Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som noen vet sliter jeg med blodsukkeret og kan derfor ikke spise brød, pasta, ris, frukt osv. Det føles som om all hendig, rask mat er utelukket for meg og jeg klarer knapt å få i meg et minimum i løpet av dagen.

Jeg ønsker å komme nærmere en optimal BMI, men kroppen er på konstant sparebluss. Jeg trener tre ganger i uka og går svært mye i løpet av en dag, så jeg trenger mer enn jeg får i meg for øyeblikket.

En typisk dag ser slik ut:

Frokost: Et egg med litt smør og noen cherry-tomater.

Lunsj: Et knekkebrød med makrell i tomat. Noen få bær.

Middag: 150 gram krydret kylling med brokkoli.

En annen typisk dag:

Frokost: Et knekkebrød med salami og agurk.

Lunsj: Omelett av to egg og en håndfull champignon.

Middag: Bolognes m/kjøttdeig på en seng med strimlet squash.

Og det er det, sånn ca. Jeg er sliten, gretten og trøtt, men jeg klarer ikke få i meg mat. Kan noen komme med noen gode tips til en med økte utfordringer i matverdenen?

Og nei, jeg orker faktisk ikke mer fett. Jeg klarer rett og slett ikke få det i meg og det er IKKE en vanesak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387946-f%C3%A5r-ikke-i-meg-nok-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

23

• Lillemus

6

• frosken

6

• skipohoi

2

Mest aktive i denne tråden

innføre kveldsmat? eller spiser du middag så seint at det ikke går?

Ser noen anbefaler å knaske never med f.eks mandler som mellommåltid (selv er jeg allergisk mot mandler så det funker ikke på meg, men kanskje deg?)

Har du mulighet til å få en time hos en ernæringsfysiolog hadde kanskje det vært god hjelp å få der.

Hvor er grønnsakene da!? Litt broccoli og noen bær er alt for lite! Salat, blomkål, div. rot-grønnsaker, paprika, agurk, squash, aubergine (om du liker det)...! Blomkål og broccoli kan du koke og kjøre i foodprosessor/stavmikser om du har det, med litt krydder og en smørklatt. Blir knallgodt!

innføre kveldsmat? eller spiser du middag så seint at det ikke går?

Ser noen anbefaler å knaske never med f.eks mandler som mellommåltid (selv er jeg allergisk mot mandler så det funker ikke på meg, men kanskje deg?)

Har du mulighet til å få en time hos en ernæringsfysiolog hadde kanskje det vært god hjelp å få der.

Kveldsmat klarer jeg ikke få i meg. Nøtter og mandler hender det jeg spiser litt av.

Legen min mener jeg må lage klart mer; bake nøtte- og ostemuffins osv., men mange av ingrediensene er ganske dyre og jeg synes det blir for mye styr - spesielt når jeg ikke ønsker å spise det en gang.

De antar det er mangelen på karbohydrater som gjør at jeg ikke har appetitt, så jeg skal egentlig spise litt bønner og bittelitt ris til middag, men jeg får det ikke i meg. Legen sier at det er sannsynlig at blodsukkeret blir mer stabilt om jeg kommer enda nærmere normal BMI, men jeg er bare oppgitt akkurat nå. Det føles som om jeg stanger hodet i veggen.

Må nevne at jeg har aversjon mot å putte noe i munnen "mot min vilje" på grunn av seksuelt misbruk i barndommen.

Hvor er grønnsakene da!? Litt broccoli og noen bær er alt for lite! Salat, blomkål, div. rot-grønnsaker, paprika, agurk, squash, aubergine (om du liker det)...! Blomkål og broccoli kan du koke og kjøre i foodprosessor/stavmikser om du har det, med litt krydder og en smørklatt. Blir knallgodt!

Jeg spiser jo grønnsaker til alle måltider :) Jeg kan alltids forsøke å kutte opp selleri, paprika osv. for å tygge det i meg, men det blir ikke akkurat mange kaloriene.

Kveldsmat klarer jeg ikke få i meg. Nøtter og mandler hender det jeg spiser litt av.

Legen min mener jeg må lage klart mer; bake nøtte- og ostemuffins osv., men mange av ingrediensene er ganske dyre og jeg synes det blir for mye styr - spesielt når jeg ikke ønsker å spise det en gang.

De antar det er mangelen på karbohydrater som gjør at jeg ikke har appetitt, så jeg skal egentlig spise litt bønner og bittelitt ris til middag, men jeg får det ikke i meg. Legen sier at det er sannsynlig at blodsukkeret blir mer stabilt om jeg kommer enda nærmere normal BMI, men jeg er bare oppgitt akkurat nå. Det føles som om jeg stanger hodet i veggen.

Må nevne at jeg har aversjon mot å putte noe i munnen "mot min vilje" på grunn av seksuelt misbruk i barndommen.

får du i deg sånne ernæringsdrikker fra apoteket? Vi prøvde det på jentungen, men hun likte dem ikke. Det er de som er laget til "oppfeiting" altså, ikke slankeversjonene.

Annonse

får du i deg sånne ernæringsdrikker fra apoteket? Vi prøvde det på jentungen, men hun likte dem ikke. Det er de som er laget til "oppfeiting" altså, ikke slankeversjonene.

Jeg forsøkte min muskelbyggende samboers proteinshake og klarte omtrent to dråper ;)

Så vidt jeg ser inneholder de drikkene alt for mye karbohydrater for meg :/

Jeg har bestilt en del forskjellige nøtter nå og skal forsøke det i morgen, i alle fall.

Hei,

Med blodsukker- problem må du få i deg langt mer fett.

Raske karbo som energikilde, må jo erstattes. Ellers vil du være sulten og sliten hele tiden ( som du beskriver ).

Et halvkg meierismør bør "forsvinne" i uka bare til deg.

Ellers er jo div svinekjøtt, pølser, graddost, div kjøttdeig kyllinglår, div salami, rømme og fløte fete produkt, men det er en helt klar utfordring å finne nok fett i kosten og å bli "vandt" med det.

Krydder er også fint.

Lykke til!

Jeg spiser jo grønnsaker til alle måltider :) Jeg kan alltids forsøke å kutte opp selleri, paprika osv. for å tygge det i meg, men det blir ikke akkurat mange kaloriene.

Nøtter som GA foreslår er jo rene kaloribomben. Tørket frukt også, men det år du kanskje problemer med i forhold til blodsukkeret?

Jeg forsøkte min muskelbyggende samboers proteinshake og klarte omtrent to dråper ;)

Så vidt jeg ser inneholder de drikkene alt for mye karbohydrater for meg :/

Jeg har bestilt en del forskjellige nøtter nå og skal forsøke det i morgen, i alle fall.

http://nutricia.no/upload_dir/docs/Naeringsdrikker/Calogen_0811.pdf

Mannen min klarte ingen andre former for næringsdrikker, men han sa at denne ikke smakte så ille. Du trenger bare noen få ml (!) for at det skal være god drahjelp.

Hei,

Med blodsukker- problem må du få i deg langt mer fett.

Raske karbo som energikilde, må jo erstattes. Ellers vil du være sulten og sliten hele tiden ( som du beskriver ).

Et halvkg meierismør bør "forsvinne" i uka bare til deg.

Ellers er jo div svinekjøtt, pølser, graddost, div kjøttdeig kyllinglår, div salami, rømme og fløte fete produkt, men det er en helt klar utfordring å finne nok fett i kosten og å bli "vandt" med det.

Krydder er også fint.

Lykke til!

Ja, jeg vet jo jeg egentlig må ha mer fett, men jeg orker ikke. Jeg liker ikke dressinger, majones, melkeprodukter osv.

Annonse

Nøtter som GA foreslår er jo rene kaloribomben. Tørket frukt også, men det år du kanskje problemer med i forhold til blodsukkeret?

Ja, skal forsøke mer nøtter. En håndfull burde hjelpe mye, jeg får spise det utover dagen om jeg ikke klarer alt på en gang.

Hva med noen næringsrike supper? Spise litt mer til hvert målti (eller fungerer ikke dette med tanke på blodsukkeret?).

Supper er en god ide, det får jeg i meg med letthet. Kanskje fryse ned porsjonsstørrelser og spise til lunsj. Takk :)

Større måltider er helt greit, det er vel egentlig anbefalt da jeg da får færre blodsukkerfall i løpet av dagen, men det var det med å få det ned, da ;)

Jeg har ikke lest gjennom tråden, men tenkte umiddelbart at hvor er melkeproduktene? Cottage cheese og kesam/kvark er jo den store redningen i slike situasjoner.

Jeg klarer ikke melkeprodukter overhodet. Selv yoghurt skaper brekningsfornæmmelser når jeg har det slik som nå. Prøver å spise noen skiver ost en gang i blant.

Supper er en god ide, det får jeg i meg med letthet. Kanskje fryse ned porsjonsstørrelser og spise til lunsj. Takk :)

Større måltider er helt greit, det er vel egentlig anbefalt da jeg da får færre blodsukkerfall i løpet av dagen, men det var det med å få det ned, da ;)

Kremet blomkålsuppe f.eks er god med fløte i.

http://nutricia.no/upload_dir/docs/Naeringsdrikker/Calogen_0811.pdf

Mannen min klarte ingen andre former for næringsdrikker, men han sa at denne ikke smakte så ille. Du trenger bare noen få ml (!) for at det skal være god drahjelp.

Denne så bra ut, men jeg fant ikke næringssammensetningen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...