scorpius82 Skrevet 18. november 2001 Del Skrevet 18. november 2001 Aller først vil jg si at jg reagerte på måten dette forumet ble presentert. Hvorfor tar dere ikke imot spørsmål om hvordan man kan gå ned i vekt, om det er på en hensiktsmessig måte? Det å gå ned i vekt handler jo kanskje mest om å legge om kostholdet. Hva med alle de som kanskje står i fare for å utvikle fedme, og dermed også livstruende sykdommer som hjerte- og karsykdommer, smat sukkersyken, ryggproblemer mm?! Jeg ser at det er mange innlegg, ja, kanskje hovedtyngden av innleggene, som handler om slanking. Jeg tror ikke dette bare handler om unge jenter med det man kaller spiseforstyrrelser. Ta meg, for eksempel. Jeg har begynt på folkehøyskole, og beveger meg klart ikke like mye som før. I tillegg til dette er jeg klart en av dem som legger på seg fortere enn andre. Gjennom hele oppveksten har jeg fått servert sunn mat hjemme, og trent fast. Jeg har vært aktiv speider gjennom flere år, og er en person som generelt ikke ligger på latsida. Likevel skal det jammen ikke mye til før jeg legger på meg. Etter at jeg begynte på folkehøyskole, har jeg gått opp en 5-6 kg i vekt, noe jeg har fortstått er ganske vanlig. Dette er vel hovedsaklig fordi vi alle spiser mer enn det vi gjorde hjemme. Her er det mye vanskeligere å skippe måltider, og vi får dessuten veldig god og variert mat. Jeg er 1,65 høy og veier 67-68 kg. Har ikke veid meg på en-to uker. Jeg har målt bmi'en min til å være normal, men det er søren meg ikke lenge før jeg har en bmi som sier at jeg bør vurdere å gå ned i vekt. Jeg vet at jeg må trene mye og legge om kostholdet, skal jeg gå ned i vekt. Jeg har allerede begynt å spise mer frukt i stedet for godterier, jeg drikker betydelig mindre mengder av brus, og jeg har et mer variert kosthold, med fisk to ganger i uka og ellers kun vegetarmiddager. Jeg føler at det er så mange kompleksiteter ute og går i hva man kan drikke og spise. Bl.a. har jeg hørt at det ikke er gunstig å spise pærer, epler og bananer om man skal slanke seg, fordi disse fruktene inneholder så mage kalorier. Likevel må det være 1000 ganger bedre å spise frukt en godteri? Dessuten er jo dette frukter som er sunt for så mye annet?! Jeg har hørt at det er like mye kalorier i kunstig sukker som i vanlig sukker. Stemmer dette? Og i såfall-har det ikke noe å si at sukkerfri saft, f.eks., inneholder 0% fett? I løpet av en dag har vi tre brødmåltider på skolen, og på disse kan jeg fint spise 10 brødskiver. Har hørt et sted at man ikke bør spise mer enn 6-8 brødskiver på en dag, men også at man ikke legger på seg noe særlig av å spise brødskiver. Jeg prøver å trappe ned på antall brødskiver, men det er ikke så lett. Hvordan kan jeg øke forbrenningen generelt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 18. november 2001 Del Skrevet 18. november 2001 Jeg forstår frustrasjonen din, det er neimen ikke lett å vite hva man skal spise i dag! Men de fleste seriøse steder jeg har spurt, har jeg fått disse generelle svarene: Drikk masse vann, ikke overdriv med fett og raske karbohydrater (brød, poteter,ris), la grønnsaker være minst 50 % av middagen din, spis noe hver 2-3. time, gjerne yogurt, frukt e.l. Dette var bare noen av tipsene. Konkret, når det gjelder frukter som eple, appelsin, druer o.l. så er de ganske kaloririke ja, sammenlignet med andre frukter, vel å merke! Sammenlignet med godterier derimot, er de ganske kalorifattige! Både epler og appelsiner inneholder ca 50 kalorier, du ser jo da selv at det ikke er noe å snakke om, spis gjerne et par frukter for dagen, med god samvittighet! Det er jo som du sier så sunt på andre måter også. Og nå er det kommet deilige mandariner... Brødmat, poteter, ris, pasta o.l. inneholder en god del raske karbohydrater, dvs sukkerarter som påvirker blodsukkeret til å stige raskt for deretter å synke raskt igjen. Du bør derfor ikke overdrive disse matvarene. Med det menes selvsagt ikke at du skal kutte det ut, men 10 skiver for dagen i tillegg til karbohydrater ved middagen blir kanskje litt mye. Hva med å la noen av måltidene skiftes ut med en salat, egg, frukt, grønt, suppe e.l.? Unngå særlig karbohydrater om kvelden. Lett-produkter inneholder ikke like mange kalorier som de med sukker, nei. Men det som kan skje når man f.eks. drikker lett-saft eller lett-brus, er at kroppen tror det kommer sukker pga den søte smaken, noe det ikke gjør, også dukker det opp en sterk søttrang. Det snakkes derfor om at lett-produkter indirekte sørger for at man spiser mer sukker. Et eksempel er mange på kino som drikker Cola Light og spiser småsnop for 40 kr... Generellt vil jeg råde deg til å prøve å tenke enkelt og bruke vanlig sunn fornuft. Når det gjelder å øke forbrenningen, er det veldig viktig å starte dagen med et skikkelig måltid. Klarer du i tillegg å ta en liten treningsøkt FØR frokost, har du en glimrende start på dagen, med forbrenning på topp i 10 timer framover! I tillegg er det vitkig, som nevnt over, å fordele maten på mange små-måltider, for å sørge for at kroppen hele tiden har noe å jobbe med, da tillater ikke forbrenningen seg å slappe av et sekund. I tillegg kan du drikke nypete før sengetid, det lar forbrenningen gå litt høyere enn vanlig, når du sover. Og sist, men ikke minst, muskler forbrenner veldig mye. Klarer du å få tid til noen småøvelser bare f.eks. 5-10 min hver dag, med situps, armhevinger o.l., er du godt på vei. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 19. november 2001 Del Skrevet 19. november 2001 Jeg ser på nicket ditt at du er 19 år. Du må huske på at i 19-20 års-alderen gjør kroppen et siste kromspring og utvider seg og legger på seg mer. Det er sikkert bare alderen som gjør at du har lagt på deg, da du spiser ganske normalt, som jeg har forstått det. Jeg syntes det var helt grusomt da jeg gikk fra 65 til 74 kilo på under ett år, men jeg fant ut at jeg kunne umulig ha lagt på meg 9 kilo FETT, for kroppen så stort sett ut som det samme. Jeg tror ikke du har lagt på detgunormalt, jeg tror det er kroppen din som har forandret seg. De fleste jeg kjenner har opplevd vektøkning rundt denne aldren (jeg er selv 20.) Jeg er selv bare 167 cm og bmi på DOL sier at jeg er "lett overvektig", jeg trenger alltid de største størrelsene i bukser. Men det er bare å innse, jeg trener 3-4 dager i uka og kommer aldri til å komme inn i størrelse M eller L rett og slett fordi jeg bare ER sånn! Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så lenge du ikke merker at du får skikkelig heavy bilringer og skikkelig dobbelthake PS: det er også vanlig å gå opp i BH-størrelse, om det er en trøst. Man merker ikke selv at man øker i kroppsvolum når man blir eldre, men alle vet vi at en 23-åring definitivt er "større" i rammene enn en 17-åring. Jeg søyt over at jeg ikke kom inn i buksene jeg brukte da jeg var 16 når jeg ble 19, men så tok jeg en ekstra titt på førsteklassingene på skolen min - og fant ut at de var jo BITTESMÅ! Vektøkningen din er nok helt normal. Du trenger nok ikke stresse med å ikke spise godteri og sånt. (Men man trenger jo ikke spade innpå med sjokolade for det!) Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. november 2001 Del Skrevet 22. november 2001 Hei scorpius82, Frukt er en veldig viktig del av et sunt kosthold. Inntaket bør ligge mellom 2-4 frukt daglig. Denne mat-gruppen tilfører kroppen viktige antioxidanter og andre stoffer som forebygger forskjellige livsstilssykdommer – bl.a kreft og hjertesykdommer. Frukt inneholder også et viktig fiber (pektin) som effektivt reduserer kolesterol-nivået i blodet, samt at det også senker blodsukker responsen og insulin-behovet etter et måltid med inntak av mye karbohydrater. Som i all annen mat, er det kalorier i frukt også. Men som du selv sier, frukt er et mye bedre valg enn annet snop. 1 liten banan eller en medium pære gir 100-105 kcal, et eple på rundt 7 cm i diameter gir 80 kcal (for 8 cm er det ca 125 kcal), 1 appelsin eller nektarin gir 60-65 kcal, 10 druer eller 1 fersken gir 35-40 kcal, 1 grapefrukt gir rundt 80 kcal, etc. Dersom du synes du spiser for mange frukt om dagen, kan du jo begynne å knaske på en gulrot (30 kca), 2,5 dl oppskåret broccoli (45 kcal) eller blomkål (25 kcal), 1 tomat (25 kcal), eller 1/2 agurk (5 kcal). Det er ikke like mye kcal i kunstig sukker som i vanlig sukker. Saccharin, aspartam, acasulfame K og sucralose etc. er alle kalorifrie søtningsstoffer. Fruktose som noen ganger brukes til søtning er ikke et kunstig søtningsstoff. Det gir samme kcal som vanlig sukker (4 kcal/g), men er mye søtere enn vanlig sukker, så man trenger ikke bruke samme mengde som sukker. Jo, sukkerfri saft er fettfri. Men jeg vel likevel ikke anbefale et altfor høyt inntak av kunstige søtningsstoffer. Det sies at det er trygt, men til nå finnes det vel ikke nok studier til å si hva som skjer ved et høyt inntak over lengre tid. Dersom du ønsker å gå ned i vekt, er det smart å venne seg til å drikke rikelig med vann mellom måltidene. Grovt brød er sunt og gir mye god næring til kroppen. Jeg har ikke noe spesifikt antall skiver som man bør/ikke bør spise daglig. 1 brødskive gir rundt 60-80 kcal. Dersom du er kjent med matpyramiden, vet du kanskje at man daglig er anbefalt å spise 6-11 porsjoner med brød, pasta, ris og andre kornprodukter. Dersom du spiser 10 skiver, har du allerede fått det du skal ha fra denne matgruppen – og da kommer f.eks pasta, ris etc i tillegg. Jeg vet ikke hva som serveres der du er, men hva med å bytte ut noen av brødskivene med litt havregrøt, frokostblanding etc bare for å få litt variasjon i kostholdet? Prøv alltid å velge brød og kornprodukter som er grove. Dette gir mye fiber som er viktig både for en sunn fordøyelseskanal, lavt blodkolesterol, og lettere vekttap. Forbrenningen økes gjerne med økt mosjon (intervall trening) og et passe inntak av kalorier. For din høyde, alder og vekt (regner 62 kg som var det du veide før du la på deg?) vil jeg anta at du trenger rundt 1900-2000 kcal daglig. For vekttap kan du evt senke inntaket til 1500-1700 kcal. Håper jeg svarte på spørsmålene dine. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.