Gå til innhold

Nasjonalsangen + hodeplagg.

Anbefalte innlegg

Gjest undrerjegpå

Jeg følger med på vintersport, og nå er det ski VM på gang.

Norge høster medaljer, og nasjonalsangen spilles under diverse seremonier.

Og jeg registrerer at damene ikke tar av seg luer/hodeplagg.

Det snakkes mye om likestilling i Norge, og vi får stadig vite at vi har en lang vei å gå.

Spørsmålet mitt er som følger : har vi kommet såpass langt (for langt?) i dette, at damene slipper å ta av seg luer/hodeplagg når nasjonalsangen spilles?

(Jeg ser mennene tar konsekvent av seg på hodet, samme hvilken nasjonalsang som spilles.)

Anyone?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389007-nasjonalsangen-hodeplagg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Spørsmålet mitt er som følger : har vi kommet såpass langt (for langt?) i dette, at damene slipper å ta av seg luer/hodeplagg når nasjonalsangen spilles?''

Dette er gammel tradisjon at damer beholder hodeplagg på. Dette stammer faktisk fra bibelen, hvor det står (hos Paulus?) at kvinner skal beholde hodeplagg på i kirken. Dette er senere blitt overført til andre arenaer.

I den grad en skal komme inn på likestilling her, bør det vel heller sies at vi har kommet kort.

? Hva mener du med "såpass langt"? Det har alltid vært korrekt for damer å beholde hodeplagg på, og korrekt for herrer å ta de av. Ingenting har endret seg der i det siste, så det er i så fall likestilling som har kommet for kort (hvis noen skulle bry seg om akkurat dette).

Gjest meget gammel dame

''Spørsmålet mitt er som følger : har vi kommet såpass langt (for langt?) i dette, at damene slipper å ta av seg luer/hodeplagg når nasjonalsangen spilles?''

Dette er gammel tradisjon at damer beholder hodeplagg på. Dette stammer faktisk fra bibelen, hvor det står (hos Paulus?) at kvinner skal beholde hodeplagg på i kirken. Dette er senere blitt overført til andre arenaer.

I den grad en skal komme inn på likestilling her, bør det vel heller sies at vi har kommet kort.

''Dette stammer faktisk fra bibelen, hvor det står (hos Paulus?) at kvinner skal beholde hodeplagg på i kirken. ''

Det står mye rart i Bibelen, bl.a. at kvinner ikke skal tale i forsaminger, mannen er kvinnens overhode, kvinner skal ikke være lærere, osv.

Annonse

Gjest sangsol

''Dette stammer faktisk fra bibelen, hvor det står (hos Paulus?) at kvinner skal beholde hodeplagg på i kirken. ''

Det står mye rart i Bibelen, bl.a. at kvinner ikke skal tale i forsaminger, mannen er kvinnens overhode, kvinner skal ikke være lærere, osv.

Det står også at kvinner er "urene" under menstruasjon...

Hvor står det?

3. mosebok, 15:

'' 19 Når en kvinne har utflod og utfloden er blod fra kroppen hennes, er hun uren i sju dager. Den som rører ved henne, er uren helt til kvelden. 20 Alt det hun ligger på mens hun har menstruasjon, blir urent, og alt det hun sitter på, blir urent. 21 Den som rører ved sengen hennes, skal vaske klærne sine og bade; han er uren helt til kvelden. 22 Og den som rører ved noe hun har sittet på, skal vaske klærne og bade; han er uren helt til kvelden. 23 Ligger det et eller annet der hun har ligget eller sittet, og noen rører ved det, er han uren helt til kvelden. 24 Dersom en mann ligger med henne, blir han uren av menstruasjonen hennes i sju dager. Alt han ligger på, blir urent.

25 Når en kvinne har utflod slik at hun blør i mange dager uten at det er tiden for menstruasjonen hennes, eller menstruasjonen varer i lengre tid enn normalt, da er hun uren så lenge hun har utflod. Hun skal være uren som ved menstruasjon. 26 Alt hun ligger på mens utfloden varer, blir som det hun ligger på under menstruasjonen. Og alt hun sitter på, blir urent, som urenheten ved menstruasjon. 27 Den som rører ved det, blir uren. Han skal vaske klærne sine og bade; han er uren helt til kvelden. 28 Når hun blir ren etter utfloden, skal hun telle sju dager fram. Da er hun ren. 29 Den åttende dagen skal hun ta to turtelduer eller to dueunger og bringe dem til presten, foran inngangen til telthelligdommen. 30 Og presten skal ofre dem, den ene som syndoffer og den andre som brennoffer. Slik skal presten gjøre soning for henne for Herrens ansikt etter den urene utfloden.''

Gjest meget gammel dame

Dette er vel som flere sier en levning fra fortiden, men som er så uviktig og så lite i bruk at ingen har giddet å bry seg om det. Det er vel stort sett bare i vintersport at dette er et tema, hverken kvinne eller men bruker jo hatter lenger.

''Det er vel stort sett bare i vintersport at dette er et tema, hverken kvinne eller men bruker jo hatter lenger.''

Luer er vel fortsatt i bruk?

''Det er vel stort sett bare i vintersport at dette er et tema, hverken kvinne eller men bruker jo hatter lenger.''

Luer er vel fortsatt i bruk?

Ja, men det er jo svært sjelden at du lurer på om du skal ta av deg luen eller ikke? Både kvinner og menn tar vel stort sett av seg lue når de går inn og jeg er i hvertfall svært sjelden i situasjoner der nasjonalsangen blir spilt og jeg har lue på.

Annonse

3. mosebok, 15:

'' 19 Når en kvinne har utflod og utfloden er blod fra kroppen hennes, er hun uren i sju dager. Den som rører ved henne, er uren helt til kvelden. 20 Alt det hun ligger på mens hun har menstruasjon, blir urent, og alt det hun sitter på, blir urent. 21 Den som rører ved sengen hennes, skal vaske klærne sine og bade; han er uren helt til kvelden. 22 Og den som rører ved noe hun har sittet på, skal vaske klærne og bade; han er uren helt til kvelden. 23 Ligger det et eller annet der hun har ligget eller sittet, og noen rører ved det, er han uren helt til kvelden. 24 Dersom en mann ligger med henne, blir han uren av menstruasjonen hennes i sju dager. Alt han ligger på, blir urent.

25 Når en kvinne har utflod slik at hun blør i mange dager uten at det er tiden for menstruasjonen hennes, eller menstruasjonen varer i lengre tid enn normalt, da er hun uren så lenge hun har utflod. Hun skal være uren som ved menstruasjon. 26 Alt hun ligger på mens utfloden varer, blir som det hun ligger på under menstruasjonen. Og alt hun sitter på, blir urent, som urenheten ved menstruasjon. 27 Den som rører ved det, blir uren. Han skal vaske klærne sine og bade; han er uren helt til kvelden. 28 Når hun blir ren etter utfloden, skal hun telle sju dager fram. Da er hun ren. 29 Den åttende dagen skal hun ta to turtelduer eller to dueunger og bringe dem til presten, foran inngangen til telthelligdommen. 30 Og presten skal ofre dem, den ene som syndoffer og den andre som brennoffer. Slik skal presten gjøre soning for henne for Herrens ansikt etter den urene utfloden.''

Takk for svar

Gjest meget gammel dame

Ja, men det er jo svært sjelden at du lurer på om du skal ta av deg luen eller ikke? Både kvinner og menn tar vel stort sett av seg lue når de går inn og jeg er i hvertfall svært sjelden i situasjoner der nasjonalsangen blir spilt og jeg har lue på.

''Både kvinner og menn tar vel stort sett av seg lue når de går inn''

Den yngre garde går vel gjerne med lue også inne.

Gjest Elextra

''Det står mye rart i Bibelen, bl.a. at kvinner ikke skal tale i forsaminger, mannen er kvinnens overhode, kvinner skal ikke være lærere, osv.

''

Ja, men hva har det med saken å gjøre? Jeg forklarte bare om bakgrunnen.

Det er eldgammel tradisjon at menn viser respekt / ærbødighet ved å ta av hodeplagget mens damer beholder det på okke som.

Medaljeutdelinger er naturlig nok sermonier spekket med symbolikk og tradisjon. Det ville være synd om vi ble så frenetisk likestilte at mennene sluttet å ta av lua under nasjonalsangen eller kvinnene begynte å ta den av.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...