for ord.

Å si det legen sa vil de fleste regne som "omsorg".

Du skriver selv at du ikke vet hva som hadde vært passende. Legen kunne selvsagt ha latt være å si noe som helst, men da ville nok noen også ment at det var galt.

Siden hun skulle pumpes ville nok en lengre samtale med "skikkelig omsorg" heller ikke vært passende.

Jeg synes legen gjorde det riktige.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har du tenkt på at uvanen med å fortolke folk negativt i stor grad er med å vedlikeholde psykdom?

Ja. Det å dvele ved ting som ble sagt og gjort, vonde opplevelser man ikke vil gi slipp på... Ikke noe av dette bærer noe godt med seg, hjelper meg å bli fri fra depresjon.

Av erfaring, og kanskje min personlighet, analyserer jeg og er følsom og tar opp/kjenner på ting som kanskje mange ikke gjør. Ord, kroppsspråk.... Noen ganger har det stemt, andre ganger ikke...

Jeg må lære meg å gi slipp, og gi blanke enkelte ganger.

Skrevet

''Det er åpenbart, men det er svært lite hensiktsmessig å tolke et kort og vennlig utsagn så negativt, når det ikke finnes noen grunn til å tro det er slik.

Og å begynne å snakke om "ydmyk" og "høy på pæra" og "feighet" (hvorfor i alle dager skulle han være det?) er faktisk rimelig virkelighetsfjernt. Det er bare å tillegge legen meninger han åpenbart aldri har gitt uttrykk for, og så demonisere ham for det som blir tillagt ham.''

Det skjer mye i kommunikasjon annet enn verbale utsagn. Jeg synes trådstarter ikke har klart å gi uttrykk for hva det er hun reagerer på, men det betyr ikke at hun ikke kan ha rett i at det ble formidlet noe til henne som hun har grunn til å reagere på.

Helsepersonell er ofte grundig lei av å motta overdosepasienter til pumping, og det skjer ikke rent sjelden at pasientene behandles nedlatende og respektløst. Hva som egentlig foregikk i dette tilfellet, synes jeg ikke jeg har grunnlag for å mene noe om.

Jeg reagerte på det han sa, måten det ble sagt på, uten å si noe mer.

Ja, det virket som han var drittlei (sorry!) folk med slike problemer som meg. Det gjorde meg enda mer trist.... For jeg var enda mer drittlei enn han.....

Skrevet

Jeg reagerte på det han sa, måten det ble sagt på, uten å si noe mer.

Ja, det virket som han var drittlei (sorry!) folk med slike problemer som meg. Det gjorde meg enda mer trist.... For jeg var enda mer drittlei enn han.....

''Ja, det virket som han var drittlei (sorry!) folk med slike problemer som meg. Det gjorde meg enda mer trist.... For jeg var enda mer drittlei enn han.....''

Det er ikke så rart om folk som jobber i medisinsk mottak går lei av overdoser. Det kjennes nok ofte annerledes ut å skulle hjelpe folk etter selvpåførte skader enn andre akutt-tilfeller. Det ideelle er sannsynligvis om helsepersonell klarer å forholde seg mest mulig nøytralt, da mye støtte og trøst i slike situasjoner vel fort kan øke sannsynligheten for gjentagelser.

Du skrev et annet sted i tråden at du nå har en god psykiater du får mye hjelp fra. Det synes jeg er godt å lese, og jeg tror kanskje du vil ha mer igjen for å diskutere en episode som den du beskriver her med ham enn her på dol.

Skrevet

''Ja, det virket som han var drittlei (sorry!) folk med slike problemer som meg. Det gjorde meg enda mer trist.... For jeg var enda mer drittlei enn han.....''

Det er ikke så rart om folk som jobber i medisinsk mottak går lei av overdoser. Det kjennes nok ofte annerledes ut å skulle hjelpe folk etter selvpåførte skader enn andre akutt-tilfeller. Det ideelle er sannsynligvis om helsepersonell klarer å forholde seg mest mulig nøytralt, da mye støtte og trøst i slike situasjoner vel fort kan øke sannsynligheten for gjentagelser.

Du skrev et annet sted i tråden at du nå har en god psykiater du får mye hjelp fra. Det synes jeg er godt å lese, og jeg tror kanskje du vil ha mer igjen for å diskutere en episode som den du beskriver her med ham enn her på dol.

Ja, det var bare noe jeg har tenkt på i det siste, og så skrev jeg det ned her inne....

Jeg jobber mye med meg selv, takket være psykiateren min og troen min. Men jeg har fremdeles dager der.... Ja.... Ikke alt er så greit.

Skrevet

Vi oppfatter ting forskjellig....

Ja, det er nettopp det som er så viktig å huske.... Og da bør man prøve å unngå å tolke alt i verste mening, for det blir man bare stressa og sliten av :)

Gjest Fri frakt
Skrevet

Skjønner det kan såre, hvis man gjør så godt man kan, men det var nok ment i beste mening, og sagt med omsorg.

Skrevet

Kanskje han tenkte; "Enda en av disse som ikke lar en anledning til å å bli forurettet gå fra seg".

Jeg sliter endel med å bli forutrettet... og jeg har funnet ut at det har med offerrollen å gjøre (iallefall for min del).

har du noen gode råd for oss som lett blir forutrettet?

Skrevet

Jeg sliter endel med å bli forutrettet... og jeg har funnet ut at det har med offerrollen å gjøre (iallefall for min del).

har du noen gode råd for oss som lett blir forutrettet?

''har du noen gode råd for oss som lett blir forutrettet? – hww''

På generell basis:

Når du føler "forutrettetheten" (det var et nytt ord ;-) ) komme snikede, stopp og spør deg selv: "Kan det jeg reagerer på bli tolket på en vennligere måte? Er det mulig vedkommende ikke mente å si noe slemt?"

Med mindre personen virkelig sa noe slemt i klartekst så er det vanligvis mye riktigere å anta at de ikke mente noe slemt med det. Kanskje var det nøytralt, eller til og med positivt, men i hvert fall ikke negativt.

Du går garantert glipp av mye uforutrettethet, og vil få et bedre liv!

:-)

Med vennlig hilsen

motorPrøysen
Skrevet

Reaksjonen min kom etter hans utsagn. Deretter ble han stille, og gikk ut av rommet. Riktignok kom han innom etter en stund, han stod i døråpningen og forklarte pleierne hvor mange mg (eller noe) karbon de skulle gi meg.

MIN mening er at han kunne opptredt annerledes. Jeg har skrevet hva jeg mener i denne tråden.

Ja, hvorfor ta opp dette nå etter så mange mnd?

Det såret meg det han sa, fordi jeg føler meg svak. Jeg har en depresjon som har kommet og gått siden jeg var ei lita jente. Gud vet hvordan jeg har kjempet for å leve og overleve. Plutselig i 2012 var det som at det kollapset inni meg, jeg hadde lite krefter til å kjempe videre.

De siste dagene har jeg kjent på dette "mørket" igjen, og da popper det opp negative hendelser.

Når det er sagt, går jeg til en flink psykiater som har hjulpet meg mye med skyldfølelse og negative tankemønstre. Jeg er ikke helt fri enda, men det SKAL jeg bli.

Jeg har tenkt litt og kommet fram til at svaret mitt til deg var litt snusfornuftig og strengt. Hvis man tar en overdose føler man seg alt annet enn sterk. Kommentaren til legen må ha føltes veldig malplassert og jeg skjønner at du ikke føler at han så deg. Jeg tror fortsatt det var godt ment fra legens side, men det var klossete sagt. Syns ellers Madelenemie har svart deg godt.

Skrevet

''har du noen gode råd for oss som lett blir forutrettet? – hww''

På generell basis:

Når du føler "forutrettetheten" (det var et nytt ord ;-) ) komme snikede, stopp og spør deg selv: "Kan det jeg reagerer på bli tolket på en vennligere måte? Er det mulig vedkommende ikke mente å si noe slemt?"

Med mindre personen virkelig sa noe slemt i klartekst så er det vanligvis mye riktigere å anta at de ikke mente noe slemt med det. Kanskje var det nøytralt, eller til og med positivt, men i hvert fall ikke negativt.

Du går garantert glipp av mye uforutrettethet, og vil få et bedre liv!

:-)

Med vennlig hilsen

Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...