Gå til innhold

Nye regler for sletting av gamle innlegg???


Gjest prust

Anbefalte innlegg

I høst (et halvt år siden) var det noen tråder her på webmasterforumet om sletting av gamle innlegg. Det ble også stilt spørsmål om hvor vidt Datatilsynet er klar over hvordan DOL fungerer i praksis, og pekt på dette med at DOL i slutten av november 2011 har endret reglene i forhold til det som opprinnelig stod (at innleggene skulle slettes etter 2-3 måneder).

Det ble svart fra redaksjonens side at de jobber med dette, og at de "snart" skulle komme med mer informasjon til brukerne om dette.

Hva skjer? Er det ny policy på gang her eller ikke? Kommer gamle innlegg til å bli slettet eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Dol er en fantastisk database og jeg har hatt nytte av gamle innlegg. Men at de som ønsker sine innlegg slettet skal få det , synes jeg er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er kanskje inne for å kontakte Datatilsynet.

Ja, det er vel det - når redaksjonen er så vanvittig trege med å få dette på plass, og også komme med informasjon.

Men litt kjedelig å fronte saken da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ta tak i dette synes jeg! Ikke spesielt morsomt at tråder får stå i mange år....

Nei, jeg synes heller ikke det. Særlig ikke når redaksjonen i utgangspunktet lovet at trådene skulle slettes etter 2-3 MÅNEDER...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Dol er en fantastisk database og jeg har hatt nytte av gamle innlegg. Men at de som ønsker sine innlegg slettet skal få det , synes jeg er helt ok.

Jeg er enig i at det er moro å søke i databasen, finne frem morsomme/spennende tråder, og også finne gode råd for mangt og mye.

Men det blir litt feil når utgangspunktet var at trådene skulle slettes etter 2-3 måneder. Så jeg synes at de burde sette en dato og slette alle innlegg som er før denne datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Ja, det er vel det - når redaksjonen er så vanvittig trege med å få dette på plass, og også komme med informasjon.

Men litt kjedelig å fronte saken da...

Jo, men man kan vel kontakte dem anonymt? Oppgi samme mailadresse og nick som brukes på dol, og forklare saken. Er vi lete som tar kontakt, er det større sjanse for at de undersøker saken også.

Jeg har ingen problem med å sende en slik mail. Skulle de be om min identitet, er ikke det noe problem heller, bare jeg ber dem om å holde den for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er moro å søke i databasen, finne frem morsomme/spennende tråder, og også finne gode råd for mangt og mye.

Men det blir litt feil når utgangspunktet var at trådene skulle slettes etter 2-3 måneder. Så jeg synes at de burde sette en dato og slette alle innlegg som er før denne datoen.

Jeg synes 2-3 måneder er for lite. Men jeg er enig at de kan skrive hvor lenge de blir stående. Uansett er alt nettvett at det som er ute på nett er ute for nett. Derfor bør man være forsiktig å bruke gjestenick når man ikke vil bli gjenkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Det er fortsatt ikke avgjort hvorvidt gamle innlegg vil bli slettet eller ikke. Ulike juridiske aspekter ved tjenesten blir for tiden vurdert av kompetent jurist.

I tillegg til dine og andres henvendelser med ønsker om sletting, har vi også mottatt flere henvendelser som ber om at sletting ikke skal gjennomføres.

Det vil fortsatt ta en del tid før det avgjøres hvorvidt alle gamle innlegg overføres til det nye systemet som skal tas i bruk i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Det er fortsatt ikke avgjort hvorvidt gamle innlegg vil bli slettet eller ikke. Ulike juridiske aspekter ved tjenesten blir for tiden vurdert av kompetent jurist.

I tillegg til dine og andres henvendelser med ønsker om sletting, har vi også mottatt flere henvendelser som ber om at sletting ikke skal gjennomføres.

Det vil fortsatt ta en del tid før det avgjøres hvorvidt alle gamle innlegg overføres til det nye systemet som skal tas i bruk i løpet av våren.

Det spiller da ingen rolle at dere har fått henvendelse fra brukere som ikke ønsker sletting! Om gamle innlegg skal slettes, skal ikke avgjøres av en avstemming blandt brukerne. Doktoronline fikk konsesjon fra Datatilsynet under de forutsetninger at innlegg skulle slettes etter 3 måneder. Og intill 2011 stod det i deres retningslinjer. Det er fakta. Og det er det dere må forholde dere til. Da er det nok at EN bruker ønsker at alle innlegg før 2011 blir slettet. Så får dere heller diskutere hva dere vil gjøre med innlegg etter 2011, helst i samråd med Datatilsynet.

Det at dere i det hele tatt har fått ønsker om å beholde gamle innlegg, skulle være god nok grunn til å slette. Siden det tyder på at noen er interesert i å sammenstille data om andre brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da ingen rolle at dere har fått henvendelse fra brukere som ikke ønsker sletting! Om gamle innlegg skal slettes, skal ikke avgjøres av en avstemming blandt brukerne. Doktoronline fikk konsesjon fra Datatilsynet under de forutsetninger at innlegg skulle slettes etter 3 måneder. Og intill 2011 stod det i deres retningslinjer. Det er fakta. Og det er det dere må forholde dere til. Da er det nok at EN bruker ønsker at alle innlegg før 2011 blir slettet. Så får dere heller diskutere hva dere vil gjøre med innlegg etter 2011, helst i samråd med Datatilsynet.

Det at dere i det hele tatt har fått ønsker om å beholde gamle innlegg, skulle være god nok grunn til å slette. Siden det tyder på at noen er interesert i å sammenstille data om andre brukere.

Det er IKKE for å sammenstille opplysninger om en bruker. Men at det ligger mye nyttig informasjon her om alt man måtte lure på fra tepperens til slankekurer. Men at de som ønsker å få slettet noen innlegg som er for private, eller sine innlegg for at de har brukt samme tråd hele tiden så er det ok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da ingen rolle at dere har fått henvendelse fra brukere som ikke ønsker sletting! Om gamle innlegg skal slettes, skal ikke avgjøres av en avstemming blandt brukerne. Doktoronline fikk konsesjon fra Datatilsynet under de forutsetninger at innlegg skulle slettes etter 3 måneder. Og intill 2011 stod det i deres retningslinjer. Det er fakta. Og det er det dere må forholde dere til. Da er det nok at EN bruker ønsker at alle innlegg før 2011 blir slettet. Så får dere heller diskutere hva dere vil gjøre med innlegg etter 2011, helst i samråd med Datatilsynet.

Det at dere i det hele tatt har fått ønsker om å beholde gamle innlegg, skulle være god nok grunn til å slette. Siden det tyder på at noen er interesert i å sammenstille data om andre brukere.

Man trenger ikke være interessert i å "sammenstille data om andre brukere" selv om man ikke synes det er så viktig å få slettet eldre innlegg.

For meg er ikke denne saken viktig i det hele tatt, men du trenger ikke mistenkeliggjøre de som synes det er greit som det er og som det har vært hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Man trenger ikke være interessert i å "sammenstille data om andre brukere" selv om man ikke synes det er så viktig å få slettet eldre innlegg.

For meg er ikke denne saken viktig i det hele tatt, men du trenger ikke mistenkeliggjøre de som synes det er greit som det er og som det har vært hele tiden.

Det er STOR forskjell på å ikke synes det er viktig å slette gamle data, og å eksplisitt kontakte doktoronline og be dem la være å slette, ser du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Det er IKKE for å sammenstille opplysninger om en bruker. Men at det ligger mye nyttig informasjon her om alt man måtte lure på fra tepperens til slankekurer. Men at de som ønsker å få slettet noen innlegg som er for private, eller sine innlegg for at de har brukt samme tråd hele tiden så er det ok for meg.

Da får folk heller stille nye spørsmål om tepperens, så holdes det litt liv i dol også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på å ikke synes det er viktig å slette gamle data, og å eksplisitt kontakte doktoronline og be dem la være å slette, ser du ikke det?

Joda, jeg ser forskjellen på det. Men man kan protestere aktivt på sletting selv om man ikke har tenkt å systematisere personopplysninger. Det er ikke nødvendigvis en så suspekt årsak til at man ser klare fordeler ved dagens løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Det er fortsatt ikke avgjort hvorvidt gamle innlegg vil bli slettet eller ikke. Ulike juridiske aspekter ved tjenesten blir for tiden vurdert av kompetent jurist.

I tillegg til dine og andres henvendelser med ønsker om sletting, har vi også mottatt flere henvendelser som ber om at sletting ikke skal gjennomføres.

Det vil fortsatt ta en del tid før det avgjøres hvorvidt alle gamle innlegg overføres til det nye systemet som skal tas i bruk i løpet av våren.

Jeg har hatt mye nytte av å søke på gamle innlegg jeg har skrevet og fått svar på. Også andre innlegg har jeg hatt nytte av å lese.

Men jeg liker mindre at andre kan søke opp alt jeg har skrevet. Så jeg vet ikke helt hva jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ikke avgjort hvorvidt gamle innlegg vil bli slettet eller ikke. Ulike juridiske aspekter ved tjenesten blir for tiden vurdert av kompetent jurist.

I tillegg til dine og andres henvendelser med ønsker om sletting, har vi også mottatt flere henvendelser som ber om at sletting ikke skal gjennomføres.

Det vil fortsatt ta en del tid før det avgjøres hvorvidt alle gamle innlegg overføres til det nye systemet som skal tas i bruk i løpet av våren.

Jeg stiller meg helt bak det Hulderen skriver som svar til deg her:

''Det spiller da ingen rolle at dere har fått henvendelse fra brukere som ikke ønsker sletting! Om gamle innlegg skal slettes, skal ikke avgjøres av en avstemming blandt brukerne. Doktoronline fikk konsesjon fra Datatilsynet under de forutsetninger at innlegg skulle slettes etter 3 måneder. Og intill 2011 stod det i deres retningslinjer. Det er fakta. Og det er det dere må forholde dere til. Da er det nok at EN bruker ønsker at alle innlegg før 2011 blir slettet. Så får dere heller diskutere hva dere vil gjøre med innlegg etter 2011, helst i samråd med Datatilsynet.

Det at dere i det hele tatt har fått ønsker om å beholde gamle innlegg, skulle være god nok grunn til å slette. Siden det tyder på at noen er interesert i å sammenstille data om andre brukere.

''

Har dere vært i kontakt med Datatilsynet angående dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da ingen rolle at dere har fått henvendelse fra brukere som ikke ønsker sletting! Om gamle innlegg skal slettes, skal ikke avgjøres av en avstemming blandt brukerne. Doktoronline fikk konsesjon fra Datatilsynet under de forutsetninger at innlegg skulle slettes etter 3 måneder. Og intill 2011 stod det i deres retningslinjer. Det er fakta. Og det er det dere må forholde dere til. Da er det nok at EN bruker ønsker at alle innlegg før 2011 blir slettet. Så får dere heller diskutere hva dere vil gjøre med innlegg etter 2011, helst i samråd med Datatilsynet.

Det at dere i det hele tatt har fått ønsker om å beholde gamle innlegg, skulle være god nok grunn til å slette. Siden det tyder på at noen er interesert i å sammenstille data om andre brukere.

Helt enig i hvert ord du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men man kan vel kontakte dem anonymt? Oppgi samme mailadresse og nick som brukes på dol, og forklare saken. Er vi lete som tar kontakt, er det større sjanse for at de undersøker saken også.

Jeg har ingen problem med å sende en slik mail. Skulle de be om min identitet, er ikke det noe problem heller, bare jeg ber dem om å holde den for seg selv.

Nå har jeg spurt Webmaster om Datatilsynet er involvert i prosessen med ny platform, men jeg regner vel ikke med å få svar.

Datatilsynet burde absolutt få en henvendelse om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...