Gjest Systemet Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Jeg prøver å finne ut hva som skjer med min uføretrygd hvis jeg og samboer gifter oss. Jeg er uføretrygded på minstepensjon, og får i dag 13.666 utbetalt. Det står slik når jeg googler. ''Alders- og uførepensjon EKTEFELLER: Ektefeller får redusert grunnpensjon når begge mottar alders- og uførepensjon. SAMBOERE: Hver enkelt av to samboere som ikke har vært gift eller har barn sammen, får full grunnpensjon. (Samboere sidestilles med ektefeller når de 1. november har vært samboere i 12 av de siste 18 måneder, og får altså redusert grunnpensjon.)'' Slik jeg har forstått det blir trygden min redusert med 15 % etter et år som samboer, eller ved ekteskap. Men her står det at jeg ikke får redusert trygd hvis samboer/mann ikke er alders eller uføretrygdet. Dette forvirrer meg... Menes det at ved ekteskap eller samboerskap hadde jeg blitt trukket fra dag 1, istedet for etter et år som nå? Samboer er i full jobb. Og hva skjer med skatten? Som samboere blir vi skattet hver for oss. Jeg har i dag ikke skatt på minstetrygden. Men hvis vi gifter oss, legges da inntektene våre sammen? Da blir jeg skattet som ham med 30 %. Er det virkelig det som skjer. utbetalt 13666 i dag. minus 15 % 2050 er 11616 kr minus 30% skatt 3485 er 8131 Kr Er det virkelig slik at jeg kun blir sittende igjen med vel 8000 kr av trygden hvis vi gifter oss? Jeg kjenner jeg blir urolig av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388902-regler-ved-samboerskapekteskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.