Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er folk- ku og hund jeg sammenlikna.

Det gjelder alle små og store folk og alle små og store dyr.

Er ikke jersey den beste ku- rasen? Dette må du "finne ut" av neste gang du er på hjemgården.

Jeg for min del går nå ut og gir kuene nattmat- silofôr og litt kornpellets.

Jersey-kyr er fine :-)

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• skipohoi

7

• fineline

6

• laban

1

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Det er folk- ku og hund jeg sammenlikna.

Det gjelder alle små og store folk og alle små og store dyr.

Er ikke jersey den beste ku- rasen? Dette må du "finne ut" av neste gang du er på hjemgården.

Jeg for min del går nå ut og gir kuene nattmat- silofôr og litt kornpellets.

Jeg rett og slett forstår ikke hvorfor du sammenligner her. Jeg tviler på at jeg finner noe ut om jerseykyr på hjemgården min. Det ville vært enklere å finne det på internett.

Jeg er godt klar over viktigheten av for til melkekyr. Selv har jeg også ammet barn.

Det jeg prøvde å få frem uansett om det var klønete eller ikke var at det er ikke kun størrelsen, men forbrenningen som styrer kaleriebehovet. Det er en myte at overvektige mennesker spiser mye mer enn normalvektige. Vekt styres f.eks. av genetisk arv, hormoner etc.

Ellers er jeg ikke interessert i å skrive mer i denne tråden slik som Lillemus langet ut til meg. Jeg liker ikke den dronningstatusen Lillemus har på dol.

Jeg rett og slett forstår ikke hvorfor du sammenligner her. Jeg tviler på at jeg finner noe ut om jerseykyr på hjemgården min. Det ville vært enklere å finne det på internett.

Jeg er godt klar over viktigheten av for til melkekyr. Selv har jeg også ammet barn.

Det jeg prøvde å få frem uansett om det var klønete eller ikke var at det er ikke kun størrelsen, men forbrenningen som styrer kaleriebehovet. Det er en myte at overvektige mennesker spiser mye mer enn normalvektige. Vekt styres f.eks. av genetisk arv, hormoner etc.

Ellers er jeg ikke interessert i å skrive mer i denne tråden slik som Lillemus langet ut til meg. Jeg liker ikke den dronningstatusen Lillemus har på dol.

Hei,

Om du mener noen har dronning- eller kongestatus her inne så er vel ikke det noe de får, men opparbeider seg.

Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men i det store bildet tror jeg på det jeg skrev.

Dyr er ingen dårlig sammenlikning, da de ikke er så ulike oss. Tenk bare på hva som skjer med en gris om den får nesten bare sukker kontra nesten bare fett...

Så hvordan kroppen responderer på maten er veldig styrt av type mat som igjen påvirker hormoner. Som du skriver. Fete folk, trenger ikke være "storbygde", men de responderer på maten på en annen måte.

Vi er jo enige...eller?

Er de ikke vakre, jerseykyrne?

Hei,

Jeg skal mener ikke å "trå i salaten" her å kanskje sammenlikningen ikke er den beste...

Jeg har kuer av liten rase, jersey- rasen, de veier ca 400 kg voksne. Det er allment kjent via forskning på Ås og i utlandet at om en har 100 tonn vinterfôr til disposisjon vil det gi mer melk totalt for en besetning med små kyr kontra store.

Dette skyldes at de små dyra ikke trenger så mye fôr til å vedlikeholde "maskineriet", og det blir mer igjen til selve melkeproduksjonen. Regner med det er det samme med stor/ liten hund også...

Jeg liker folk som sier at "jeg har kuer"! :0D

Hei,

Om du mener noen har dronning- eller kongestatus her inne så er vel ikke det noe de får, men opparbeider seg.

Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men i det store bildet tror jeg på det jeg skrev.

Dyr er ingen dårlig sammenlikning, da de ikke er så ulike oss. Tenk bare på hva som skjer med en gris om den får nesten bare sukker kontra nesten bare fett...

Så hvordan kroppen responderer på maten er veldig styrt av type mat som igjen påvirker hormoner. Som du skriver. Fete folk, trenger ikke være "storbygde", men de responderer på maten på en annen måte.

Vi er jo enige...eller?

Er de ikke vakre, jerseykyrne?

''Er de ikke vakre, jerseykyrne?''

De er kjempesøte! :o)

''Det jeg prøvde å få frem uansett om det var klønete eller ikke var at det er ikke kun størrelsen, men forbrenningen som styrer kaleriebehovet. Det er en myte at overvektige mennesker spiser mye mer enn normalvektige. Vekt styres f.eks. av genetisk arv, hormoner etc.''

Det som er en myte, er at forbrenningen er så fryktelig varierende. Noen mennesker har selvfølgelig lavt stoffskifte og dermed lavere forbrenning, men stort sett er det ikke så store variasjoner. Det er ren fysikk at en større kropp forbrenner mer enn en liten, det er jo rett og slett flere kroppsceller som trenger tilførsel av energi for å virke.

''Ellers er jeg ikke interessert i å skrive mer i denne tråden slik som Lillemus langet ut til meg. Jeg liker ikke den dronningstatusen Lillemus har på dol.''

Jeg er langt fra enig i alt Lillemus skriver, særlig om kosthold og vekt, men i dette tilfellet synes jeg du er på jordet.

Annonse

Hei, igjen, Fineline.

Det er vel en del av gamet at en ikke alltid blir enige og at det noen ganger blir litt "kvasst".

Jeg forstår du sier stopp og ikke gidder mer, men jeg håper du ikke blir lei deg og tar slike diskusjoner personlig.

Hvordan går det da på hjemgården din, er det bror din eller noen i familien som driver den?

By og land- hand i hand :-)

Hei, igjen, Fineline.

Det er vel en del av gamet at en ikke alltid blir enige og at det noen ganger blir litt "kvasst".

Jeg forstår du sier stopp og ikke gidder mer, men jeg håper du ikke blir lei deg og tar slike diskusjoner personlig.

Hvordan går det da på hjemgården din, er det bror din eller noen i familien som driver den?

By og land- hand i hand :-)

Jeg ble ikke lei meg, men ble lei og gadd ikke mer. Det er ingenting her som går innpå meg.

Hjemgården min blir drevet av familie så jeg kan komme på besøk når jeg vil, men de driver ikke med kyr lenger.

Gjest sangsol

Tror kropper er forskjellige jeg.

I fjor trente jeg masse styrke, gikk veldig lite ned,

spiste litt mindre enn vanlig men...

Nå passer jeg på kaloriinntaket og trener kombinert,

kondisjon og noen oppstrammende styrkeøvelser,

og nå går jeg ned :-)

Jeg trenger også kombinasjon av trim. Mye kondisjonstrening, men styrke må til.

jeg har også gått ned ca 6 kg- og kjenner jeg er både strammere her og der- og sterkere. Føler meg så mye bedre.

Gjest spreeeeek

Jeg trenger også kombinasjon av trim. Mye kondisjonstrening, men styrke må til.

jeg har også gått ned ca 6 kg- og kjenner jeg er både strammere her og der- og sterkere. Føler meg så mye bedre.

Er spent på å gå på vekta i morra... skeiet ut i helga pga selskap og lørdagskos, men i dag har jeg spist bare 1000 kalorier og i tillegg trent en time...

Måtte tjene inn igjen utskeielsene :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...